پیشنهاد کشورهای منطقه برای خرید کیت های تشخیصی ساخت ایران

مصطفی مقدم گفت: برگزاری کارگاه نظری و عملی غربالگری آنتی ­بادی ­های غیر منتظره از کشورهای منطقه «امرو» و ارائه و تصویب موضوع تعیین شیوع و نقشه گروه های خون اصلی و سایر سیستم های گروه خون در منطقه از مهمترین فعالیت های آزمایشگاه رفرانس ایمونو هماتولوژی و انجماد خون در راستای همکاری های سازمان انتقال خون و سازمان جهانی بهداشت ( WHOCC) است.

وی افزود: کارگاه نظری و عملی غربالگری آنتی ­بادی­ های غیر منتظره در راستای همکاری به سازمان جهانی بهداشت برای کشورهای عضو EMRO برگزار شد و ۹ شرکت کننده از کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه، عمان، مصر و سودان در آن حضور داشتند که مباحث برای آنها بسیار جدید و جالب و مفید بود.

مقدم با اشاره به سطح علمی بالای ایران در این رابطه و رضایت شرکت کنندگان این کارگاه آموزشی از مباحث و موارد معرفی شده گفت: در این کشورها در بهترین شرایط چند مرکز خصوصی با امکاناتی ناهمسان و غیر همگن خدماتی را در زمینه غربالگری آنتی بادی های ناخواسته انجام می دهند و از این نظر ایران نسبت به این کشورها برتری دارد.

وی، معرفی سطح علمی و توان و دانش فنی آزمایشگاه ایمونو هماتولوژی ایران را از دستاوردهای این سمینار آموزشی دانست و افزود: این سمینار همچنین بازاریابی برای کیت های تولید ایران به شمار می رفت و از میان کشورهای منطقه برای همکاری مشترک و خرید کیت های تشخیصی پیشنهاد داشتیم.

رئیس طرح ملی خون های نادر ایران، همچنین از ارائه و تصویب موضوع تعیین شیوع و نقشه گروه ­های خون اصلی و سایر سیستم­ های گروه خون در منطقه خبر داد.

مقدم، ارسال نمونه و مشاوره برای غربالگری آنتی بادی های ناخواسته را از دیگر دستاوردهای سمینار یاد شده دانست و گفت: کیت های تشخیصی مربوط، در ایران تولید انبوه می شود و در ۴۰۰ مرکز کشور توزیع و مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در مورد این طرح گفت: این طرح از سوی سازمان جهانی بهداشت پذیرفته شده و منتظر شروع مراحل اجرایی طرح هستیم.

مقدم از استمرار کارگاه مشاوره فنی و آموزشی خبر داد و افزود: در سال ۲۰۱۸ نیز سمینار دیگری برای کشورهای منطقه امرو پیش بینی شده است.

وی، گزینش نامناسب افراد شرکت کننده در سمینار آموزشی و نداشتن اطلاعات نسبتا پیشرفته انتقال خون و ضعف زبان انگلیسی در نماینده برخی از کشورها را از مشکلات این کارگاه آموزشی دانست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 296693 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟