درخواست بازنگری در طرح تفصیلی شهر تهران

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در آخرین جلسه رسمی شورای شهر تهران گفت: دوست داشتم در این جلسه ایشان توضیح می‌دادند که آیا در خصوص طرح تفصیلی و اقدامات انجام شده در چند سال اخیر در شهرداری تهران آیا پیشنهاد ایشان همچنان تداوم این روند است یا اینکه خیر فارغ از جایگاه فعلی مدل دیگری را پیشنهاد می‌دادند چرا که بسیاری از تکالیف موجود در طرح تفصیلی و طرح جامعه شهرداری تهران انجام نشده است.

سالاری با بیان اینکه به نسبت سال‌های گذشته اشکالات موجود در طرح تفصیلی بسیار بهتر شده است گفت: در دوره اخیر صدها پرونده را با رویکرد کارشناسی در کمیسیون معماری و شهرسازی شورا بررسی کرده‌ایم و این موضوع نشان می‌دهد که تخلفات انجام شده کمتر از گذشته شده است و بالاخره وقتی در طول یک ماه ده‌ها پرونده عمرانی در شهر ایجاد می‌شود، برخی اشکالات و ابهامات نیز ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی تخلفات توسط حراست و بازرسی شهرداری پیگیری می‌شود، از این موضوع گله کرد که اما سراغ نداریم شهرداری که موجب انحراف از طرح تفصیلی شده باشد مورد مواخذه قرار گیرد.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات عدیده در حوزه شهرسازی گفت: باید طرح تفصیلی، بازنگری شود.

وی با بیان اینکه باید بخشی از اطلاعات طرح تفصیلی مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد، گفت: مشکلات زیادی در این طرح وجود دارد که باید بازنگری اساسی در آن صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: یکی از آفت‌های بزرگ طرح تفصیلی موضوع خطی بودن کاربری‌های تجاری است که این موضوع باید مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد.

دنیامالی همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی بافت فرسوده طی ۴ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این بخش هم شورا و هم شهرداری تسهیلات و کارهای خوبی را انجام داده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: متاسفانه برخی‌ها اظهارنظرهای نادرست و غیرمنطقی را در خصوص برخی از مناطق از جمله منطقه ۲۰ عنوان کرده‌اند که می‌گویند بارگذاری وسیعی در این منطقه صورت گرفته است و همین امر باعث آلودگی هوا شده است که متاسفانه این موارد به هیچ عنوان صحت ندارد و این در حالی است که این صحبت‌ها را افرادی می‌زنند که در دانشگاه‌ها درس خوانده‌اند و تدریس می‌کنند.

در ادامه سیصدوهفتادمین جلسه شورای شهر تهران محمدمهدی تندگویان با اشاره به اقدامات انجام شده طی ۴ سال گذشته در حوزه شهرسازی در شهر تهران اظهار کرد: برحسب وظیفه‌ای که در کمیسیون شهرداری و معماری داشتیم، موضوعات شهرسازی در شهر تهران را به صورت دقیق رصد کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: حضور پژمان پشمچی زاده به عنوان معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اتفاق خوبی بود و وی طی ۴ سال گذشته تعامل خوبی را با شورا داشته است که از این نظر قابل توجه است.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به موضوعات مختلف از منظر شهرسازی در شهر گفت: موارد بسیاری در این زمینه باقی مانده که باید مدیریت شهری آینده به آن توجه داشته باشد.

تندگویان با انتقاد از نحوه برون‌سپاری کارها از سوی شهرداری تهران به دفاتر خدمات الکترونیکی در سطح شهر تهران بیان کرد: متاسفانه به دلایل موازی‌کاری این دفاتر هیچگاه نتوانستند موثر عمل کنند و به هدف موردنظر دست پیدا کنیم که امیدواریم بازنگری در این حوزه صورت بگیرد.

وی همچنین به عدم مدیریت یکپارچه در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: نه تنها مدیریت یکپارچه در شهر نداشتیم بلکه این موضوع در شهرداری مغفول مانده بود و همین امر مشکلات عدیده‌ای را به بار آورده است.

وی همچنین به مشکلات کمیسیون ماده ۱۰۰ اشاره کرد و گفت: عمده مشکلمان در این بخش این است که رای‌ها به اجرا نمی‌رسد که از آن جمله می‌توان به رای‌هایی که به قلع و قمع می‌رسد اشاره کرد، ضمن اینکه پرونده‌های باز در مناطق بسیار داریم.

تندگویان به آخرین وضعیت مجتمع تجاری جهانی فردوسی اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اینکه رای این مجتمع به کمیسیون منطقه ارجاع داده شد اما هنوز پاسخی در این بخش به ما نرسیده است.

وی همچنین به تخلفات گسترده در ساخت و سازها در شهر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد مالکان با پرداخت وجهی به تخلف خود در ساخت و سازها ادامه می‌دهند.

وی گفت: به عنوان مثال زمینی به مساحت هزار متر مربع در خیابان بخارست است که تخلفات گسترده‌ای را در ساخت و ساز انجام می‌دهند که متاسفانه هیچ یک از این تخلفات را نه شهردار نواحی دیده و نه شهردار منطقه.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همچنین به ساخت و سازها در مناطق اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این بخش نیز شاهد ناهماهنگی هستیم چرا که ساخت و سازها و برج‌سازی‌ها و ارائه خدمات در برخی از مناطق به مراتب بیشتر از مناطق آسیب‌پذیر است و همین امر باعث شده که شهروندان در مناطق آسیب‌پذیر به مناطق مرفه نشین مراجت کنند.

تندگویان همچنین به ساخت و ساز مجتمع‌های بزرگ در شهر تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه اکثر این مجتمع‌ها فاقد پیوست‌های ترافیکی هستند و همین امر مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده‌اند.

پژمان پشمچی زاده نیز در ادامه این جلسه با اشاره به این که ارتباط شهرداری با برنامه های توسعه ملی قطع است گفت : برنامه های توسعه ملی باید پیوند کارشناسی و منطقی با برنامه های توسعه شهر داشته باشند.

وی افزود: برنامه های یک ساله شهرداری با برنامه های توسعه ملی همسو نبوده و باید در این زمینه تغییراتی اعمال شود.

معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه بیشترین پروانه صادر شده در تهران در بافت فرسوده بوده است اظهارکرد: بیشترین پروانه ساختمانی صادر شده در مناطق فرسوده منطقه ۱۲ شهرداری بوده و این نشان دهنده اهمیت نوسازی شهر است.

پشمچی زاده در رابطه با تصمیمات اتخاذ شده در شورای عالی معماری خاطرنشان کرد: بسیاری از ایرادات وارد شده در این حوزه به جا است. مسائل مطرح شده در رابطه با نظام مالکیت کشور، بسیاری از تصمیمات شورای عالی معماری را توجیه می کند.

وی با اشاره به انتشار گزارش معماری مناطق اظهارکرد: در حال حاضر گزارش معماری مناطق موجود است و می توانیم اعلام کنیم که چه میزان از این گزارش ها بر اساس ضوابط پیش رفته است.

معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اصلی ترین مشکل شهر تهران را مغایرت های قانونی دانست و گفت: در حوزه حریم با مشکل مغایرت های قانونی مواجه هستیم و باید به این موضوع توجه شود که در مسیر قانونی، تکلیف دولت به سایر تکالیف ارجحیت دارد.

پشمچی زاده در خصوص ساخت و سازهای صورت گرفته در منطقه ۲۲ گفت: سال ۹۳، شورای عالی شهرسازی و معماری طرح بلند سازی منطقه ۲۲ را متوقف کرد و در حال حاضر طرح جدید آماده ارائه است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 296744 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟