روند تدوین کتب فنی و حرفه‌ای از دانش محوری به شایستگی محوری

تاجیک در حاشیه کارگاه هنرآموزان زراعی و باغی سراسر کشور در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران اظهار کرد: ما بر اساس تحول سند بنیادین کتاب‌های دوره متوسطه دوم را شامل دوره دهم و یازدهم به نحوی تغییر دادیم تا هدف‌گذاری‌ها و رویکردها از سمت دانش‌محوری به سمت شایستگی محوری حرکت کند.

وی گفت: طبق اسناد بالادستی و مطالعاتی که در بازار Store کار و آمار و اطلاعات گرداوری شده از چند کشور مشابه ایران و پیشرفته در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای و کار دانش داشتیم به این نتیجه رسیدم که باید الگوی موفقی از ایجاد اشتغال مولد را بعد از تحصیل هنرآموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای فراهم کنیم.

مدیر بخش کشاورزی دفتر تالیف وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ما در این زمینه از تجربیات موفق اساتید دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلف و همچنین هنرآموزان خبره و صاحبان حرف مختلف استفاده کردیم تا یک تعریف دقیقی از شغل قابل قبول در جامعه و همچنین علاقمندی بیشتر دانش‌آموزان به این سمت به دست آوریم که بر اساس سند تحول بنیادین تمام برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها بر این بوده تا از یک مرحله دانش‌محوری به سمت شایسته محوری حرکت کنیم.

تاجیک ادامه داد: در این فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزشی به دنبال آن نیستیم که دانش‌آموزان با حفظیات و برخی مطالبی که یاد می‌گیرند تنها در حافظه آنها برخی الگوها، اعداد و ارقام را جا بیندازیم در حالی که مبنای کار ما این است تا در نظام آموزشی شایسته محور بتوانیم یک کمک تکنسین را تربیت کرده و تحویل دهیم.

وی یادآور شد: بر همین اساس 1800 ساعت برنامه آموزشی بر محور مهارت‌آموزی برای هنرجویان در نظر گرفتیم تا بتوانیم شایستگی لازم را در انجام وظیفه و همچنین به ثمر رسیدن کارها و مشاغل مختلف انجام دهند که در این زمینه مبنای کار نیز ارتقای توان مهارتی هنرجویان است.

مدیر بخش کشاورزی دفتر تالیف وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سه سال دوره آموزش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هر سال 600 ساعت برنامه آموزشی بر محور مهارت‌آموزی تعریف شده و ارزشیابی ما نیز از شکل سنتی امتحانات پایان ترم به سمت نمره‌دهی بر اساس مهارت‌ها و کارهای عملی تغییر پیدا کرده تا در یک فرایند ارزشیابی هنرآموزان نمره‌های مورد نظر را برای هنرجویان ارائه کنند.

تاجیک افزود: در این نظام جدید آموزشی که بر محور مهارت‌آموزی و شایستگی تعریف شده است سعی ما بر این است که دانش‌آموزان بعد از سه سال با توانمندی وارد کار شوند که بر همین اساس نیز کتاب‌های جدید تالیف و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در هر رشته دو کتاب همه ساله تغییر یافته و ما بیش از 46 رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش داریم که بر همین اساس همه ساله بیش از 100 جلد کتاب جدید در این حوزه تالیف و در اختیار هنرآموزان و هنرجویان قرار می‌گیرد.

مدیر بخش کشاورزی دفتر تالیف وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از سال دهم هنرستان‌ها روند فعلی یک روند موفقیت‌آمیزی بوده که بر اساس بسته‌های آموزشی که در اختیار هنرستان‌ها قرار می‌گیرد انتظار می‌رود این روش‌ها به سود بازار کار باشد.

تاجیک افزود: همه ساله ما دوره‌های فراگیر آموزشی را برای هنرآموزان در رشته‌های مختلف برگزار می‌کنیم تا در کنار حضور در این دوره‌های توجیهی و آموزشی بتوانند با راهکارهای مناسب و همراه داشتن بسته‌های نرم‌افزاری، کتاب‌های آموزشی راهنمای نوآموزان و همچنین بر اساس روش‌های یاددهی و یادگیری تعریف شده به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 296750 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟