خطر سلامتی کودکان در ازدواج های زودهنگام +عکس

اعظم السادات موسوی (رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران) در رابطه با طرح افزایش سن ازدواج کودکان که در هفته‌های اخیر مورد بحث اعضای کمیسیون زنان مجلس بوده و با مخالفت‌هایی نیز مواجه شده‌است، بیان داشت: در مساله ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال باید این مساله را بررسی کرد که ازدواج در این شرایط سنی به لحاظ جسمی، روحی، روانی و اجتماعی مضرات بسیار زیادی برای جامعه و فرد دارد؛ صرف نظر از اینکه مشخص نیست، چه تعدادی از این کودکان پس از این ازدواج‌ها مطلقه می‌شوند باید به این مساله توجه شود که عواقب ازدواج این کودکان چیست؟

رسیدن به بلوغ در یک بازه زمانی کامل می‌شود

او افزود: بر اساس آخرین آمار اعلام شده حدود ۲ هزار بیوه کودک در کشور وجود دارد؛ این آمار باید تا چه رقمی برسد تا برای مسئولان تکان‌دهنده باشد؟ باید این مساله مدنظر قرار گیرد که بلوغ یک بازه زمانی دارد یعنی بلوغ به یکباره اتفاق نمی‌افتد، از ۹ سالگی آغاز می‌شود و تا ۱۵ یا ۱۶ سالگی کامل می‌شود؛ یعنی تا زمانی که بلوغ کامل شود ۴ تا ۵ سال زمان می‌برد. حتی زمانی که یک فرد به بلوغ کامل می‌رسد باید از نظر بلوغ اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گیرد و از لحاظ روحی و روانی نیز تایید شود نه اینکه فقط به لحاظ جسمی بالغ شده باشد.

رییس انجمن زنان و زایمان تاکید کرد: یکی از شاخصه‌های مهم در حوزه بهداشت زنان سن ازدواج است. ازدواج زودهنگام برای دختران مساله‌ساز است. سازمان بهداشت جهانی ازدواج کودکان در سن پایین را معضل بهداشتی برای کشورها عنوان کرده است، چرا که روند تکامل چه به لحاظ روحی، روانی و جسمی باید با هم اتفاق بیفتد تا کودک آمادگی ازدواج را داشته باشد.

عواقب ازدواج زودهنگام به خطر افتادن سلامتی کودک است

او با تاکید براینکه بدن یک دختر ۱۳ ساله قابلیت بارداری ندارد، افزود: اصلا فارغ از اینکه کودک توانایی بارداری را دارد یا خیر باید به این نکته توجه کرد که او باید آمادگی لازم را برای ازدواج داشته باشد؛ عواقب ازدواج زودهنگام به خطر افتادن سلامتی کودک است، چراکه او در این سن سیستم دفاعی پایینی دارد، از نظر ایمنی در شرایط مناسبی نیست و دچار بیماری‌های عفونی و مقاربتی شدید می‌شود که در سالهای بالاتر منجر به بیماری‌هایی جدی می‌شود که جان فرد را به خطر می‌اندازد.

موسوی در ادامه گفت: کودک با ازدواج در سن کم با مسائلی برخورد می‌کند که برای سن او مناسب نیست، روند طبیعی سن در این کودک طی نمی‌شود، او با مسائلی مواجه می‌شود که بلوغ زودرس را برای او به همرا خواهد داشت، تجربیات جنسی این کودک تاثیرات عمیق روحی و روانی را در سنین بالاتر برای او به همراه خواهد داشت. این کودک رابطه جنسی را در زمان مناسب تجربه نخواهد کرد و مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرد که بر رفتارهای اجتماعی او تاثیرات عمیقی خواهد داشت؛ چون پذیرش از طرف آن کودک صورت نگرفته است.

سقط جنین در سنین کم آمار بالاتری دارد

او تاکید کرد: بارداری در این سنین برای کودک فاجعه‌بار است؛ چرا که سیستم جسمی رشد نکرده است، استخوان بندی تکمیل نشده است و سیستم تناسلی کودک در حال رشد است، بارداری زیر سن ۱۶ سال خطرات جدی برای سلامت او به همراه دارد، باردرای زودهنگام هم در مادر تاثیرات بدی دارد و هم در جنینی که در شکم مادر است.بیشتر جنین‌ها در این شرایط تکامل پیدا نمی‌کنند.

موسوی تاکید کرد که سقط جنین در سنین کم آمار بالاتری دارد، چون تخمک‌ها به بلوغ کامل نرسیده‌اند. در اغلب موارد کودکان دچار سقط جنین می‌شوند و از آنجایی که بعد از هر سقط باید تا بارداری بعدی فاصله گذاری شود، بعید است که در ازدواج‌های به این شکل این فاصله‌گذاری‌ها رعایت شود.

کودک همسرها حقوق اجتماعی ندارند

رییس انجمن زنان و زایمان در ادامه گفت: کودک همسرها مادر می‌شوند، در حالی که دارای مشکلات روحی، روانی و جسمی بسیاری هستند؛ علاوه بر این افراد حقوق اجتماعی ندارند، باید این مساله روشن شود که جامعه به چه فردی بالغ می‌گوید؟ از نظر حقوق اجتماعی حق رای دادن از ۱۸ به ۱۶ سال کاهش پیدا کرد، حق گرفتن گواهینامه همچنان ۱۸ سال است، اما کودک در حالی که اجازه رای دادن یا حتی رانندگی را ندارد، مسئولیت یک زندگی را قبول می‌کند! این تضادها باید حل شود؛ یعنی فرد نمی‌تواند رانندگی کند، اما می‌تواند ازدواج کند و مسئولیت یک زندگی را قبول می‌کند؟

موسوی در پایان تاکید کرد که اگر مجلس بتواند؛ طرح افزایش سن ازدواج را پیگیری کند، قدم مثبتی در حمایت از کودکان برداشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 296757 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟