55 درصد از کودک آزاری‌ها هیچگاه گزارش نمی شود

مجید ابهری جامعه شناس، درباره تاثیر روانی کودک آزاری بر آینده کودکان بزه دیده گفت: باتوجه به اینکه قربانیان از بی دفاع ترین و مظلوم ترین اقشار جامعه هستد،کودک آزاری آثار مضاعفی بر جامعه خواهد داشت. آثار روانی و عاطفی که کودک آزاری بر کودکان می گذارد، می تواند باعث ایجاد افسردگی و اضطراب اجتماعی شود.

ابهری با توجه به اینکه کودک آزاران امروز اکثرا بزه دیدگان دیروز هستند افزود: بسیاری از کودک آزاران امروز، خود در کودکی بزه دیده بوده اند ودچار آسیب های روانی شده اند. توجه به این موضوع که قربانیان باید بعد از مواجه با این موضوع سریعا، روان درمانی و تخلیه روانی شوند، تا در بزرگسالی بر اثر چنین تاثیرات روانی جزو بزهکاران نباشند.

وی ادامه داد: کودک آزاری فقط کتک زدن و شکنجه Torture نیست. تحقیر، توهین و منع کودکان از توجه عاطفی والدین ومحروم کردن آنها از تفریح و بازی، همه جرعی از کودکآزاری محسوب می شوند. آزار جنسی را هم باید به این محورها اضافه کرد.

این جامعه شناس با بیان آمارهایی از کودک آزاری از طرف والدین و آشنایان گفت:80 درصد از این کودک آزاری ها توسط آشنایان کودکان است و بخاطر منع قانونی نمی توان کاری برای چنین کودکانی داشت. 75 الی 80 درصد از والدینی که کودکان خود را مورد آزار های جسمی قرار می دهند اعتیاد دارند.

ابهری افزود:55 درصد از این کودک آزاری ها گزارش نمی شود و این قربانیان خود در بزرگ سالی بر اثر تاثیرات روانی باقی مانده از کودکی، بزهکار می شوند. گرفتن صلاحیت از والدین معتادی که از فرزندانشان، استفاده های ابزاری می کنند، یکی از موثرترین راه هاست.

این جامعه شناس درباره خلاءهای قانونی در حمایت از کودکان گفت: خلاءهای قانونی وجود دارد که سعی در از بین بردن آنها داریم. از آنجایی که ایران یکی از اعضا کنوانسیون حمایت از کودکان است، باید تصویب لایحه حمایت از کودکان را هرچه سریع تر مورد بررسی قرار داد.

مجید ابهری افزود: باتوجه به حضور شبکه های اجتماعی و رسانه ای شدن سریع تر این خبرها باید دقت داشته باشیم که شخصیت افراد و شئوئنات اجتماعی زیر سوال نرود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 296859 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟