تولید روزانه ۸ هزار تن پسماند در تهران

جلسه بررسی قانون Law مدیریت پسماند و نحوه اجرای آن با هدف برقراری هماهنگی‌های میان بخشی، با حضور قائم مقام حوزه خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران و سرپرست سازمان، معاون دادستان عمومی و انقلاب اسلامی و سرپرست دادسرای ناحیه 37 ویژه امور شهرداری‌ها، مدیران حقوقی، معاونان امور شهری و فضای سبز ‌هم‌چنین مدیران ادارات مدیریت پسماند مناطق 22گانه شهرداری تهران برگزار شد.

در این نشست که در ساختمان مرکزی این مجموعه برگزار شد؛ منصور باقرصاد بر نقش مردم، رسانه‌ها و به خصوص صداوسیما در همکاری با شهرداری و فرهنگ‌سازی در جهت مدیریت صحیح پسماندهای پایتخت اشاره کرد و گفت: قانون مدیریت پسماند یک اصل جامع و کامل است که اجرای صحیح آن به داشتن شهری زیبا و تمیز منجر خواهد شد. به طوریکه تنها با مشارکت همه گروه‌ها و پیگیری عوامل شهرداری، ضابطین دادگستری و نیروی انتظامی به عنوان مجریان این قانون، می‌توان به این مهم دست یافت.

وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از انجام تخلفات و برخورد با افرادی که به طور غیرقانونی در سطح شهر نسبت به جمع‌آوری، توزیع و نگهداری پسماندها اقدام می‌کنند، تصریح کرد: این گونه از اقدامات علاوه بر اینکه سلامت شهروندان و محیط زیست را تهدید می‌کند؛ نمای زیبای شهر تهران را نیز تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان این‌که روزانه به طور میانگین حدود هشت هزار تن پسماند عادی در پایتخت تولید می‌شود، اظهار داشت: از این مقدار، 30درصد را پسماند خشک و مابقی را تر تشکیل می‌دهد. هم‌چنین 120هزار تن پسماندهای ساختمانی و عمرانی در روز داریم که بخشی از آن‌ها توسط دو کارخانه مصالح‌سازی و یک مرکز تولید شن و ماسه با ظرفیت روزانه 5 هزار تن ، بازیافت می‌شود. این در حالی است که برای پاسخ‌گویی به وضع موجود و دفع این پسماندها به چندین مجموعه دیگر نیازمندیم.

وی پسماند را نه یک تهدید بلکه فرصتی طلایی برای بهره‌وری از منابع موجود دانست و افزود: در تهران به دو طریق از پسماندهای خشک و تر، انرژی تولید می‌شود. خوشبختانه در حال حاضر برق حاصل از کارخانه ریجکت‌سوز آرادکوه با ظرفیت تولید سه مگاوات برق و سامانه هاضم بی‌هوازی مخصوص استحصال گاز از پسماندهای تر با توان تولید یک مگاوات الکتریسیته، به شبکه سراسری برق پایتخت وارد می‌شود.

باقرصاد از انعقاد قرارداد احداث پسماندسوز بیمارستانی برای دفع روزانه 100تن پسماند پزشکی خبر داد و گفت: براساس قانون مدیریت پسماند، تولیدکنندگان خود مسوول پسماندهای ایجاد شده هستند اما شهرداری در تعامل با وزارت بهداشت بخشی از این کار را بر عهده گرفته است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران هم‌چنین به راه‌اندازی تصفیه‌خانه شیرابه با ظرفیت روزانه 200متر مکعب شیرابه اشاره و تصریح کرد: آسان‌ترین، مناسب‌ترین و ارزانترین شیوه برای مدیریت پسماندها تفکیک آن‌ها در مبدا است؛ اما متاسفانه شاهد غفلت در این امر مهم هستیم. امروزه تولیدکنندگان عوارض خود را نمی‌پردازند و بدون حمایت دولت نمی‌توان در اجرای صحیح قانون مدیریت پسماند موفق عمل کرد.

در ادامه این جلسه، مرتضی تورک معاون دادستان عمومی و انقلاب اسلامی و سرپرست دادسرای ناحیه 37 (ویژه امور شهرداری‌ها) نیز با تاکید بر حل مناقشات موجود و اقدامات غیر قانونی صورت گرفته در حوزه پسماند، به حاضران توصیه کرد: در صورت مشاهده تخلف از سوی پیمانکاران و سایر متخلفان حتما می‌بایست نسبت به تشکیل پرونده و طرح دعاوی اقدام لازم صورت گیرد؛ چرا که پیگیری این موارد تنها با اقدام قضایی ممکن است.

وی برای همکاری با شهرداری به ویژه سازمان مدیریت پسماند در حل و فصل پرونده‌های تخلف صورت گرفته در این حوزه اعلام آمادگی کرد و به عنوان مرجع رسیدگی به پرونده‌های قضایی مربوط به شهرداری‌ها، در جهت رفع مشکلات پیش رو و تسریع امور مربوطه قول مساعد داد.

شایان ذکر است؛ در پایان این جلسه، حاضران پیرامون نقاط ضعف و قوت این قانون به بحث و تبادل نظر پرداخته و دستورالعمل‌های همکاری میان بخشی تدوین شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 297050 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟