ایران و عربستا به تعهدات خود در توافقنامه حج 96 پایبند بوده اند

سعید خرازی که در راس گروه ۱۰ نفره اعزامی از سوی وزارت خارجه برای رسیدگی به امور کنسولی زائران در مناسک حج امسال در مکه مکرمه بسر می‌برد، اظهارکرد: اولین بار است که در شرایط قطع روابط، اقدام به اعزام حجاج کرده ایم و این یک تجربه کاملا استثنایی است.

وی با بیان اینکه شرایط ویژه حج امسال ایجاب می‌کند که زائران و مسئولان، مقررات و ضوابط را رعایت کنند، افزود: مسئولیت مدیران کاروان در تنظیم الگوی رفتاری حجاج دارای اهمیت بسزایی است، زیرا هر گونه رفتار نامناسب عواقب منفی در بر دارد.

وی فضای آرام حاکم بر عملیات روان حج را ناشی از تدبیر و درایت مسئولان دانست و گفت: تا اینجای کار مشکل حادی در عملیات حج ۹۶ نداشته ایم، اما در عین حال بایستی طرفین همچنان به تعهدات مندرج در توافقنامه حج ملتزم باشند.

رئیس هیات نمایندگی کنسولی کشورمان در موسم حج از همه دست اندرکاران مسائل حجاج خواست که تمام تحولات، مناسبات و وقایع را مستند کنند.

خرازی تاکید کرد: برخی از رفتار‌ها و تحرکات احتمالی را نباید به حساب اقدام سازمان یافته از ناحیه حاکمیت عربستان بگذاریم.

گفتنی است تعداد زائران در مکه مکرمه تا پایان روز یکشنبه، ۵۸ هزار و ۹۰۸ نفر و مجموع زائرانی که تا کنون راهی سرزمین وحی شده اند، ۶۶۰۳۳ نفر است.

عملیات انتقال ۸۶ هزار ۵۰۰ زائر ایرانی به سرزمین وحی که از ۸ مردادماه از طریق ۲۰ ایستگاه پروازی آغاز شده است، تا سوم شهریور ماه ادامه خواهد یافت.

پس از انتقال کامل زائران ایرانی به مکه مکرمه، از عصر روز هشتم ذی الحجه عملیات اعزام زائران به سرزمین عرفات آغاز می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 297161 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟