سامرا میزبان حضور ۱.۵ میلیون زائر در اربعین ۹۵

رکنا اجتماعی: سردار امین شریعتی  با اشاره به عشق و علاقه رزمندگان دفاع مقدس به سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) گفت: اگر تمامی وصیت‌نامه‌های شهدا را بررسی کنیم به موضوع ارادت رزمندگان اسلام به واقعه کربلا و عشق به اهل بیت برمی‌خوریم. ضمن اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران هم هنگام 8 سال دفاع مقدس به صراحت اعلام کردند راه قدس از کربلا می‌گذرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی انقلاب خود را در جنگ صادر کرد و امروز راهپیمایی عظیم اربعین در حقیقت به منصفه ظهور رسیدن فرمایش بنیانگذار انقلاب اسلامی برای رسیدن به کربلا و سپس قدس است.

حرکات اربعین ادامه دهنده راه کربلاست

مسئول قرارگاه اربعین سامرا تصریح کرد: امروز هر حرکتی که در اربعین صورت می‌گیرد ادامه دهنده راه کربلا است ضمن اینکه هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که جمعیت میلیونی به کربلا مانند سیل خروشانی باشد که حرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کنگره عظیم اربعین را نباید منحصر به جمهوری اسلامی ایران دانست بلکه متعلق به همه دنیا است چرا که از همه قاره‌های دنیا در این راهپیمایی شرکت می‌کنند.

سردار شریعتی تصریح کرد: نقش ستاد بازسازی عتبات عالیات در اربعین چشم‌گیر و محوریت کار برعهده آنان است و با آنکه این ستاد مسئول کمیته جذب مشارکت‌های مردمی، اسکان و پذیرایی را از سوی ستاد مرکزی اربعین برعهده دارد اما عملاً وظیفه این ستاد در میدان خدمت‌رسانی به زائرین اربعین فراتر از موضوعات اداری است.

معانی زیاد حرکت خودجوش اربعین

مسئول قرارگاه اربعین سامرا خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین و توسعه آن همان ادامه حرکت کربلا است و کسانی که به راهپیمایی اربعین می‌آیند به وضوح و به‌عینه این اهمیت را درک می‌کنند. ضمن اینکه باید بدانیم مردم به صورت خودجوش به کنگره عظیم اربعین شرکت می‌کنند و این معانی زیادی دارد.

وی گفت: متولیان اربعین مردم و دولت عراق و همچنین مرجع عظیم و بزرگ این کشور هستند ضمن اینکه عمده کار راهپیمایی اربعین هم بر دوش مردم عراق گذاشته شده و ایران فقط تلاش می‌کند در کنار مردم عراق قرار گیرد وگرنه میزبان اصلی مردم و دولت عراق هستند.

مسئول قرارگاه اربعین سامرا افزود: در عراق همواره مرقد مطهر امامین عسگریین مظلوم بوده است در صورتی که حرکت بزرگ عزیمت زائرین به کربلا در ایام اربعین می‌تواند به معرفت و شناخت مردم از امام حسین (ع) و سپس امام زمان (عج) منجر شود. لذا می‌توان گفت حقیقت آن است درک امام زمان فقط با درک امام حسین (ع) امکان‌پذیر است و این صحنه و این موضوع در سالیان گذشته و در هنگام کنگره عظیم اربعین در عراق به وضوح قابل مشاهده بوده است.

زائرین باید اتصال بین عتبات را برقرار کنند

سردار شریعتی تصریح کرد: سال گذشته داعش ISIS عملیات‌ انتحاری را در پارکینگ شهر سامرا و قبل از آغاز راهپیمایی اربعین انجام داد و می‌کوشید تا مانع عزیمت زائرین اربعین به این شهر شود. ضمن اینکه این گروهک تروریستی به دنبال آن بود که عزیمت زائرین از کربلا به سامرا را خنثی کرده و عملاً شهر سامرا مظلوم باقی بماند.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: شهر سامرا ویژگی‌های خاصی دارد چرا که امام هادی (ع) در این شهر 25 سال و امام حسن عسکری 28 سال در این شهر زندگی کرده‌اند. ضمن اینکه محل تولد امام زمان (عج) و محل غیبت این بزرگوار هم در این شهر است به همین دلیل دشمنان می‌کوشند تا حرمین عسگریین مظلوم باقی بمانند اما باید زائرین این موضوعات را به خوبی درک کرده و تلاش کنند تا اتصال بین عتبات برقرار شود. چرا که تکفیری‌ها به دنبال قطع رابطه سامرا به عنوان نقطه اتصال امامت با دیگر اعتاب مقدسه هستند.

مسئول قرارگاه اربعین سامرا گفت: زائرین اربعین در سال 95 با بصیرت‌شناسی به موقع خود و زمان‌شناسی ویژه به شهر سامرا و زیارت حرمین عسگریین عزیمت کردند تا آنچه داعش برای حصر نقطه اتصال اعتاب مقدسه برنامه‌ریزی کرده بود را خنثی کنند.

امام زمان (عج) میزبان زائرین اربعین

سردار شریعتی با بیان اینکه سامرا خانه امام زمان است و در حقیقت وی میزبان زائرین است، خاطرنشان کرد:‌ غیرممکن است که زائرین وارد سامرا شده و مورد عنایت مهدی موعد (عج) قرار نگیرند.

وی اظهار داشت: بیش از 1.5 میلیون زائر اربعین در سال 95 به شهر سامرا به صورت سیل‌گونه وارد شدند. لذا می‌توانم به صراحت اعلام کنم که نیمی از زائرین ایرانی که جهت حضور در کنگره عظیم اربعین به عراق آمده بودند حرمین عسگریین را زیارت و آن را درک کردند.

مسئول قرارگاه اربعین سامرا گفت: به دلیل موضوعات امنیتی و حساسیت شهر سامرا چندین رینگ امنیتی را در حلقه اطراف شهر سامرا در اربعین سال 95 در نظر گرفته بودیم اما سیل جمعیت زائرین اربعین باعث شده که سامرا، کربلایی دیگر شده و در حقیقت مشت محکمی بر دهان داعش و حامیان منطقه‌ای و جهانی آن زده شود و همین جمعیت بالا از نظر روحی برای نیروهای امنیتی مستقر در سامرا تأثیر بالایی بگذارد.

مردم اهل تسنن سامرا میزبان زائرین اربعین

سردار شریعتی افزود: برای اولین‌بار مردم و اهالی منطقه سامرا که در استان صلاح‌الدین عراق حضور دارند و از اهل تسنن هستند، بعد از حضور زائرین اربعین پذیرایی بسیار ویژه‌ای از شیعیان انجام دادند ضمن اینکه باید بدانیم که شهر بلد در استان صلاح‌الدین تنها شهر شیعه‌نشین آن منطقه است.

وی گفت: قبل از اربعین سال 95 سران شیوخ و قبایل در جلسه‌ای با محوریت پذیرایی و تغذیه و اسکان زائرین اربعین این امر را بررسی کردند و در آن جلسه من به صراحت به آنها گفتم که زائرین اربعین فقط چند روزی در سامرا میهمان شما هستند و باید بدانید که میزبان اصلی سامرا قبایل و شیعه‌های عراقی هستند.

مسئول قرارگاه اربعین سامرا تصریح کرد: سال گذشته امکانات وسیعی با حالتی جهادگونه به سامرا برده شده و موکب‌هایی در این شهر به نام اهالی سامرا زده شد که این کار اقدام مشترک بین ستاد بازسازی عتبات عالیات و اهالی سامرا بود.

استقرار 3 موکب برای زائرین اربعین در سال گذشته

سردار شریعتی گفت: در مجموع حدود 2 تا 3 موکب در سامرا توسط اهالی این شهر برپا بود و آنها به صورت 24 ساعته از زائرین اربعین پذیرایی می‌کردند.

وی افزود: حضور زائرین اربعین در سامرا باعث شده بود تا از غربت موجود در این شهر کاسته شده و زائرین با مردم این شهر آشتی کرده و امنیت پایداری در سامرا برقرار شود و در نهایت منجر به پاکسازی سامرا از لوث وجود تروریست‌ها از این شهر و این استان شد.

مسئول قرارگاه اربعین سامرا خاطرنشان کرد: تمام آذوقه مورد نیاز زائرین اربعین در سال گذشته از مردم شهر سامرا خریداری شد به همین جهت این کار باعث افزایش رزق و روزی بین اهالی این شهر و رضایت آنها شده و همین اقدام باعث شد تا مردم سامرا برای دیدن زائرین اربعین چشم‌انتظاری داشته و لحظه‌شماری کنند.

رایج شدن پول ایرانی در سامرا در اربعین سال گذشته

سردار شریعتی افزود: در اربعین سال جاری در سامرا و اطراف آن مذاکراتی با رستوران‌ها و امکان پذیرایی و مساجد بین‌راهی شده تا آنها با امکانات رفاهی بیشتری از زائرین اربعین پذیرایی کنند. این در حالی است که مردم این شهر اهل تسنن بوده و حتی برخی از این امکان پذیرایی هم اقدام به خریداری مهر نماز کرده‌اند.

وی تصریح کرد: برای اولین‌بار در طول تاریخ سامرا در اربعین سال 95 پول ایرانی رایج شد و اهمیت این موضوع زمانی درک می‌شود که پول ایرانی در حال حاضر و حتی در دوران حکومت صدام حسین در کربلا و نجف رایج بوده اما این امر هیچ‌گاه در سامرا ترویج نداشته است.

مسئول قرارگاه اربعین سامرا با بیان اینکه مردم اهل تسنن و جوانان اهل سامرا از زائرین شیعه اربعین استقبال فراوانی کرده و خواهند کرد، افزود: برخی از جوانان سامرا با تهیه پیشانی‌بندهای یازهرا (س) و یاحسین (ع) و پرچم و بیرق اهل بیت تلاش می‌کردند این نمادهای شیعیان را به زائرین اربعین بفروشند.

باید 10 موکب در اربعین سال آینده در سامرا برپا شود

سردار شریعتی ادامه داد: حداقل در هر وعده در حرم امامین عسگریین در ایام اربعین 70 هزار پرس غذا و 210 هزار وعده غذایی در طول 24 ساعت توزیع شد. این در حالی است که سامرا قبل و بعد از ایام اربعین شلوغ بوده و در مجموع 200 هزار پرس غذا هم در جوار حرمین مطهر توزیع می‌شد.

وی گفت: برنامه‌ریزی ما برای اربعین سال‌های بعد آن است که حداقل باید سالی 10 موکب در سامرا و اطراف آن به صورت مشترک با عراقی‌ها برپا کنیم.

مسئول قرارگاه اربعین سامرا تصریح کرد: سال گذشته استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان و خراسان رضوی استان‌های معین کمک کننده به ستاد اربعین سامرا بودند.

سردار شریعتی گفت: سال گذشته اقدامات درمانی خوبی آن هم به صورت رایگان علاوه بر خدمت‌رسانی به زائرین اربعین به مردم سامرا انجام شد و بنا داریم در سال جاری هم اقدامات درمانی رایگان را به مردم این شهر ظرف مدت 30 تا 40 روز ارائه دهیم.

لزوم توسعه خدمات شهری در اربعین سال‌های آینده

وی خاطرنشان کرد: بعد از اربعین سال گذشته توجه ویژه‌ای به منطقه سامرا و توسعه این شهر شده است ضمن اینکه ضریح مطهر حرمین عسگریین هم قبل از ماه رمضان سال جاری نصب شده و زمین‌های اطراف حرم هم خریداری شده و قرار است سال به سال برای هر دوره ایام اربعین توسعه خدمات شهری را در نظر گرفته و به بهره‌برداری برسانیم.

مسئول قرارگاه اربعین سامرا خاطرنشان کرد: در زمانی که امام خمینی (ره) در عراق تبعید بودند به صراحت امامزاده‌ سیدمحمد شهر بلد را عظمتی برای آیندگان، سامرا و حفاظت از این منطقه اعلام کردند. ضمن اینکه قرار است استان اردبیل به عنوان استان معین توسعه و بازسازی امامزاده سیدمحمد با هماهنگی تولیت محترم این امامزاده و مردم شهر بلد و ستاد بازسازی عتبات عالیات اقدامات جدی را در این خصوص انجام دهد.

خدمات حشد الشعبی به زائرین اربعین باعث ایجاد وحدت عراقی‌ها شد

سردار شریعتی با اشاره به اقدامات حشدالشعبی و خدمات‌رسانی این گروه به زائرین اربعین گفت: در سال گذشته علی‌رغم اینکه حشدالشعبی درگیر عملیات موصول بود اما خدمات ارزشمندی را به زائرین اربعین در کربلا، نجف، کاظمین و سامرا انجام داد. ضمن اینکه تعداد زیادی از وسایل حمل‌ونقل زائرین اربعین در شهر سامرا هم متعلق به گروه حشدالشعبی بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نقش حشدالشعبی در اربعین سال 95 باعث ایجاد وحدت و همدلی بین همه نیروهای مسلح عراق شد و در این زمینه اقدامات زیادی را با آنکه درگیر جنگ با داعشی‌ها بودند، انجام داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 298183 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟