رتبه بندی معلمان شاید از سال آینده به تدریج مستقر شود

رکنا اجتماعی: سیدمحمد بطحایی گفت: آموزش و پرورش شرایط منحصر به فردی دارد و سند تحول بنیادین خلاف بسیاری از اسناد بالادستی دیگر که صرفا مفاهیم کلی را مطرح می کند، کاملا عملیاتی شده و اهداف آن مشخص شده و برای هر هدف راهکارهایی تدوین شده است و از این جهت سندی است که مسیر تحول در آموزش و پرورش را ترسیم کرده است.

وی ادامه داد: هر کس که وزیر آموزش و پرورش شود بر مبنای این سند، چشم انداز فعالیت هاش روشن است و می تواند بر اساس آن برنامه های خود را تدوین کند از این رو برنامه من برای آموزش و پرورش در دولت دوازدهم برگرفته از این سند تحول و ناظر بر دو بخش است.

بطحایی با بیان اینکه بخش نخست برنامه هایی است که محتوا و متن برنامه های درسی، آموزش و پرورش ما را متحول کند، اضافه کرد: زیاد شنیده شده است که آنچه که در مدرسه آموزش می دهیم با آن چه که در بیرون از مدرسه مورد نیاز زندگی فردی و اجتماعی افراد است متفاوت است، این فاصله موجب کم شدن نشاط و شادابی در مدرسه می شود.

وی با اشاره به اینکه تکیه بر محفوظات و حافظه محوری فضای شکننده و سردی را در مدرسه ایجاد کرده است، گفت: ممکن است دانش آموز در مدرسه کارنامه و رتبه خوبی داشته باشد اما در بیرون از مدرسه در حل بدیهی ترین مسایل زندگی اش و مهارت های ابتدایی و از جمله رعایت حقوق دیگران ناتوان است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشی از برنامه های آموزش و پرورش در دولت دوازدهم مبتنی بر سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی که از زیرنظام های این سند است خواهد بود و بخش دوم برنامه هایی است که روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش را تغییر خواهد داد.

بطحایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش امروز ما مانند 30 سال پیش اداره می شود، افزود: اکنون مولفه های تاثیرگذار در آموزش و پرورش با آن زمان تفاوت بسیاری کرده است.

وی با بیان اینکه تمرکز شدیدی در نظام تصمیم سازی داریم، اضافه کرد: از ظرفیت های عظیم آموزش و پرورش و یک میلیون و 700 هزار کارمند و معلم شاغل و بازنشسته که پر از تجربه ارزشمند تربیتی و آموزشی هستند در تصمیم سازی های خود استفاده نمی کنیم.

بطحایی افزود: تجارب بین المللی وجود دارد و پیشینه بسیار غنی را هم در نظام های آموزشی گذشته کشورمان هم داریم که باید از آن ها استفاده کنیم تا بتوانیم روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش را تغییر دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین پیش نیاز تحول، جرات و جسارت ورود به مقوله ها و مباحث جدید است، گفت: افراد محافظه کار و ملاحظه کار نمی توانند تحول را ایجاد و مدیریت کنند و یکی از مهمترین موانعی که در اجرای سند تحول بنیادین تاکنون داشتیم وجود این روحیه بوده است.

بطحایی ادامه داد: البته نباید در تحولات، هیجانی برخورد کرد بنابراین ضمن جسارت، تحولات باید با کارشناسی، دقت و علم کافی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه درس ملی از نخستین زیرنظام هایی بود که تهیه و عملیاتی شد، افزود: این برنامه چارچوب کاملا روشن از جمله اهداف و اصول مبتنی بر سند تحول را برای برنامه های درسی ما آماده کرده است اما همه مختصات برنامه درس ملی پیاده نشده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بسیاری از ریشه های توسعه نیافتگی برخی از کشورها را باید در آموزش و پرورش آن کشور جستجو کرد، گفت: باید عدالت آموزشی را در سراسر کشور ایجاد کنیم.

سیدمحمد بطحایی در ادامه سخنان خود در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه به نظام رتبه بندی تاکید شده است و تکلیفی را برای دولت و آموزش و پرورش وضع کرده است، افزود: پایه و زیربنای نظام رتبه بندی، نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای است یعنی برای هر نوع رتبه بندی ابتدا باید نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای معلم را تعریف و مستقر کنیم.

وی با اشاره به اینکه مقدمات این کار در دوره قبل فراهم شده است، گفت: با توجه به تکلیف قانونی و پیگیری های مستمر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با توجه به مطالبات به حق معلمان، امیدواریم در ماه های آینده در فرصت قانونی پیش نویس لایحه نظام رتبه بندی را آماده و به مجلس بفرستیم تا سیر بررسی و تصویبش را طی کند.

بطحایی ادامه داد: امیدواریم این لایحه بتواند میان شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای از یک طرف و نظام پرداخت ها از طرف دیگر نظم و هماهنگی را برقرار کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مدیریت منابع انسانی یکی از توصیه های موکد این است که باید ارتباط منطقی میان شایستگی ها و صلاحیت ها و نظام پرداخت ها وجود داشته باشد در غیر این صورت نیروی انسانی انگیزه کافی را نخواهد داشت.

بطحایی افزود: اگر در موعد مقرری که قانون Law گذار برای ما تکلیف کرده است این لایحه را آماده کنیم احتمالا از سال آینده به تدریج آن را مستقر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مدارس باید از تجهیزات خوب و نیروی انسانی کاربلد و با انگیزه برخوردار باشد، گفت: دانش آموزان و اولیا ، مشتریان آموزش و پرورش و مدارس هستند و در برخی اوقات نارضایتی هایی دارند که از دغدغه های ماست و برای حال آن نظام تضمین کیفیت از برنامه های ما در 4 سال آینده است تا مدارس دولتی ما هم دارای این نظام باشد و به استانداردهای لازم برسیم.

بطحایی درباره عدالت آموزشی هم گفت: شاخص دستیابی برابر به فرصت های آموزشی یکی از شاخص های آموزشی جهان است و در برنامه ریزی آموزشی ما این شاخص دیده شده است. اگر این تفاوت زیاد شود زنگ خطر جدی خواهد بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از ریشه های توسعه نیافتگی جامعه را باید در آموزش و پرورش جستجو کرد، افزود: برای دستیابی به فردای روشن باید عدالت آموزشی را در مدارس خود ایجاد کنیم و دولت باید تلاش کند این نابرابری را کاهش دهد و محرومیت زدایی کند.

بطحایی اضافه کرد: در تعادل میان خانم ها و آقایان برای پذیرش نیرو برای امسال و سال آینده مشکل نخواهیم داشت زیرا برای پایه های ابتدایی نیاز داریم اما پس از آن باید میزان پذیرش مرتبط با نیازهای ما باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا اهل فضای مجازی هستید؟گفت: دنیای امروز ایجاب می کند که اهل فضای مجازی باشیم و با توجه به اینکه در آموزش و پرورش 70 درصد نیروی انسانی مدرک لیسانس و بالاتر را دارند و میانگین سابقه خدمتی معلمان، 23 سال است بنابراین از نظر تجربه و دانش نیروی انسانی آموزش و پرورش ویژگی منحصر به فردی دارد به همین علت استفاده از فضای مجازی در میان معلم بسیار رایج است.

بطحایی در پاسخ به این پرسش که چه میزان به مهارت های زندگی برای دانش آموزان توجه دارید؟ افزود: اکنون شرایط جدیدی به وجود آمده است و نمی توان آن را با دهه 60 مقایسه کرد دانش آموزان امروز باید یاد بگیرند چگونه از خود در برابر مسایل جدید از جمله فضاهای مجازی محافظت کنند.

وی اضافه کرد: باید نیازها و مهارت های لازم امروزی به دانش آموزان آموزش داده شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حفظ بنیان خانواده نگرانی جدی بسیاری از کشورها از جمله کشور ماست، گفت: آموزش و پرورش ما زمانی موفق خواهد بود که واقعیت های بیرون مدرسه را ببیند.

بطحایی درباره بی رغبتی دانش آموزان به رشته های ریاضی و اقبال آن ها به رشته علوم تجربی گفت: مدیریت و کنترل بخشی از این مشکل از دست آموزش و پرورش خارج است.

وی افزود: به آمایش سرزمین و حرف و مشاغل باید توجه شود نمی توان دانش آموزان را به انتخاب رشته خاص مجبور کرد اما می توان آن ها را تشویق کرد.

بطحایی با بیان اینکه آموزش و پرورش فقط راهنماست، گفت: به صورت فوق برنامه تلاش می کنیم زمینه های لازم را ایجاد کنیم تا خود دانش آموزان تمایل به انتخاب رشته های مورد نیاز کشور را داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدوارم بتوانم با روش های منطقی و معقول، شان، منزلت به ویژه وضعیت معیشت معلمان را بهبود ببخشیم.

بطحایی افزود: اولین مجرای آن طرح رتبه بندی و سنجش صلاحیت هاست که امیدواریم مقدمات آن، امسال و مرحله آغازین آن سال آینده اجرا شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 299105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟