فعالیت مراکز سلامت روان تهران منوط به تایید نهایی شهرداری

رکنا اجتماعی: آسیه رضایی کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: مراکز سلامت روان محلی، مراکزی غیر دولتی هستند که با مجوز سازمان بهزیستی در زمینه‌هایی که به سلامت روانی و اجتماعی افراد مربوط می‌شود، خدمات نیمه تخصصی ارائه می‌کنند.

وی افزود: هم اکنون 277 مرکز سلامت روان محلی در سراسر کشور فعالیت می کنند و این مراکز در سطح شهرهای مختلف پراکنده هستند، اما تمرکز عمده آن ها بر محلات محروم، نابرخوردار و حاشیه نشین استان هایی است که بیشتر با معضلات و آسیب های اجتماعی درگیر هستند.

کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: مراکز سلامت روان محلی این امکان را فراهم می‌کند تا با حضور مستقیم و مستمر خانواده‌ها یک تیم مشارکتی تشکیل شود و با کمک آن‌ها مسائل قابل حل توسط خانواده ها بررسی می‌شود، به عبارتی از این طریق آسیب‌ها و معضلات اجتماعی هر محله با مداخله و مشارکت مردم همان محله حل و فصل می‌شود.

رضایی ادامه داد: نقش مراکز سلامت روان محلی به عبارتی تقویت مشارکت‌های محلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در تامین سلامت جامعه است و افراد فعال در این مراکز آموزش‌هایی را با عنوان تسهیل گری دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: آموزش های تسهیل گری مواردی از جمله چگونگی انجام اقدامات اجتماع محور، آشنایی با ساز و کار مشارکت های مردمی در رابطه با استفاده از امکانات دولتی و خصوصی و توانمندی سازی اجتماعات محلی را در بر می گیرد، در واقع هدف از ارائه این آموزش ها جلب مردم به مشارکت های اجتماع محور و توانمندسازی آن ها در حل مسائل زندگی است.

کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مراکز سلامت روان محلی بیشتر در مناطق محروم و حاشیه شهرها به مخاطبان خود که افراد در معرض آسیب هستند، خدمات ارائه می‌کنند، تصریح کرد: اغلب خدمات این مراکز به صورت رایگان ارائه می‌شود.

رضایی با اشاره به نوع خدماتی که از سوی سازمان های مردم نهاد و مراکز خیریه در نقاط محروم و حاشیه نشین شهرها ارائه می‌شود، تصریح کرد: بیشتر سازمان های مردم نهاد خدمات خود را در قالب توزیع غذا، پوشاک و حمایت‌های اسکانی به مددجویان ارائه می‌کنند و از ارائه برنامه‌های ویژه سلامت روان آن‌ها غفلت می‌کنند، در حالی که تامین سلامت اجتماعی مددجویان باعث کاهش چشمگیر وقوع آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی افزود: لزوم اهمیت سازمان‌های مردم نهاد فعال و خیریه‌ها به حوزه آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی امری ضروری است، زیرا ارائه خدمات در حوزه سلامت روان اجتماعی امری پر هزینه است و بهزیستی در تامین این هزینه‌ها نیازمند مشارکت تمام مراکز دولتی و خصوصی است که در حوزه سلامت اجتماعی و روانی هدف مشترکی با سازمان بهزیستی دارند.

کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به آسیب خیز بودن پایتخت، در حال حاضر مراکز سلامت روان محلی در 3 مرکز در سطح شهر تهران به سختی فعالیت دارند، زیرا همان طور که گفته شد، فعالیت هریک از این مراکز هزینه بر است و این مراکز درآمد چندانی برای تامین هزینه های خود ندارند.

فعالیت مراکز سلامت روان تهران منوط به تایید نهایی شهرداری

رضایی خاطر نشان کرد: علاوه بر هزینه بر بودن مراکز سلامت روان محلی، دلیل دیگری که تعداد این مراکز فعلا در شهر تهران کم است، فعالیت‌های مشابه و همزمانی است که سازمان شهرداری تهران، در مجموعه سرای محلات دنبال می کند. طبق هماهنگی هایی که در دوره قبل با شهرداری صورت گرفت، سازمان بهزیستی کشور تلاش دارد تا مجوز مراکز سلامت روان محلی را به سراهای محله شهرداری دهد؛ به این معنا که در سرای محلات مراکز سلامت روان با حمایت سازمان بهزیستی و شهرداری تاسیس شود و در این زمینه نیز توافقات اولیه در شهرداری دوره پیشین حاصل شده بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور آمادگی کامل دارد تا پس از اعلام موافقت نهایی سازمان شهرداری تهران، فعالیت خود در راستای عملیاتی کردن این برنامه انجام دهد.

کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: پس از انجام توافق نهایی و صدور مجوز مراکز سلامت روان محلی برای سرای محلات، برنامه این مراکز نیز در دستور کار سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت و مانند سایر مراکز سلامت روان محلی در کشور برنامه هایی در زمینه شناسایی آسیب های اجتماعی محلی و تقویت مشارکت محله در جهت کاهش آن‌ها، انجام و در صورت تایید نهایی در 300 مرکز سرای محله اجرایی می شود.

رضایی یادآور شد: افرادی که در مراکز سلامت روان محلی مشغول به کار می شوند فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته هایی چون مشاوره، روانشناسی، علوم اجتماعی و مددکاری اجتماعی هستند و علاوه بر آن‌ها سوپروایزرانی نیز در استان‌های مختلف کشور جهت راهنمایی مراکز سلامت روان محلی آموزش داده شده اند.

وی یادآوری کرد: سوپروایزران کارشناسان آموزش دیده ای هستند که در یک برنامه منظم و منسجم، 6 کارگاه 3 روزه را تحت نظارت و مدیریت سازمان بهزیستی گذرانده‌اند و در حال حاضر 21 سوپروایزر به صورت پراکنده در سراسر کشور به عنوان راهنما در مراکز سلامت روان محلیمشغول به ارائه خدمت می‌شوند و هر سوپروایزر چند مرکز تحت نظارت خود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 304880 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟