تقاضای زیست‌محیطی سازمان ملل از ایران

رکنا اجتماعی: گری لوییس در مراسم سی‌امین سالگرد پروتکل مونترال و روز حفاظت از لایه اوزون که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،با تاکید بر اینکه تمرکز ما روی هیدروکلرکربن‌ها خواهد بود، گفت: در همین جهت کشورهای عضو پروتکل مونترال اخیرا در رواندا گرد هم آمدند و بر حذف گازهای CFC تفاهم کردند. تقاضای من از دولت جمهوری اسلامی ایران این است که این پروتکل جدید را مورد بررسی قرار دهد و به آن ملحق شود.

ایران از حدود سال ۱۹۹۰ تاکنون اهداف و تعهدات خود برای حفاظت از لایه اوزون را محقق کرده است. همکاری دفاتر مختلف سازمان ملل با پروژه حفاظت از لایه اوزون از سال ۲۰۱۲ شروع شد. در این پروژه دولت ایران تعهد کرده است میزان واردات گازهای مخرب لایه اوزون را کاهش دهد و متعهد شده بود که تا سال ۲۰۱۵ از انتشار این گازها تا ۱۵ درصد بکاهد.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران با اشاره به اینکه دولت ایران و سازمان حفاظت محیط زیست این کار را با همکاری بخش‌های مختلف سازمان ملل انجام داده‌ است، گفت: ایران بهترین تجربه برای حفاظت از لایه اوزون در سطح منطقه است و پیشنهاد مدیر طرح ملی حفاظت از لایه اوزون برای اینکه ایران به عنوان مرجع حفاظت از این لایه در منطقه شناخته شود مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت.

لوییس با بیان اینکه باید به موفقیت‌های پروژه اول توجه شود و با اتکا به آن وارد فاز دوم حفاظت از لایه اوزون شویم، گفت: باید بتوانیم از تجارب گذشته حداکثر استفاده را بکنیم. تا پایان امسال فاز دوم پروژه امضا خواهد شد و اجرای آن به‌زودی آغاز می‌شود. امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست همکاری خود را با دفاتر مختلف سازمان ملل ادامه دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: در سطح جهانی در موضوع حفاظت از لایه اوزون اهداف به‌گونه‌ای تنظیم شده که لازم است کار بیشتری انجام شود. این موضوع مستلزم کار بیشتر در ایران نیز است. پروتکل مونترال یکی از موفق‌ترین پیمان‌های جهانی در حوزه محیط زیست است. این پروتکل توانسته صددرصد مواد مخرب لایه اوزون را کاهش دهد،در نتیجه ضخیم شدن لایه اوزون شروع شده است. این اتفاق خوشحال‌کننده کره زمین را از تشعشعات خورشید حفاظت می‌کند.

لوییس افزود: توافقنامه همکاری سازمان ملل با ایران با عنوان سند پشتیبانی توسعه سازمان ملل در ایران شناخته می‌شود که در چهار حوزه محیط زیست، بهداشت، اقتصاد مقاومتی و کنترل مواد مخدر Drugs است. در حوزه اول یعنی محیط زیست روی دو موضوع مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و اقتصاد کم کربن تمرکز داریم و ۱۸ آژانس سازمان ملل که در ایران فعال هستند در جهت تحقق این محورها فعالیت می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم مجموعه سازمان ملل بتواند برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار همکاری داشته باشد. ایران نیز با طرح‌های بین‌المللی محیط زیست نهایت همکاری را بکند.

درادامه این مراسم،لوییس پیام آنتونیو گوترش - دبیرکل سازمان ملل- را قرائت کرد. متن پیام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت سی‌امین سالگرد روز جهانی حفاظت از لایه اوزون به شرح زیر است:

«روز جهانی حفاظت از لایه اوزون و سی‌امین سالگرد پروتکل مونترال نقطه عطفی برای همه و برای سیاره ماست. زمانی که دانشمندان متوجه شدند استفاده از برخی محصولات روزمره موجب تخریب لایه شکننده اوزون می‌شود، جهان به این مشکل با تصویب پروتکل مونترال (برای حفاظت از لایه اوزون) پاسخ داد.

این پروتکل طیف گسترده‌ای از جمله دولت‌ها، شرکت‌ها، پزشکان، دانشمندان و شهروندان را گرد هم آورده و پشتیبانی کرده است تا با همکاری آن‌ها خسارات وارده به لایه اوزون جبران شود که سالانه باعث نجات میلیون‌ها نفر از بیماری‌هایی همچون سرطان پوست و آب مروارید می‌شود.

همچنین پروتکل مونترال باعث کاهش فقر، کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی و حفظ ذخیره غذایی می‌شود. این معاهده همچنین فرصت‌های جدید کسب و کار را فراهم آورده است و باعث صرفه‌جویی بیش از ۲ هزارمیلیارد دلاری در اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۵۰ خواهد شد.

امروز سی‌امین سالگرد پروتکل مونترال را گرامی می‌داریم و به تمام قهرمانان اوزون در جهان تبریک می‌گوییم.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 306820 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟