شهردار باید به مردم پاسخگو باشد، نه احزاب سیاسی

رکنا اجتماعی: محسن پیرهادی عضو سابق شورای شهر تهران؛ در رابطه با انتصابات اخیر شهردار تهران و نقدهای وارده به آن اظهار کرد: همیشه همه شهرداران تهران از خود بدنه شهرداری معاونان، مدیران و شهرداران مناطق را انتخاب می‌کردند.

عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: اگر با دقت به دوران‌های مختلف مدیریت شهری افرادی از جمله ملک مدنی، کرباسچی و احمدی نژاد و حتی قالیباف توجه کنید، متوجه می‌شوید که همه افراد صاحب مسئولیت در دوره مدیریت هر کدام از این شهرداران در ادوار گذشته هم مدیر بوده‌اند و فعالیت می کردند، در نتیجه این موضوع مختص نجفی نیست.

وی افزود: عده‌ای فکر می‌کنند که باید از درون حزب و خارج از مجموعه شهرداری مسئولان و مدیران خود را انتخاب کنند و در سیستم بگذارند، و مسئله مهم این است که شخصی که انتخاب می‌شود باید با کار شهرداری و روال آن آشنا باشد و حداقل در رزومه خود 15 سال سابقه و تجربه داشته باشد.

پیرهادی با بیان اینکه سیاست زدگی سم مهلکی برای مدیریت شهری است عنوان کرد: افراد در بدنه شهرداری مانند بحث‌ها و نگاه‌های سیاسی مطرح در خارج از شهرداری نسبت به هم رقابت سیاسی ندارند و در سیستم شهرداری چه در مناطق و چه در مدیریت مرکزی، نگاه صنفی، توجه به کار و مسائل شهری بر نگاه سیاسی غالب است و این واقعیت غیرقابل انکار شهرداری است.

عضو هیئت رئیسه شورای چهارم شهر تهران ادامه داد: وقتی به کارکنان شهرداری کاری مثل خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان، برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین، رسیدگی به حادثه‌ دیدگان ساختمان پلاسکو و غیره سپرده می‌شود، نسبت به سایر ارگان‌ها همگرایی بیشتری دارند و این باز هم به همان نگاه صنفی و عدم سایه افکندن مسائل سیاسی بر فعالیت آن‌ها باز می گردد.

وی با اشاره به جالب بودن نقدها به نجفی ابراز داشت: باید پرسید این اشخاصی که نجفی به آنها پستی داده و شهردار شده‌اند، در چه زمانی استخدام و به بدنه شهرداری وارد شده‌اند، بی‌شک اگر بررسی کنید خواهید دید جذب این مدیران در زمان ملک‌مدنی و کرباسچی اتفاق افتاده است و این افراد در مجموعه شهرداری بعد از کار و تحصیل رشد کرده‌ و بالا آمده‌اند.

پیرهادی افزود: یکی از ادعاهای قالیباف که اصول‌گراها هم به آن منتقد بوده‌اند، استفاده از مدیران با خط فکری سیاسی متفاوت بود، بنابراین شهرداران خوب می‌دانند که اگر می‌خواهند کار شهر پیش برود، باید برای انتصاب مدیران از بدنه مجرب شهرداری استفاده کنند.

وی یادآوری کرد: مواردی اتفاق افتاد که از بیرون کسانی را برای مدیریت شهری آوردند و به محض اینکه آن طرف می‌خواست سوار کار شود و تخصص لازم را پیدا کند، هزینه‌ها و آفت‌های بسیاری را به همراه آورد.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به مشخص بودن روند شهرداری عنوان کرد: به نظر من این نقد و انتقادات بحث‌های رسانه‌ای است و روال و چرخش در بدنه و مدیریت مجموعه شهرداری مشخص است و وقتی به اصل و واقعیت شهرداری رجوع می‌کنیم، شخص شهردار بیشتر از اینکه بخواهد به گروه‌های سیاسی پاسخ دهد، باید به مردم پاسخگو باشد.

پیرهادی تشریح کرد: شهردار هر روز از اول صبح در بازدیدها، افتتاحیه‌ها و پروژه‌های مختلف با مردم سر و کار دارد و اگر نقصانی پیش بیاید سریعا یا به وی اطلاع‌رسانی می‌شود و یا واکنش عمومی مردم را به همراه خواهد داشت که به مدیریت خود و بدنه‌ای که به کار گرفته است باز می‌گردد، لذا باید این طور نگاه کنیم که شهر باید اداره شود و نمی‌توان تصور برنامه‌ریزی بلند مدت را داشت و مدیران را با این نگاه مستقر کرد که فلان اتفاق را فلان مدیر دو سال دیگر رقم بزند، چرا که شهر پویا و زنده است و اگر کوچک‌ترین خلل، ضعف مدیریتی و کم کاری رخ دهد، صبح روز بعد در بخش‌های مختلف شهر مانند نظافت شهری، خدمات و حمل و نقل عمومی خودنمایی خواهد کرد.

پیرهادی در پایان گفت: یک تصمیم اشتباه در مدیریت شهری سریعا واکنش مردم در میزان رضایت‌مندی را در بر خواهد داشت، بنابراین به نظر من باید از بحث‌های سیاسی و حزبی فاصله گرفت و از افراد لایق و کاردان در بدنه مدیریت شهری استفاده شود و با توجه به شناختی که از شهرداران مناطق جدید دارم، آن‌ها را دارای این ویژگی‌ها می‌دانم و امیدوارم در ارائه خدمت به مردم در کلانشهر تهران موفق باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 307319 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟