وزارت آموزش و پرورش در تربیت سفیران سلامت ناکام ماند

رکنا اجتماعی: نسرین جعفری‌نیا در خصوص آموزش‌های خودمراقبتی در جامعه گفت: این امر در چند محور خود مراقبتی سازمانی به منظور ارتقای سلامت پرسنل و واحد‌های سازمانی، خود مراقبتی در خانواده‌ها به منظور بررسی سلامت فردی، خودمراقبتی در محیط اجتماعی و تمامی محله‌های مناطق با همکاری شورایاری‌ها، و خود مراقبتی جوان برای دانشجویان دانشگاه‌ها و خودمراقبتی دانش‌آموزی در محیط مدرسه صورت می‌گیرد که نسبت به آموزش‌ها اقدامات بسیاری انجام شده و ادامه دارد.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از مردم نسبت به خودمراقبتی اطلاعات محدودی دارند که این امر منجر به افزایش هزینه درمان و مراجعات بیماران به بیمارستان‌ها شده است.

کارشناس مسئول آموزش و ارتقای سلامت در شبکه بهداشت و درمان شمیرانات خاطرنشان کرد: محتوا و آموزشی که برای گروه‌های هدف در این برنامه در نظر گرفته می‌شود در راستای آگاهی بخشی، افزایش سلامت افراد و کاهش هزینه‌های درمان طراحی شده است بنابراین در مراکز، دانشگاه‌ها و مدارس آموزش‌های لازم ارائه می‌شود تا توانایی درمان برخی بیماری‌ها در افراد تقویت شود.

وی عنوان کرد: در مباحث آموزشی خود مراقبتی، افراد آموزش دیده به عنوان سفیر سلامت معرفی می‌شوند. این در حالی است که این طرح برای اولین بار در کشور انگلستان به مرحله اجرایی رسیده و نتیجه خوبی به همراه داشته است. طرح خود مراقبتی در اواخر سال ۱۳۹۴ و اوایل ۱۳۹۵ به‌طور فعالانه در کشور ما نیز اجرایی شد.

جعفری‌نیا اذعان داشت: آموزش سفیر سلامت در محیط دانشگاه در بین افراد ۱۸ تا ۲۹ سال اعمال شد، اما تاکنون عملکرد خوبی نداشته است. در حالی که با توجه به اقدامات بسیاری که در این زمینه صورت گرفته، به علت عدم حضور همیشگی دانشجویان و اختصاص لینک مربوط به ثبت‌نام این کلاس‌ها به وزارت بهداشت، طرح از استقبال خوبی در دانشگاه مواجه نشد. بنابراین طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در نظر داریم دسترسی به سایت ثبت نان را برای دانشجویان آسان‌تر کرده و در طی مهرماه سال جاری، این امکان را در بخش معاونت دانشگاه‌ها اجرایی کنیم براین اساس دانشجویان می‌توانند با دسترسی آسان به پنل مراکز خدمات جامعه سلامت در این کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام و شرکت نمایند.

وی در خصوص همکاری وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرایی شدن طرح خودمراقبتی در مدارس گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تنظیم شده، مدیران و نمایندگان هر مدرسه ملزم به شرکت در کلاس‌های آموزشی خودمراقبتی بوده و باید این آموزش‌ها در مدارس ارائه و بازخورد آن گزارش داده شود.

این در حالی است که متأسفانه تاکنون آموزش سفیران سلامت در بین دانش‌آموزان عملکرد خوبی نداشته و این راستا نیاز به همکاری بیشتر مدیران الزامی می‌شود.

کارشناس مسئول آموزش و ارتقای سلامت در شبکه بهداشت و درمان شمیرانات افزود: اجرای طرح خودمراقبتی و سفیران سلامت در همه مقاطع تحصیلی اجرا می‌شود و مدیران خود نیز باید نسبت به این اقدام بهتر عمل کنند و با شرکت دانش‌آموزان در این طرح، عملکرد مناسبی را نسبت به انتقال آموزش در بین گروه همسالان ارایه دهند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به بازخورد آموزش‌های خودمراقبتی برای مدیران و نمایندگان مدارس، می‌توان به صراحت اعلام کرد تاکنون عکس‌العمل‌های مناسبی نسبت به این امر نشان داده نشده است؛ بنابراین مدیران می‌توانند با ایجاد جرائم و یا تشویق برای هرچه بهتر اعمال شدن این طرح اقدام نمایند همچنین با اختصاص بخشی از نمرات کلاسی دانش‌آموزان به آموزش های خودمراقبتی و بهداشت سلامت در گروه‌های همسالان، می‌توان نسبت به بهبود عملکرد این طرح اقدام کرد.

جعفری‌نیا اذعان داشت: اجرایی شدن طرح خودمراقبتی و سفیران سلامت می‌تواند منجر به کاهش 7 درصدی درآمد ناخالص ملی و صرفه‌جویی در هزینه‌های درمان شود این در حالی است که تاکنون در طی فعالیت‌های صورت گرفته ۲۰ درصد از مراجعات مردم به بیمارستان کاهش یافته است و خانواده‌ها با آموزش اولیه نسبت به برخی بیماری‌ها از جمله دیابت، سکته‌های مغزی و قلبی و بیماری‌های موضعی از مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها جلوگیری کرده و به راحتی در مواجهه با این بیماری‌ها برخوردی درمانی داشته باشند.

وی یادآور شد:‌هدف از آموزش خودمراقبتی در محیط‌هایی، چون خانواده، به منظور تغییر عوامل درمانی از واگیر به غیرواگیر است یعنی افراد با کسب اطلاعات لازم در هنگام مواجهه با بیماری‌های ابتدایی و ساده بتوانند نسبت به درمان خود و اعضای خانواده اقدام و از مراجعات غیرضروری به مراکز درمای جلوگیری کنند.

کارشناس مسئول آموزش و ارتقای سلامت در شبکه بهداشت و درمان شمیرانات گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته با توجه به تشکیل کلاس‌های مربوط به آموزش خودمراقبتی، تاکنون کیفیت مناسبی اتخاذ نشده است و سطح موفقیت این برنامه در بسیاری از مدارس تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد بوده است بنابراین لازم می‌دانیم مدیران مدارس نسبت به این تفاهم‌نامه اصولی‌تر برخورد کرده تا کیفیت ارتقا یابد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 307371 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟