دانشگاه به محققان خدمات ارائه خواهد کرد

رکنا اجتماعی: دکتر وحید زرین نیا رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات گفت: یکی از دلایل اصلی ایجاد و راه اندازی مرکز تحقیقات کشاورزی این واحد در شهرستان دماوند، ظرفیت بالای منابع طبیعی و کشاورزی این منطقه است. این شهرستان با ۱۲۴۰۹ هکتار اراضی کشاورزی دایر و بیش از ۱۵۳ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی و تولید ۳۶۴۱۷۳ تن محصولات زراعی و باغی و بیش از ۱۰ گلخانه مدرن و ۴۰ گلخانه سنتی سبزی، صیفی و گل و گیاه و بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت روستایی به نوعی، مرکز فعالیت های کشاورزی و باغی تهران به حساب می آید. همین امر فضای مساعدی برای فعالیت و کسب درآمد را مهیا کرده است.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات از سال ۱۳۹۵ رسماً فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: تا قبل از سال ۱۳۹۵ این مرکز تنها شامل دو ساختمان و زمینی تقریباً بایر بوده و فعالیت خاصی در آن صورت نمی گرفت. از سال ۱۳۹۵ با ارائه برنامه ای مدون و حمایت واحد علوم و تحقیقات توانستیم روند رشد و تکمیل این مرکز را بصورت چشمگیری افزایش دهیم.

دکتر زرین نیا تصریح کرد: در رابطه با اقدامات عمرانی فعالیت هایی نظیر محوطه سازی، ساخت دو استخر ۶۰۰ متر مکعبی برای آبیاری ۷ هکتار فضای سبز، احیا و کف شکنی چاه آب واقع در مرکز تحقیقات که از سال ۹۱ خشکیده و عملاً غیر قابل استفاده بود، سکوبندی آزمایشگاهها، تجهیز محل اسکان دانشجویان و... صورت گرفته است.

وی به تهیه و ارائه طرح توجیهی و برنامه ۲ ساله درآمدزایی مرکز تحقیقات کشاورزی واحد علوم و تحقیقات برای کسب مجوز به سازمان مرکزی اشاره کرد و ادامه داد: در بحث ساخت و تجهیز آزمایشگاه‌ها که از اصلی ترین بخشهای هر مرکز تحقیقاتی و پژوهشی است، پس از سکوبندی، در فاز اول اقدام به تجهیز و راه اندازی ۵ آزمایشگاه با عناوین آزمایشگاه‌های کشت بافت، میکروبیولوژی کشاورزی، نماتولوژی، بیوتکنولوژی و کیلینیک گیاه پزشکی شده که هم اکنون آماده بهره برداری هستند.

دکتر زرین نیا با اشاره به بحث درآمدزایی و تنوع آن در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات، گفت: راه اندازی و ساخت گلخانه و اتاقک کشت بافت، برگزاری کارگاه های آموزشی، ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان، تولید و پرورش گیاهچه های منتج از کشت بافت و تولید نهال و... از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای فاز اول است. البته بحث درآمدزایی مستلزم شناخت مرکز در منطقه توسط کشاورزان، سازمانها و مراکز مرتبط است که این امر زمان بر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه های آموزشی و تخصصی از جمله برنامه های مدنظر در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات است، گفت: مبنای برگزاری کارگاه ها، نیازهای آموزشی و ترویجی منطقه و در راستای افزایش دانش کشاورزان و باغداران منطقه است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات از برگزاری کارگاه های آشنایی با سیستم های نوین آبیاری، روش های مدیریت آفات مهم کشاورزی، باغی و گلخانه ای، تکنولوژی کاربرد سموم شیمیایی و ترکیبات بیولوژیک به منظور آگاهی بخشیدن به کشاورزان و با هدف کاهش مصرف سموم شیمیایی در منطقه و همچنین کارگاه روشهای نوین تکثیر گیاهان باغی در این مرکز تحقیقات خبر داد.

کلینیک گیاه پزشکی واحد علوم و تحقیقات راه اندازی می شود

دکتر زرین نیا از راه اندازی کلینیک گیاه پزشکی در آینده‌ای نزدیک خبرداد و افزود: برای راه اندازی کلینیک گیاه پزشکی و فعالیت در بازار Store نهاده های کشاورزی با برند واحد علوم و تحقیقات، نیازمند راه اندازی یک شرکت فعال در زمینه کشاورزی هستیم که فرایند تاسیس آن در حال طی نمودن مراحل اداری است.

وی ادامه داد: چند طرح درآمد زا برای انجام در محل مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تا کنون در اختیار مرکز قرار گرفته که از جمله می توان به طرح پرورش و نگهداری زنبور عسل با ظرفیت ۱۰۰۰ کندو و طرح تولید نهال کشت بافتی بادام و گل محمدی اشاره کرد. البته پروژه تولید نهال های کشت بافتی پس از راه اندازی گلخانه و اتاقک‌های کشت بافت، عملیاتی خواهد شد.

دکتر زرین نیا از راه اندازی شرکت کشت و صنعت با هدف ورود به فرایند تولید، فراوری و صادرات سیب تحت برند دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین محصولات باغی منطقه و همچنین تاسیس پژوهشکده تحقیقات تخصصی سیب، به عنوان برنامه های آتی این مرکز خبر داد.

دکتر زرین نیا با اشاره به نیاز مبرم مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات به نیروی اجرایی، گفت: در زمینه تأمین نیروی اجرایی متخصص، جذب و بکارگیری دانش آموختگان واحد علوم و تحقیقات در اولویت قرار دارد.

به گفته وی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات به واسطه ظرفیت علمی، آزمایشگاهی و بعد تحقیقاتی آن، آمادگی همکاری با اکثر نهادهای خارج از دانشگاه در حوزه فعالیتی خود را دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 307418 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟