ماجرای گم شدن پولهای تروریست های گروگانگیر

گروه تروریستی ابوسیاف به عنوان همپیمان داعش که در جنوب فیلیپین فعال است 19 خرداد چهار گروگان مالزیایی خود را آزاد کرد و مقامات کوالالامپور مدعی شدند این افراد بدون پرداخت سربها آزاد شده اند.
اما رسانه های مالزی پس از چند روز افشا کردند تروریست ها در قبال آزادی این گروگان ها باجگیری کرده اند، اما اکنون این گروه با عصبانیت ادعا می کند مبلغی از سربهای درخواستی که توسط خانواده گروگان ها جمع آوری شده بود در میانه راه گم شده است.
به نوشته تارنماهای 'مالزی آزاد' و 'مانیلا تایمز'، ابوسیاف اعلام کرد از 130 میلیون پزو (حدود دو میلیون و 900 هزار دلار) که برای پرداخت مطرح شده بود تنها 100 میلیون پزو (بیش از دو میلیون و 150 هزار دلار) به دست این تروریست های باج گیر رسیده و بیش از 750 هزار دلار آن مفقود شده است.
'مانیلا تایمز' نوشت که تروریست ها احتمال می دهند این میزان پول ممکن است در همدستی مقامات دولتی در فیلیپین ناپدید شده و این مقامات دولتی بین خود تقسیم کرده باشند.
'احمد زاهد حمیدی' معاون نخست وزیر و وزیر کشور مالزی اعتراف کرده است که حدود دو میلیون و 900 هزار دلار برای آزادی این گروگان ها توسط خانواده هایشان پرداخت شده است.
گم شدن این میزان پول در تبادل برای آزادی گروگان ها اکنون به موضوعی داغ در مالزی تبدیل شده است.
یکی از مقامات فیلیپین که خواست نامش افشا نشود به مانیلا تایمز گفت: ما اطلاع داریم که پول در واقع 12 میلیون رینگیت معادل 130 میلیون پزو فیلیپین بوده، اما تنها 100 میلیون پزو به دست ابوسیاف رسیده است.
شایعات حاکی از این است که پول از طریق یک شاخه ویژه پلیس مالزی در سولو قبل از پایان مهلت تعیین شده توسط تروریست ها به مقامات محلی فیلیپین داده شده است.
معاون نخست وزیر مالزی نیز گفت که 12 میلیون رینگیت مطرح شده توسط خانواده قربانیان به واحد ویژه داده و سپس این پول به صورت قانونی به چند سازمان غیر دولتی فیلیپین تحویل داده شد.
وی گفت که این پول به عنوان باج پرداخت نشده بود. با این حال، پلیس مالزی این امر را انکار می کند که در پرداخت پول درگیر بوده است.
در همین حال منبع 'مانیلا تایمز' احتمال داد برخی از مقامات محلی از جمله نظامی با گروه ابوسیاف تبانی کرده باشند.
گروه تروریستی ابوسیاف که طی حدود دو ماه گذشته دو گروگان کانادایی خود را گردن زده است با تعیین مهلت برای آزادی یک گروگان نروژی و یک زن فیلیپینی نیز تقاضای باج کرده است.
این گروه که اکنون همپیمان داعش است برای نخستین بار سال 2000 میلادی 10 گردشگر و 11 کارگر محلی را از جزیره 'سیپادان' در نزدیکی سواحل مالزی ربود و به گروگان برد.
گروه تروریستی ابوسیاف در دهه 90 میلادی با کمک 'اسامه بن لادن' و توسط 'عبدالرزاق جنجلانی' یک واعظ اهل فیلیپین که در لیبی آموزش دیده است شکل گرفت. وی گروه ابوسیاف به معنی 'پدر شمشیرزن' را با دریافت کمک مالی از یک بنیاد محلی که به دست 'محمدجمال خلیفه' برادر زن 'اسامه بن لادن' بنیانگذار القاعده اداره می شد را پایه گذاری کرد.

کدخبر: 86711 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟