1.5 هکتار از مراتع منطقه حفاظت شده بزد تربت جام در آتش سوخت

به گزارش روز دوشنبه به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، جواد دامن پاک افزود: روز گذشته با دریافت گزارش مردمی مبنی بر وقوع یک فقره آتش سوزی در ارتفاعات روستای بیدستان واقع در منطقه شکار ممنوع بزد، ماموران یگان حفاظت محیط زیست تربت جام خود را به محل رساندند.
وی اظهار کرد: مأموران پس از حدود سه ساعت تلاش موفق به مهار و جلوگیری از گسترش آتش به سایر درختان ارس در منطقه شدند.
وی با بیان اینکه این آتش سوزی به دلیل سهل انگاری یکی از چوپانان رخ داده بود گفت: در این حادثه حدود 1.5 هکتار از مراتع و 25 اصله درخت ارس و بیش از 500 بوته گون در آتش سوخت.
دامن پاک افزود: فردخاطی توسط اداره منابع طبیعی تربت جام شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.
منطقه شکار ممنوع بزد در 18 کیلومتری غرب تربت جام و 7 کیلومتری غرب روستای بزد قرار دارد.
این منطقه زیبا پوشیده از انواع مختلف گونه های گیاهی است که اکثر آنها علاوه بر زیبایی از خاصیت دارویی نیز برخوردارند.
این ارتفاعات در فصل بهار، با انواع گل‌ ها و گیاهان طبیعی رنگین، مانند خاکشیر، شاه تره، کاسنی و ختمی پوشیده می ‌شود و به خاطر قله بزد مورد استفاده کوهنوردان برای صعود است.
از انواع گیاهان این منطقه می توان به بلقیص، گل زد، سلمه، شور، خارگونی، بومادران، تلخه، چرخه، کنگر، شیر سگ، جو دوسر، کاکوتی، فستوکا، جو وحشی، خارمشک، مریم گلی، پونه، گون، خارشتر، دلمه ترکی، زیره سیاه و گل لاله اشاره کرد.
در این منطقه علاوه بر گونه های گیاهی یاد شده انواع مختلفی از گونه های درختی نیز روییده اند که می توان از مهمترین آنها درخت بنه، زرشک، بید کوهی و بادام وحشی را نام برد.
این منطقه زیبا همچنین محل زندگی جانورانی نظیر آهو، قوچ، میش، روباه، گرگ، شغال، خرگوش و کفتار است .
علاوه بر این در منطقه شکار ممنوع بزد پرندگان زیبایی مانند طرقه یاجل، سهره، گنجشک زرد، کبک، تیهو، قناری وحشی، گل به سر، دم جنبانک، هدهد، سبز قبا، جغد، عقاب، شاهین، باز کلاجک، کبوتر چاهی و گنجشک صحرایی زندگی می کنند.

کدخبر: 86717 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟