11 مرد جوان در مازنداران غرق شدند

تازه ترین گزارش پزشکی قانونی مازندران که روز سه شنبه انتشار یافت حاکیست که خرداد ماه امسال همه 11 نفری که در آب های ساحلی استان جان باختند ، در خارج از محدوده طرح سالم سازی درحال شنا بودند.
طرح سالم سازی دریا در مازندران امسال از اول خرداد در بیش از یکصد نقطه از ساحل 338 کیلومتری استان آغاز به کار کرد و تا پایان شهریور ادامه دارد.
بر اساس گزارش پزشکی قانونی مازندران ، بیشترین آمار قربانیان دریا در ماه گذشته با چهار نفر مربوط به نوشهر بود؛ محمودآباد و بابلسر هم هر کدام با 2 قربانی در رده بعدی قرار گرفتند.
آب های ساحلی شهرهای نور ، ساری و رامسر نیز هر کدام شاهد غرق شدن یک نفر در ماه خرداد بود.
** افراد غیربومی و جوانان ، قربانیان اصلی
گزارش پزشکی قانونی مازندران همچنین حاکیست که 64 درصد از غرق شدگان دریا در مازندران در ماه خرداد غیر بومی بودند و به احتمال زیاد علت شناکردن آنان در خارج از طرح سالم سازی ، ناآشنائی با ممنوع بودن شنا در خارج از طرح بوده است.
بررسی جدول آماری چند ساله پزشکی قانونی مازندران نیز نشان می دهد که بیش از 70 درصد از قربانیان دریا در این استان را افراد غیربومی تشکیل می دهند. آشنانبودن با فنون شنا در دریا و تفاوت قائل نشدن میان دریا و استخر مهم ترین علتی است که سبب می شود افراد غیربومی بیشتر از مجاوران در معرض غرق شدن در دریا قرار بگیرند.
همچنین به استناد گزارش پزشکی قانونی ، 9 نفر از جان باختگان ماه خرداد در دریای مازندران بین 11 تا 40 سال سن داشتند و 2 نفر هم سنشان بین 41 تا 60 سال بود.
** استقرار 870 ناجی در ساحل 338 کیلومتری
بر اساس اعلام دبیر ستاد ساماندهی طرح سالم سازی دریا در مازندران ، امسال 870 ناجی غریق در 338 کیلومتر از نوار ساحلی استان مستقر شده اند.
علیرضا یونسی همچنین از شناسایی 320 نقطه کور و حادثه خیز در ساحل شهرهای استان خبر داد و گفت که در تمامی این نقاط ناجی غریق مستقر است.
دریا مهم ترین جابه گردشگری مازندران است و هر ساله بر اساس آمارهای رسمی بیش از 20 میلیون مسافر به این استان سفر می کنند.
رئیس ستاد اجرایی طرح های ساماندهی دریا در مازندران بر ضرورت توجه مسافران و مجاوران به شنا در نقاط اجرای ساماندهی طرح دریا تاکید کرد و گفت : اگر چه در نقاط کور ناجیان غریق حضور دارند ولی انتظار می رود مسافران و شهروندان از این مناطق برای شنا وارد آب نشوند.
معاون استاندار مازندران افزود : آمارهای رسمی سال های گذشته نشان می دهد بیش از 90 درصد از مرگ ناشی از غرق شدگی در نقاط کور رخ داده است . یونسی افزود : اگر مسافران و شهروندان در مناطقی که طرح ساماندهی اجرا شده ، شنا کنند ، آمار مرگ ناشی از غرق شدگی بشدت کاهش می یابد .
وی گفت : اجرای طرح ساماندهی دریا در مازندران سبب شده است تا در سه سال گذشته همواره آمار غرق شدگی در دریا کاهش یابد و انتظار این است که امسال هم این روند با رعایت شهروندان و توجه بیشتر متولیان ساماندهی طرح ادامه یابد.
بر اساس آمارهای رسمی پارسال 86 نفر در آب های ساحلی دریای خزر در مازندران بر اثر غرق شدگی جان باختند در حالی سال 93 آمار غرق شدگان 98 نفر ، سال 92 نیز 173 نفر و سال 91 هم 214 نفر بود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 87284 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟