آتش سوزی در عرصه منابع طبیعی مشکل اصلی گلستان است

ابوطالب قزلسفلو شامگاه یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان افزود: خشکی اقلیم و افزایش دما از علل اصلی بروز آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی استان است.
وی افزود: علاوه بر این؛ وجود 45 هزار هکتار درختان سوزنی برگ و همجواری زمین های کشاورزی با عرصه منابع طبیعی به طول 5 هزار و 800 کیلومتر از دیگر دلایل تهدید آتش در استان گلستان است.
به گفته وی طی چند روز اخیر دمای هوا در پارک ملی گلستان 14 درجه افزایش پیدا کرد که شرایط آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی این پارک را تقویت کرد.
وی با بیان اینکه گلستان سال گذشته از لحاظ بروز تعداد آتش سوزی در عرصه منابع طبیعی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد، گفت: اما مدیریت و برنامه ریزی و بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی و نیروهای منابع طبیعی باعث حضور به موقع و مهار آتش شد بطوریکه از این حیث رتبه خوبی را در کشور داریم.
قزلسفلو افزود: اکنون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان دارای چارت مدیریت حریق است و اقدام های لازم در قالب پیش آگاهی، پیشگیری، کشف، مهار و اطفای حریق دنبال می شود.
به گفته وی در کشف آتش سوزی اداره کل منابع طبیعی گلستان با فعال نگه داشتن شماره تلفن 1504 و مشارکت جوامع محلی کمترین مشکل را دارد ولی در مهار و اطفای آن با کمبود مواجه و نیازمند حمایت است.
وی افزود: اکنون سطح مدیریت حریق منابع طبیعی گلستان در عرصه جنگل 452 هزار هکتار است که از امسال باید مراتع را نیز به آن اضافه کرد.
به گفته وی بیشتر آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی گلستان در سال 89 رخ داد و با اقدامات انجام گرفته پس از آن وقوع حریق کاهش یافته است هر چند دغدغه اصلی اداره کل منابع طبیعی به شمار می رود.
گفتنی است زمین های زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و 397 هزار و 244 هکتار بوده که در آن جنگل 452 هزار و 185 هکتار، مرتع 862 هزار و 825 هکتار، ساحل حدود 20 هزار هکتار و زمین های مستحدث و موات 62 هزار و 420 هکتار است.

کدخبر: 87685 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟