ناگهان خیابان در پایتخت دهان گشود

نشست ناگهانی زمین دریکی ازخیابان‌های غرب تهران و ایجاد گودالی 8 متری به قطر 6متر در وسط این خیابان پرتردد و مقابل پارکینگ یک مجتمع تجاری، سبب مسدود شدن راه‌های ارتباطی و قطع موقت گازصدها خانواروبروزمشکلات جدی ترافیکی در منطقه شد. در حالی که به گفته مسئولان، علت این حادثه در دست بررسی است، اما عملیات ساخت مترو و ایجاد تونل در زیر زمین به عنوان یکی ازعلل اصلی حادثه بیان شده است؛موضوعی که البته معاون ترافیکی شهرداری تهران آن را رد کرده است.
ظهر پنجشنبه 11 شهریور خیابان پیامبر به علتی نامعلوم نشست کرد و یک خودرو 206 نیز درون گودال افتاد. یک خودرو پراید هم که پیش از فرورفتن زمین بخشی از محدوده گودال را گذرانده بود در لبه آن گیر افتاد که تا رسیدن امدادگران این خودرو با کمک مردم بیرون کشیده شد. در این حادثه راننده 30 ساله پژو 206 مجروح شد که با کمک امدادگران به بیمارستان انتقال یافت.
خیابان پیامبر تا اطلاع ثانوی مسدود شد
سرهنگ محسن ترابیان، معاون ترافیکی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز از اعمال محدودیت برای تردد خودروها در پارکینگ مجتمع تجاری، فرهنگی محدوده محل حادثه خبر داد.
وی گفت: ظهر پنجشنبه و به دنبال اعلام این حادثه به پلیس راهور ، بلافاصله مأموران راهنمایی و رانندگی راهی محل حادثه شدند.به دلیل اینکه ریزش در وسط خیابان رخ داده و ابعاد آن نیز گسترده بود کل خیابان مسدود شد و در حال حاضر خودروها اجازه تردد در این بخش ندارند. بنابراین آن دسته از خودروهایی که از مسیر شرق به غرب حکیم و همچنین جنوب به شمال بزرگراه ستاری قصد ورود به خیابان پیامبر دارند تا اطلاع ثانوی نمی‌توانند وارد این محدوده شوند.
وی همچنین درباره فعالیت پارکینگ مجتمع تجاری واقع دراین خیابان نیز گفت: با توجه به اینکه خروجی پارکینگ مجتمع در خیابان پیامبر قرار دارد، به همین دلیل برای خروج از پارکینگ این مجتمع مشکلاتی ایجاد شد و سرانجام تصمیم بر این شد تا ورود و خروج به پارکینگ این مجتمع از یک در و از قسمت ورودی انجام شود.ضمن اینکه توصیه می‌شود شهروندان تا حد امکان بدون وسیله نقلیه شخصی به مجتمع کوروش بروند.
ترابیان افزود: انسداد خیابان پیامبر تا اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت. با این حال، پلیس راهور این آمادگی را دارد تا هر زمان که عوامل شهرداری و دیگر عوامل اجرایی عملیات خود را به پایان رسانده و محل حادثه ایمن‌سازی شود، این معبر را بازگشایی کنند.
نشست زمین به مترو مربوط نیست
مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیزدرواکنش به این حادثه، هرگونه ارتباط حفر مترو با نشست زمین در خیابان پیامبر را رد کرد و با بیان اینکه باز هم داستان تکراری نشت آب باعث بروز این حادثه شد، گفت: شست‌و‌شوی خاک ریزدانه توسط آب باعث ایجاد حفره در خیابان پیامبر شده است که خوشبختانه صدمات جانی به کسی وارد نشد.
وی افزود: خاک تهران آبرفتی است و آب براحتی می‌تواند خاک ریزدانه را تحت تأثیر خود قرار دهد و شاهد نشست زمین باشیم. چه بسا در این مدت زمین در قسمت‌های مختلف تهران به دلیل نشت آب، نشست کرده است. حال آنکه در نزدیکی آن محدوده هیچ مترو و تونلی وجود نداشته است.ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنم یک بار برای همیشه به‌روزرسانی شبکه آب تهران را به عنوان یک طرح ملی و اولویت‌ دار در دستور کار قرار دهیم تا شاهد بروز این‌گونه حوادث نباشیم.
درپی این حادثه، عیسی فرهادی، فرماندار تهران نیز گفت: کارشناسان و معاون عمرانی به محل حادثه رفته‌اند و درحال پیگیری موضوع هستند.
قطع موقت گاز ساکنان منطقه
«مجید بوجارزاده»، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نیز از قطع گاز هزار مشترک تهرانی به دلیل بروز حادثه نشست زمین در غرب کلانشهر تهران خبر داد و گفت: حادثه نشست زمین در غرب تهران محدوده خیابان پیامبراکرم(ص) رخ داد که به موجب بروز این نشست، یکی از خطوط تغذیه شبکه داخلی گاز شهر تهران دچار آسیب و شکستگی شد. در شروع حادثه، با نشت گاز در منطقه مواجه شدیم که بلافاصله اکیپ‌های امداد گاز با حضور در محل حادثه، تلاش برای مهار نشت گاز را آغاز کردند. این خط یکی از خطوط فرعی تغذیه در شبکه گاز کلانشهر تهران است که اکنون نشت آن کاملاً مهار شده و کار بازسازی و جایگزینی قسمت آسیب دیده آغاز شده است. پیرو بروز این حادثه و اقدامی که برای جلوگیری از خسارت‌های بعدی انجام شد، گاز 1000 مشترک در غرب شهر تهران قطع شد که بعد از بازسازی خط آسیب دیده، گازمشترکان دوباره وصل شد.
امدادرسانی بموقع
در پی وقوع این حادثه 6 دستگاه آمبولانس به همراه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه خودرو فرماندهی در محل حادثه حضوریافته و در نقاط ایمن خیابان مستقرشدند.
خوشبختانه در این حادثه فقط یک نفر (راننده ۲۰۶) آسیب دیده که بلا فاصله پس از بیرون آوردن توسط آتش‌نشانی تحویل تکنیسین‌های اورژانس تهران شد و ضمن انجام اقدام‌های درمانی مناسب به بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) منتقل شد.
چرا حوادث در محل احداث مترو
رخ می‌دهد؟
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه نشست زمین در خیابان پیامبر(ص) به‌دلیل شکستگی لوله آب نبوده‌ است، گفت: در جلسات بحران آب تصمیم بر این شده‌ بود هر حادثه‌ای که در تهران رخ داد، نتایج بعد از اقدام کارشناسی اعلام شود.
«محمد پرورش» گفت: در جلساتی که در مدیریت بحران تهران داشتیم، قرار شد که اگر هر حادثه‌ای در تهران رخ داد، بلافاصله در خصوص آن حادثه مصاحبه صورت نگیرد، بلکه مقرر شد تا بعد از مشخص شدن دلایل حادثه و کار کارشناسی نتایج اطلاع‌رسانی عمومی شود.
وی با اشاره به اظهارات معاون ترافیکی شهرداری تهران که گفته حادثه به دلیل نشت آب در خیابان پیامبر(ص) رخ داده و نشست زمین صورت گرفته است، گفت: در تهران حدود 10 هزار کیلومتر شبکه آب داریم، اما سؤال ما این است که چرا هر وقت حادثه‌ای رخ می‌دهد، این حوادث در مناطقی که مترو در آنجا ساخته شده رخ می‌دهد، ‌بنابراین تأکید ما بر این است که هر حادثه‌ای در تهران رخ داد، بعد از کار کارشناسی درباره‌اش اظهارنظر شود، چراکه متأسفانه با اینگونه اظهارنظرها اجر زحمات وتلاش همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب با این پیک مصرف آب که شبانه‌روزی تلاش می‌کند برای شهر تهران آب پایدار تأمین کنند، از بین می‌رود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اضافه کرد: در مکانی که نشست زمین حدود 10 متر بوده است، یک خط لوله 500 و یک خط لوله 150 در آن مکان وجود دارد، اما هیچ اتفاقی برای این خطوط رخ نداده است و در حال حاضر هیچ مشکلی برای این خطوط وجود ندارد.
به گفته پرورش، اگر این خطوط دچار شکستگی شده بود، آب نفوذ می‌کرد، پس اینجا به این نتیجه می‌رسیم که هیچ بحثی در مورد نشست زمین به خاطر شکستگی لوله آب نیست.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 193444 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟