سردار رضوانی عنوان کرد: هشدار اینترپل به مجرمان در وضعیت اعلان قرمز

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا در جمع خبرنگاران گفت: پلیس بین‌الملل با هماهنگی قضایی و جدیت، مجرمان ایرانی و خارجی را که وضعیت اعلان قرمز برای آنها صادر شده است با محدودیت‌های سنگین در همه جای دنیا، مورد پیگرد قرار می‌دهد.

سردار مسعود رضوانی، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا درباره آمار پیگیری جرایم اتباع ایرانی و خارجی و بازداشت و استرداد این مجرمان در 9 ماهه سال 94 در مقایسه با مدت مشابه سال پیش گفت: پلیس بین‌الملل به عنوان ضابط قضایی بین‌المللی براساس درخواست مقامات قضایی، مجرمانی را که تحت پیگرد قانونی قرار دارند در خارج از کشور ردیابی، شناسایی و دستگیر می‌کند.

وی گفت: ردیابی و شناسایی مجرمان، 60درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این افراد، تحت تعقیب مقامات قضایی هستند.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا بیان کرد: در بخش بازداشت و دستگیری مجرمان تحت تعقیب نیز 56 درصد افزایش نسبت به سال گذشته در سطح دنیا شاهد هستیم.

به گفته این مقام ارشد پلیس، میزان استرداد مجرمان خارجی که تحت تعقیب مقام‌های کشورشان هستند امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 57 درصد افزایش داشته است.

سردار رضوانی با اشاره به افزایش 325 درصدی استرداد مجرمان ایرانی از خارج به داخل کشور، گفت: این افراد به دلیل ارتکاب جرایمی از قبیل کلاهبرداری، قتل و... تحت تعقیب بودند که نسبت به استرداد آنها اقدام شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، 3 برابر شده است.

رئیس پلیس اینترپل ناجا در مورد صدور اعلان قرمز با 146 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های پلیس بین‌الملل، تحت تعقیب قراردادن افراد مجرمی است که با درخواست مقام قضایی و با هماهنگی پلیس، با حکم اعلان قرمز تحت پیگرد بین‌المللی قرار می‌گیرند.

وی همچنین از رشد 177 درصدی در حوزه پیگیری و مقابله با اتباع مجرمی که از طریق تبادل اطلاعات و پیگیری جرایم به صورت صدور پیام‌هایی بین کشورها، صورت می‌گیرد، خبر داد.

سردار رضوانی با اشاره به نمونه کشورهایی که در آنها ردیابی، شناسایی، دستگیری و استرداد مجرمان انجام می‌گیرد، گفت: این کشورها شامل گرجستان، امارات، ترکیه، رومانی، انگلستان، مالزی، تاجیکستان، امریکا، نیوزیلند، آلمان، قبرس، تایلند، اسپانیا، اوکراین، سوئد، کانادا، نروژ، اسپانیا، لهستان، قزاقستان، عراق و افغانستان هستند و بیشترین آمار دستگیری و استرداد مجرمان در کشور کانادا بوده است.

رئیس پلیس اینترپل با اشاره به افزایش 233 درصدی پرونده‌هایی که به مصالحه ختم می‌شود، گفت: «برخی از مجرمانی که در خارج از کشور ردیابی، شناسایی و بعد دستگیر می‌شوند و در داخل کشور شاکی دارند، گاهی اوقات با رضایت شاکی، این پرونده‌ها منجر به مصالحه می‌شود و دیگر استردادی صورت نمی‌گیرد.»

وی خاطرنشان کرد: استرداد مجرمان توسط پلیس اینترپل به دو صورت انجام می‌گیرد، یکی استرداد مجرمان ایرانی که به خارج از کشور متواری شده‌اند و با شکایت شاکی یا شاکیان به مقامات قضایی توسط پلیس اینترپل تحت تعقیب قرار می‌گیرند و دیگری استرداد افراد مجرم خارجی است که به کشور ایران وارد شده‌اند که با درخواست مقامات قضایی خارجی، تحت تعقیب پلیس اینترپل قرار می‌گیرند.

کدخبر: 1148 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟