400 عدد مرغ مینای قاچاق در خراسان جنوبی کشف شد

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، پرویز آرامنش افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان با همکاری پاسگاه ایست و بازرسی علی آباد در بازرسی از یک دستگاه اتوبوس مسافربری که از زابل عازم مشهد بود، این پرنده را که در 13 جعبه جاسازی شده بود، کشف و ضبط کردند.
وی ادامه داد: در این رابطه یک نفر قاچاقچی پرندگان دستگیر که پس از تشکیل پرونده و تهیه مستندها تحویل مراجع قضایی استان شد.
مرغ مینا پرنده کوچکی است که قابلیت بسیار خوبی برای تقلید صدا دارد و این توانایی شگفت‌ انگیز باعث شده ‌است که انسانها از سالیان بسیار دور به پرورش و نگهداری از این پرنده علاقه مند شود.
تاریخ اهلی شدن آن چندان مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که لااقل سه هزار سال قبل این پرنده برای اولین بار در هندوستان اهلی شده باشد.
مینا پرنده‌ای از خانواده سار «استوماتیده» است که به دو صورت وحشی و اهلی یافت می‌شود و دارای نژادهای مختلفی است که معروف‌ترین آن مینای گوشواره‌ای و مینای معمولی است.
نام «مینا» در حقیقت یک واژه هندی است که ریشه‌ای سانسکریتی دارد و از زبان هندی به سایر زبان‌ها از جمله فارسی راه یافته‌است.
گونه وحشی این پرنده در جنگل‌ها و دشت‌ها پراکنده‌است و گونه اهلی آن را می‌توان در بسیاری از خانه‌ها مشاهده کرد.
مرغ مینا پرنده‌ای کاملا اجتماعی و پر سر وصداست که تا حدودی مانند سارها حالت تهاجمی دارد.
اگر به هر دلیلی مورد آزار و اذیت قرار گیرد یا احساس خطر کند و به درختی نزدیک در حوالی لانه اش رفته، صداهای بسیار بلند و ناهنجاری را به معنای اعتراض از خود در می‌آورد.
این پرنده خود را سریعا با محیط و شرایط اطراف تطبیق می‌دهد و بیشتر اجتماع آن‌ها در زمین‌های بایر و اطراف باغ‌هاست.

کدخبر: 86630 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟