قانون مواد مخدر باید مورد بازنگری قرار گیرد/ ارسال بیش از 20 هزار سند در رابطه با جنایات گروه‌های منافق

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در نشست خبری که امروز(یکشنبه) برگزار شد، در رابطه با برگزاری مراسم روز حقوق بشر اسلامی اظهار داشت: روز حقوق بشر اسلامی روزی در تقویم است که در سال 2008 از سوی سازمان همکاری های اسلامی تعیین شده است.
وی افزود: اسلام دینی سر زنده و دین مندرس شونده نیست و سپهر فعالیت های انسان را در همه ابعاد در بردارد و جدا از هر رنگ و قوم و نژادی است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بیان داشت: کشور های غربی از 70سال گذشته رفتاری متناقض در حوزه حقوق بشر داشته اند و با خود محوری تنها تفکر سکولار، لیبرال را برای زندگی بشر تجویز می کنند و تحمیل تفکر سکولار، لیبرال بسیار خود محورانه است و اگر کشوری آن را قبول نداشته باشد مورد هجوم آماج اتهامات قرار می گیرد.
لاریجانی گفت: از 70 سال گذشته تفکر غربی ها نه تنها خود محورانه بوده بلکه منافقانه هم است و آنها دارای رفتاری دو گانه هستند و کشور های ضد حقوق بشر از یاوران کشور های غربی محسوب می شوند.
وی افزود: ما باید به دین اسلام توجه کنیم و بر اساس آن نرم ها را تعیین کنیم و آنها را مبنای کار قرار دهیم و بر اساس آن رفتار سایر کشور ها را پایش کنیم، به همین مبنا در روز حقوق بشر اسلامی به دنبال تحقق این اهداف هستیم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: ستاد حقوق بشر از سال 88 از ستاد داخل قوه قضائیه جدا شد و یک ستاد فرا قوه است که در آن 5 وزیر از جمله وزرای خارجه، دادگستری، کشور، اطلاعات و ارشاد و فرمانده نیروی انتظامی ، رئیس سازمان زندانها، دادستان کل کشور و تمام نهاد های وابسته با حقوق شهروندان، عضو آن هستند.
لاریجانی تاکید کرد: تعمیم تفکر اسلامی به عنوان مبنای حقوق بشر از اهداف ما است و در نظر داریم روز چهارشنبه جایزه حقوق بشر اسلامی را برای سومین بار به کسانی که در این راه تلاش کرده اند به دور از نژاد تقدیم کنیم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: ستاد حقوق بشر با نهادهای دولتی در ارتباط است و منشور حقوق بشری که در دولت در دست تدوین است را تایید می‌کنیم، زیرا این منشور بندهای خوبی را برای حقوق شهروندی تعیین کرده است و در آن نهادهایی وجود دارد که به شکایت‌های مردمی در حوزه حقوق شهروندی رسیدگی می‌کند و هر ساله به هزاران شکایت رسیدگی می شود.
لاریجانی بیان داشت: هر حرکتی که در جهت حقوق شهروندی باشد مورد حمایت ما است.
* قانون مواد مخدر باید مورد بازنگری قرار گیرد
وی در خصوص حکم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر که مورد اعتراض کشورهای غربی قرار گرفته است، گفت: قانون مواد مخدر تغییر نکرده است و این قانون مصوبه مجمع تشخیص مصلحت است و نه مجلس شورای اسلامی؛ ما اعتقاد داریم این قانون باید مورد بازنگری قرار گیرد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: قانون باید کارآمد باشد و شدت آن نشان دهنده ی کارآمدی نیست، ما با کشور افغانستان مرز گسترده‌ای داریم که با حضور ناتو در آن کشت مواد مخدر به 40 برابر رسیده است که بیشتر این مواد برای آنکه مقرون به صرفه باشد، باید راهی پایتخت‌های کشورهای غربی شود و متاسفانه کشور ما شهدای زیادی در راه مبارزه با مواد مخدر داده است و کشورهای غربی به جای تشکر مدعی هستند که چرا ما قاچاقچیان را اعدام می‌کنیم.
وی افزود: کشورهای غربی با توجه به تفکر سکولار -لیبرال که دارند، هر جایی که به نفعشان باشد، حکم اعدام را نقض می‌کنند ما می‌گویم باید با جرائم مهلک مقابله و برای آنها حکم اعدام در نظر بگیریم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در خصوص مکانیزم گزارش دهی سازمان‌های بین المللی در مورد ایران، گفت: مکانیزم گزارش دهی در جهان به 3 روش موضوعی، ویژه و upr است که نظام گزارش‌ دهی upr از سوی جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است و بر مبنای آن خواستار شده‌ایم که رفتار حقوق بشری کشورها مورد بازنگری قرار بگیرد که کشورهای زیادی از جمله آمریکا مخالف آن بودند، اما زمانی که مشاهده کردند این سیستم مورد تایید دیگر کشورها است مجبور شدند در جلسات حاضر شوند.
لاریجانی تاکید کرد: سازمان بین المللی حقوق بشر سازمان سالمی نیست و قطعنامه‌ای که هر ساله علیه ایران و به اسم کانادا صادر می‌شود به دستور کشور آمریکا است، تاکنون 3 گزارشگر ویژه علیه ایران تعیین شده است و قطعنامه‌های سختی را صادر کرده است.
*ارسال بیش از 20 هزار سند در رابطه با جنایات گروه‌های منافق
وی در رابطه با مقابله ایران با گروهک‌های منافق گفت: کاری که غرب با منافقان انجام می‌دهد از جهات مختلف قابل پیگیری است و کشور ما تاکنون نزدیک به 20 هزار سند در رابطه با جنایات گروه‌های منافق در ایران به سازمان‌های بین المللی ارسال کرده است. پیگیر جنایت‌های این گروه‌ها در محاکم قضایی هستیم و اعتقاد داریم دستگاه قضایی کشور ما مشروعیت رسیدگی به این پرونده ‌ها را دارد و مسئولان قوی باید در دادگاه‌ها حاضر شوند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا معلوم شده است رجبی سرکرده گروهک منافقان زنده است یا نه؟، بیان داشت: به نظرم منافقان سال‌هاست که مرده‌اند و جسم آنها ارزشی ندارد.
لاریجانی در خصوص منشور حقوق بشر در قوه قضائیه گفت: یک بند این منشور به حقوق بشر اسلامی تاکید دارد و ما نرم‌هایی داریم که بر اساس تفکر حقوق بشر به آنها عمل می‌کنیم، امیدواریم در این مسیر با نهادهایی از جمله دولت به تعامل برسیم.
*جو بین المللی مانع از رسیدگی به حقوق آسیب دیدگان حادثه -منا">حادثه منا می شود
وی در خصوص رسیدگی به پرونده حادثه منا در مجامع بین المللی بیان داشت: حادثه منا دارای ابعاد وسیع دیپلماسی است، اولا باید حقوق آسیب دیدگان جبران شود و به شکایت آنها در دادگاه‌ها رسیدگی شود ما پیگیر این پرونده در جهان هستیم و تاکنون گزارش‌های در رابطه با آن تهیه شده است که متافانه به دلیل جو بین المللی زمینه پیگیری آن فراهم نشده است.
*مساله نسل کشی شیعه و ترور خانواده شیخ زکزاکی باید پیگیری شود
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران پیگیر آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی است، گفت: این مساله دارای جهات مختلف است و تنها به این شخص ختم نمی‌شود، مساله نسل کشی شیعه در جهان و ترور خانواده شیخ زکزاکی باید پیگیری شود و ما از هر فرصتی در جهان برای پیگیری این موضوع استفاده کرده‌ایم.
*فکر نمی کنم احمد شهید عزل شده باشد
لاریجانی در رابطه با عزل احمد شریف گزارشگر وپژه ایران گفت: فکر نمی‌کنم عزل شده باشد و هنوز یک سال از خدمت نامشروع وی باقی مانده است، البته خود احمد شریف درخواست کرده که گزارشگر عقاید و مذهب شود که با درخواست او موافقت شده است.
وی تاکید کرد: اعتقاد داریم تعیین گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران غیر موجه و غیر قانونی است و عملکرد احمد شریف به عنوان گزارشگر ویژه جای سوال دارد، در حال حاضر این شخص از حوزه گزارشگری به حوزه فتوا وارد شده است.
*ستاد حقوق بشر طرفدار محکومان است
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا این ستاد در رابطه با تخفیف مجازات سران فتنه سال 88 وارد شده است، گفت: ستاد حقوق بشر طرفدار محکومین است و به حقوق متهمین رسیدگی می‌کند، بنابراین ستاد حقوق بشر محل تردد کسانی است که فکر می کنند حقوق آنها از بین رفته است.
لاریجانی بیان داشت: پرونده‌های متهمان فتنه سال 88 تحت عناوین مختلف مورد پیگیری قرار گرفته، در خصوص سران فتنه هم محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده که این محدودیت‌ها در تمام کشورهای جهان وجود دارد و دستگاه قضایی مسئول صدور حکم است.
*گروه‌هایی مانند داعش از از پول مواد مخدر به وجود آمده‌اند
وی در پاسخ به این سوال که کشور افغانستان به عنوان تولید کننده مواد مخدر باید مجازات شود، تصریح کرد: ما اعتقاد داریم گروه‌هایی مانند داعش از از پول مواد مخدر به وجود آمده‌اند و یک فساد عظیم در جریان است و سهم مردم افغانستان از این فساد زیاد نیست، البته تلاش داریم در مجامع بین المللی از کشت مواد مخدر در این کشور جلوگیری کنیم که دولت هم باید در این زمینه کمک کند.
* با فساد در قوه قضائیه به طور قاطع برخورد می‌کنیم
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر مجازات قضات متخلف در دستگاه قضا گفت: در مورد فساد در قوه قضائیه به طور قاطع برخورد می‌کنیم، زیرا انعکاس فساد در قوه قضائیه بسیار زیاد است اما نباید منجر به این شود که مردم برداشت کنند قضاتی که با تلاش در حال پیگیری پرونده‌ها هستند تخلف انجام می‌دهند، زیرا یکی از اهداف کشورهای غربی این است که محاکم ما را از مشروعیت بیاندازند.
لاریجانی تاکید کرد: تهاجم سیاسی به ایران به دلیل قدرت کشور ما است و اگر ما کشور ضعیفی بودیم، کسی با ما کاری نداشت، اما کشور ما قدرت زیادی در حوزه سیاست گذاری دارد و قطعا همین موضوع باعث صف بندی غربی‌ها جلوی ما شده است به عنوان مثال چه کشوری می‌توانست جنگ سوریه را کنترل کند و یا چه کشوری می‌توانست حرکت داعش را در جهان متوقف کند.
وی در رابطه با تدوین سند حقوق بشر اسلامی گفت: امروز باید به رشد اسناد حقوق بشری توجه کنیم، در حال حاضر با نسل سوم اسناد حقوق بشر مواجه هستیم که به مطالب پایه‌ای اشاره دارد و باید جای نظریه‌ها اسلامی را در اسناد بین المللی باز کنیم که کشورهای غربی با این مساله بسیار مخالف هستند.
*موضع گیری انگلیس با حقوق بشر در ایران را مهم نمی دانیم
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در رابطه با موضع گیری دولت انگلیس با حقوق بشر در ایران گفت: موضع گیری دولت انگلیس با حقوق بشر در کشور را مهم نمی‌دانیم، زیرا خودشان مواردی را مطرح کرده‌اند که قصد داشتند علیه جمهوری اسلامی ایران پرونده سازی کنند که این موارد ضد حقوق بشر است.
لاریجانی تاکید کرد: مساله حقوق بشر تنها به سیستم‌های حقوقی و دولتی مرتبط نیست و باید سمن‌ها و نهادهای تبلیغاتی هم در این زمینه برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟