دادگاه‌ها بلافاصله تصمیم به اجرای طلاق نمی‌گیرند/ نباید از مخاطرات فضای مجازی غافل بود

مهدی امیری اصفهانی قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضائیه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در استان قم گفت: امروز متاسفانه در دنیا جامعه بشری با رشد ناهنجاری مواجهه است براساس گزارشات بیش از 170 جامعه بین المللی نرخ رشد جرم در مقایسه در مقایسه با نرخ رشد جمعیت افزایش پیدا کرده و باعث نگرانی‌هایی شده است.
وی گفت: این موضوع در نظام ما که یک نظام با کرامت انسانی است بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از این حیث همه ما چه کسانی که در سطوح کارگزینی نظام هستند و چه مردم و چه کسانی که نقش واسطه دارند مانند رسانه‌ها همگی وظیفه دارند مسیر تکامل استان‌ها را تسهیل کنند. واقعیت این است در فرآیند پیشگیری رسانه‌ها به شکل مطلق نقش ویژه‌ای در کاهش ناهنجاری‌ها دارند.
امیری اصفهانی گفت: یکی از وظایف رسانه‌ها اطلاع رسانی است؛ اما باید پرسید که در امر اطلاع رسانی چه اقداماتی باید انجام داد که زمینه گسترش ناهنجاری‌ها کاهش پیدا کند، به صورت طبیعی نمی‌توان گفت که به جایی خواهیم رسید که ناهنجاری‌ها به طور کامل از بین می‌روند؛ اما وظیفه رسانه صرفا اطلاع رسانی نیست. بلکه آگاهی بخشی هم یک وظیفه رسانه است و اگر رسانه‌ها نسبت به حق و تکالیف مردم آگاهی ایجاد کنند خود به خود جامعه به سمت اصلاح حرکت می‌کند.
وی تصریح کرد: سومین بستر رسانه نظارت بر عموم مسائل جامعه اعم از نظارت بر حاکمیت و نظارت بر رفتار مردم است. ما برای رسانه یک وزن فوق العاده در اصلاح جامعه قائل هستیم، لذا بدون حضور رسانه امر پیشگیری به سرانجام نمی‌رسد.
امیری اصفهانی اظهار کرد: ما رسانه‌ها را یار اصلی در امر پیشگیرانه می‌دانیم، لذا باید این ارتباط مستمر باشد از نظر ما اصحاب رسانه پیامبران پیشگیری هستند. رسانه‌ها باید توجه کنند که جامعه را به سمت اقدامات هنجاربخش هدایت کنند.
وی بیان داشت: با توجه به اهمیت این موضوع در معاونت اجتماعی شورای ارتقای آگاهی‌ها و اطلاع رسانی ایجاد شده است.
قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضائیه با بیان اینکه پیشگیری جز با همکاری بین تمام دستگاه‌ها محقق نمی‌شود، تصریح کرد: رسانه‌ها باید این همدلی را در سطح کشور تقویت و از مسئولین مطالبه کنند و ضعف ‌ای موجود را آشکار سازند تا برطرف شوند و دغدغه‌ای برای ایجاد و اصلاح جامعه ایجاد نمایند.
امیری اصفهانی درباره ناهنجاری طلاق نیز گفت: طلاق یکی از 4 عنوانی است که در کل نظام به عنوان یک موضوع جدی مورد توجه قرار گرفته است. از مقام معظم رهبری تا سران سه قوا 4 عنوان اعتیاد ، طلاق، حاشیه نشینی و امنیت اخلاقی را به عنوان آسیب های جدی مورد توجه قرار داده اند. البته معتقدیم که قبل از اقدام قضایی باید اقدام فرهنگی را در زمینه طلاق مدنظر قرار دهیم.
وی ادامه داد: اقدامات فرهنگی جزو اولین سازوکارهای پیشگیری علمی تلقی می‌شود و برای رسیدگی به پرونده‌های طلاق دادگاه‌های خانواده تشکیل شده است ولی این دادگاه‌ها بلافاصله تصمیم به اجرای طلاق نمی‌گیرند، باید سازوکار مشاوره‌ای انجام شود و ایجاد مراکز مشاوره در معیت دادگاه‌های خانواده مورد توجه قوه قضائیه بوده است و ما در سال‌های اخیر در این راستا مراکز مشاوره را تقویت کرده‌ایم.
امیری اصفهانی تصریح کرد: پرونده‌های طلاق قبل از رسیدگی به این مراکز ارجاع می‌شوند. علاوه بر مشاوره، استفاده از سازوکارهای میانجی‌گیری و داوری هم مدنظر است و در این مراکز داوری رسمی و داوری عرفی مدنظر قرار گرفته است.
قائم مقام معاون اجتماعی قوه قضائیه درباره اهمیت فضای مجازی گفت: فضای مجازی موضوع فوق العاده حساسی است و به سرعت در حال غلبه بر فضای واقعی است. اساسا فناوری‌های نوین فی نفسه مثبت و منفی نیست بلکه به نوع استفاده بستگی دارد. باید از امکانات حداکثری استفاده کرد ولی از مخاطرات فضای مجازی غافل نبود.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حاشیه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟