کمین 2 کلاهبردار بین‌المللی برای مهاجران سرزمین کانادا

رئیس باند در کرج و همدستش در خارج از ایران به اجرای دسیسه‌های خود می‌پرداختند.

چندی پیش زن جوانی با مراجعه به دادگستری استان البرز پرده از کلاهبرداری‌های میلیونی اعضای یک شبکه فریبکار به بهانه اقامت در کانادا برداشت.

این زن تحصیلکرده وقتی با دستور قضایی برای ردیابی شیادان پیش روی پلیس قرار گرفته بود، به کارآگاهان گفت: از مدت‌ها پیش می‌خواستم به کانادا مهاجرت کنم، از این رو به هر دری زدم، اما همیشه به گره‌های کور برخوردم تا اینکه به مردی با نام «حمید» معرفی شدم.

وی افزود: با این مرد قرار گذاشتم، او اطلاعات دقیقی در زمینه چگونگی مهاجرت به کانادا داشت و بسیار شیک حرف می‌زد، به گونه‌ای که باور کردم او کلید حل مشکلاتم است و به حرف‌هایش اعتماد کردم.

زن فریب‌خورده گفت: هر مدرکی می‌خواست ارائه می‌دادم. برای تهیه ترجمه مدارکم پول‌های زیادی می‌گرفت و مرتب وعده می‌داد که کارها با سرعت در حال انجام است. در این مدت بارها برای رشوه دادن به برخی‌ها از من پول گرفت. راضی بودم، چرا‌که تصور می‌کردم در یک‌قدمی آرزوهایم هستم و به کانادا خواهم رفت، به همین دلیل همه حرف‌هایش را گوش می‌کردم تا اینکه به روزهای پایانی رسید و حمید بعد از گرفتن دستمزد خود ناگهانی ناپدید شد و تلفن‌هایم را جواب نمی‌داد تا اینکه همه راه‌های ارتباطی‌ام بسته شد و بعد از بررسی‌هایم فهمیدم او سرم کلاه گذاشته و به هر بهانه‌ای از من پول‌های میلیونی گرفته است.

تبهکاری سریالی

با توجه به شگرد این تبهکار شکی نبود که زنان و مردان زیادی با رؤیای به دست آوردن شغل پردرآمد و اقامت در کانادا یا کشورهای دیگر در دام وی گرفتار شوند.

همزمان با اقدامات اطلاعاتی کارآگاهان با شکایت‌های مشابهی روبه‌رو شدند که همگی در دام مرد چرب‌زبان افتاده بودند و همین کافی بود تا تیم تخصصی مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی وارد عمل شوند و با بررسی گفته‌های طعمه‌ها به سرنخ‌هایی برسند.

تجسس‌ها نشان داد مرد شیاد با دریافت مدارک زنان و مردان به تهیه سوابق بیمه تأمین اجتماعی جعلی برای تسهیل خروج آنان و اقامت آنها در کانادا و اروپا اقدام می‌کرد، اما در این خصوص که وی به تنهایی این کلاهبرداری را انجام داده یا همدستانی داشته ابهاماتی وجود داشته است.

ردپای نخبه قلابی

کارآگاهان در این مرحله با توجه به شگرد مرد شیاد در شکار مهاجران کانادا و اروپا احتمال دادند که با یک مجرم قدیمی سروکار دارند و از این رو ابتدا به چهره‌نگاری کامپیوتری دست زدند تا اینکه تبهکاری به نام حمید در آلبوم مجرمان قدیمی شناسایی شد و مالباخته‌ها تأیید کردند وی همان مرد شیاد است.

همین سرنخ کافی بود تا راز همدستی مردی در نقش نخبه فرهنگی فاش شود و کارآگاهان پس از چندین روز اقدامات پی بردند که حمید به همراه تبهکار دیگری که خود را نخبه فرهنگی دارای مدرک معرفی کرده با تأسیس یک مؤسسه مشاوره تحصیلی پروفسوری به صورت پنهانی بدون اعلام آخرین تغییرات ثبت شرکت‌ها یک دفتر کار پنهانی در مهرشهر کرج دایر کرده و از کسانی که خواستار مهاجرت و اقامت در خارج از کشور بودند، با وعده مهیا کردن شرایط اقامت آنها در کشور کانادا و اروپا 45 میلیون ریال پول دریافت کرده و بعد فراری شده‌اند.

در این تحقیقات فاش شد همدست حمید، چهار سال پیش از کشور خارج شده و اداره مؤسسه را به وی واگذر کرده و شرایط تأیید مدرک متقاضیان را در خارج از کشور خود بر‌عهده گرفته است و مرد شیاد نیز به بهانه‌های مختلف از جمله تهیه سوابق کار، بیمه و ترجمه مدارک، پول زیادی از هر کدام از طعمه‌هایش دریافت کرده است.

بازداشت 2 شیاد

در حالی که کارآگاهان توانسته بودند با پیگیری‌ها و تحقیقات شبانه‌روزی فوق‌تخصصی پرده از همه جزئیات این باند بین‌المللی بردارند، توانستند حمید و «ناصر» را شناسایی کنند و با ردیابی مخفیگاه حمید، وی را به دام اندازند.

مرد شیاد که ابتدا سعی می‌کرد ادعای بی‌گناهی کند، وقتی خود را در برابر طعمه‌هایش دید و مدارک جعلی در مخفیگاهش به دست آمد، چاره‌ای جز اقرار ندید.

کارآگاهان خیلی زود با راهنمایی حمید توانستند مخفیگاه ناصر را که به تازگی از خارج به ایران بازگشته بود شناسایی و وی را در عملیات غافلگیرانه‌ای دستگیر کنند.

این دو شیاد در بازجویی‌های پلیسی با اعتراف به اغفال 25 زن و مرد که همگی قصد مهاجرت به کشور کانادا را داشتند پرده از شگرد خود برداشتند.

حمید گفت: همه جا کارمان را تبلیغ دهان به دهان کرده بودیم، وقتی زن یا مردی سراغمان می‌آمد و خواستار اقامت در کانادا بود از آنجایی که یکی از مدارک لازم برای گرفتن اقامت در کشور کانادا داشتن تخصص و مهارت است و این کشور به افراد فاقد تخصص اقامت نمی‌دهد، با دریافت مدارک شناسایی طعمه‌هایمان و سپس تهیه مدرک بیمه جعلی و ترجمه آنها اقدام به کلاهبرداری از آنان می‌کردیم.

وی افزود: در مدتی که مالباخته‌ها امید‌وار به تهیه شرایط اقامت بودند به هر بهانه‌ای پول می‌گرفتیم و آنها می‌دیدند که داریم مدارک تهیه می‌کنیم و اعتماد می‌کردند و همین باعث می‌شد ما به‌راحتی فریبشان دهیم.

بنابر این گزارش، این دو شیاد با دستور قضایی در بازداشت هستند و تجسس‌ها برای افشای جزئیات اقدامات آنان و تبهکاری‌هایشان ادامه دارد.

هشدار پلیس

سرهنگ احسانی‌فر، رئیس سابق پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران، در زمینه کلاهبرداری‌های باندی در قالب شرکت‌های کاغذی می‌گوید: متأسفانه با وجود اینکه بارها تذکر داده شده است نباید به وعده‌های فریبنده برخی شرکت‌ها اعتماد کرد، باز شاهد پرونده‌هایی هستیم که شیادان با استفاده از سهل‌انگاری طعمه‌هایشان به فریب آنها می‌پردازند.

وی می‌افزاید: کلاهبرداران مجرمان متفکری هستند که با چرب‌زبانی و شیک‌پوشی ظاهری فریبنده یافته و با مطالعه و در اختیار داشتن اطلاعات کامل روبه‌روی شکارهایشان می‌نشینند و این می‌تواند در سر قرار یا در یک دفتر کار باشد و تنها کافی است مقداری دست به عصا بود و بعد از تحقیق در زمینه کار آنها و امکان عملی شدن وعده‌هایشان اعتماد کرد. ثبت یک شرکت دلیلی بر تأیید آن نیست و امیدواریم مردم از راه‌های قانونی موجود در جست‌و‌جوی اهدافشان باشند.

کدخبر: 1167 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟