ترخیص بیماران کهگیلویه و بویراحمدبه خاطر کمبود تخت!

پرویز یزدان‌پناه در یاسوج، در رابطه با خبر منتشر شده با عنوان «ترخیص بیماران کهگیلویه و بویراحمدی قبل از موعد به‌ دلیل کمبود تخت بیمارستان»، اظهار داشت: شاخص‌های کارایی بیمارستان ضریب اشغال تخت، متوسط اقامت بیمار در بیمارستان‌ها و سرعت چرخش تخت است.

وی با بیان اینکه ضریب اشغال تخت در صورتی که حدود 75 درصد باشد مطلوب است، افزود: این ضریب تا قبل از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های استان حدود 55 تا 60 درصد بود که هم اکنون به حدود 70 درصد رسیده و در حال نزدیک شدن به وضعیت مطلوب هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با شاخص متوسط اقامت بیمار در بیمارستان‌ها گفت: براساس استانداردهای ملی اگر متوسط اقامت بیمار کمتر از 3.5 روز باشد وضعیت مطلوب، 3.5 تا 4 روز وضعیت متوسط و بالای 4 روز وضعیت نامطلوب است.

یزدان‌پناه با اشاره به اینکه هر چه متوسط اقامت مطلوب‌تر باشد افزایش ریسک عفونت بیمارستانی پایین آمده و علاوه بر این، هزینه‌های بیمارستانی نیز کاهش یابد، تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد متوسط اقامت بیمار در بیمارستان‌ها، 3 روز است و در این شاخص نیز در وضعیت مطلوبی قرار داریم.

وی بیان کرد: سومین شاخص کارایی بیمارستان‌، سرعت چرخش تخت است یعنی اینکه هر تخت در طول سال چند بیمار را به خود بپذیرد که در این شاخص نیز وضعیت مطلوبی داریم.

بهره‌وری از تخت‌های بیمارستانی استان مطلوب است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این سه شاخص نشان می‌دهد که بهره‌وری ما در بیمارستان‌های استان از تخت‌های استان مطلوب است و توانسته‌ایم با کمترین منابع، استفاده بهینه از تخت‌ها انجام دهیم.

یزدان‌پناه با بیان اینکه این موضوع به معنای کمبود تخت در استان نیست، ادامه داد: در حال حاضر ضریب اشغال تخت در شهرستان گچساران حدود 58 درصد و در دهدشت و یاسوج بالاتر است و نیاز است ما بتوانیم بیمارستان‌‌های گچساران و یاسوج را به بهره‌برداری برسانیم.

وی ابراز کرد: خوشبختانه دولت این منابع را تهیه و 35 میلیارد تومان در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار داده که بتواند تا اوایل سال 96 بیمارستان 285 تختخوابی یاسوج را تکمیل کرده و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بیمارستان 96 تختخوابی سینا نیز تکمیل شده و امیدواریم بتوانیم این بیمارستان را در مهرماه امسال به بهره‌برداری برسانیم.

ادعای ترخیص بیمار به‌دلیل کمبود تخت غیرعلمی است

یزدان‌پناه اظهار کرد: کمبود فضاهای فیزیکی وجود دارد اما اینکه بگوییم به دلیل کمبود تخت، بیمار را سریع ترخیص می‌کنیم، چنین ادعایی غیرکارشناسی بوده و از نظر علمی درست نیست، وضعیت مطلوب این است که بیمار در کمتر از 3.5 روز ترخیص شود و ما در وضعیت مطلوب بوده و این شاخص نقطه قوت دانشگاه است.

وی با تأکید بر اینکه منافع و سلامت بیمار بر همه چیز مقدم است، تصریح کرد: تصمیم گیرنده بیماران خود پزشکان هستند و هر زمانی که پزشک تشخیص دهد بیمار ترخیص می‌شود و این به مفهوم زود ترخیص کردن بیمار نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با استقرار پزشک‌های مقیم در اورژانس‌های دانشگاه توانسته‌ایم در مدتی که از اجرای طرح تحول نظام سلامت می‌گذرد درصد تعیین تکلیف بیماران را از 50 درصد به 87 درصد برسانیم که این نشان‌دهنده این است که بیمار سریع تعیین تکلیف می‌شود.

یزدان‌پناه درباره استفاده از ظرفیت خیرین در بخش بهداشت و درمان، گفت: یکی از مواردی که ما می‌توانیم استفاده کنیم استفاده از ظرفیت خیرین برای تجهیز بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی و کلینیک‌ها برای رفع مشکلات موجود است.

وی با اشاره به اینکه کمیته خیرین سلامت استان در هیئت مدیره قبلی نسبت به احداث دو مرکز برای بخش بهداشت و درمان اقدام کردند، تصریح کرد: اقامتگاه همراه بیمار در بیمارستان شهید بهشتی یکی از این موارد بود که این اقامتگاه تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است و اقامتگاه همراه بیمار در بیمارستان امام سجاد(ع) نیز هم اکنون در حال احداث است.

هیئت مدیره جدید کمیته خیرین سلامت تاکنون کمکی به حوزه بهداشت ودرمان نکرده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حدود 4 یا 5 ماه از تشکیل هیئت مدیره جدید کمیته خیرین سلامت استان می‌گذرد، گفت: هیئت مدیره جدید تاکنون در هیچ بخشی اعم از تجهیزات، فضاهای فیزیک و غیره به حوزه بهداشت و درمان استان کمک نکرده است که یا نتوانسته‌اند منابعی برای کمک به این بخش بدست آورند و یا اینکه به هر دلیل این منابع را تاکنون در اختیار ما قرار نداده‌اند.

یزدان‌پناه بیان کرد: امیدوارم به کمک خیرین استان و سایر مناطق کشور مشکلات حوزه‌های بهداشتی و درمانی را کاهش داده و خدمات مطلوب و باکیفیت به بیماران ارائه دهیم.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 193116 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟