آگهی فروش مجسمه عتیقه در یک روزنامه

سرهنگ محمدد کربلایی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: برابر گزارش‌هایی از یگان حفاظت استان خراسان جنوبی، مبنی بر درج آگهی در ویژه‌نامه نیازمندی‌های روزنامه استانی، در رابطه با فروش مجسمه تاریخی دوهزار ساله، با توجه به اهمیت موضوع، پس از اقدامات و بررسی‌های اولیه و احراز صحت خبر، موضوع در دستور کار تیم اطلاعات و عملیات انتظامی یگان حفاظت استان خراسان جنوبی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با انجام تحقیقات گسترده در زمینه پرورش خبر و بدست آمدن سرنخ‌های اولیه ضمن شناسایی فرد مذکور، پس از چندین روز تلاش شبانه روزی، در یکسری اقدامات اطلاعاتی با انجام هماهنگی‌های لازم از طریق مقام قضایی و دستورات قضایی، در عملیاتی ویژه، نیروهای یگان حفاظت با همکاری مأموران پلیس آگاهی استان اقدام به دستگیری فروشنده کردند.

فرمانده یگان حفاظت تصریح کرد: در بازرسی از خانه این مرد، محموله ارزشمند تاریخی شامل (یک مجسمه، یک رشته کمربند سکه، ۲ سکه ضرب چکشی و ماشینی، یک جادعایی،۷ مجسمه سنگی، مهر سفالی، ۳ ظرف مسی و برنجی، دستبند تزیینی، ۲ جا جوهری و... ) به دست آمد.

وی گفت: براساس نظریه کارشناسان خبره میراث فرهنگی استان همه این اشیا دارای اصالت و ارزش تاریخی بوده و مربوط به دوران تیموری و صفوی با قدمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال تخمین زده شده است.

سرهنگ کربلایی با اشاره به کشف محموله‌ای دیگر در این استان اضافه کرد: با توجه به اخبار واصله از سوی یگان حفاظت استان خراسان جنوبی مبنی بر تماس تلفنی پلیس فرودگاه شهر بیرجند در رابطه با وجود محموله پستی مشکوک در هنگام گذر از گیت بار فرودگاه و احتمال وجود اشیای تاریخی در این بسته پستی، بلافاصله یک تیم زبده از نیروهای یگان حفاظت استان با همراهی کارشناس باستانشناسی به محل عازم شدند.

وی افزود: مأموران یگان پس از بازگشایی محموله، تعداد ۶۰ سکه قدیمی کشف کردند که نظریه کارشناسی صورت پذیرفته روی سکه‌های مکشوفه حکایت از تاریخی بودن آنان داشته و قدمت سکه‌های مکشوفه دوران قاجار و پهلوی تخمین زده شده است.

کدخبر: 21230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟