جنجال مرگ مظلومانه فرخنده

پس از قتل فرخنده اعتراضات زیادی در فضای مجازی افغانستان شکل گرفت. فرخنده برای زیارت به مکان مذهبی شاه دو شمشیر رفته که متوجه می‌شود یک دعانویس برای زنان در حال دعانویسی است.
وی نسبت به این کار اعتراض کرده و کتاب رمالی دعانویس را سوزانده است. او این کار را هدر دادن پول زنان برای کاری بی‌ارزش عنوان کرد. مرد دعانویس حقه‌باز و دروغگو نیز با فریاد به مردم بیان کرد که فرخنده کتاب مقدس مسلمانان را سوزانده است. این سر و صدا باعث تجمع مردان افغان شده و آنها که بسیار خشمگین بودند پس از ضرب و شتم فرخنده وی را به قتل رسانده و سوزاندند.
تظاهرات کم‌نظیر برای فرخنده
پس از مرگ فرخنده، تظاهرات کم‌نظیری برپا شد و مردم خواستار مجازات عاملان قتل وی شدند. مردم معترض در پی رفتار وحشیانه شعار سردادند و خواستار محاکمه هرچه سریع‌تر عاملان قتل شدند.
محاکمه عاملان جنایت
در پی این حادثه دلخراش، 49 مرد افغان به جرم قتل دلخراش فرخنده بازداشت و محاکمه شدند. با توجه به اعتراضات شدید مردمی جلسات محاکمه به صورت زنده از تلویزیون افغانستان پخش شد.
در نخستین جلسه دادگاه 10 نفر به عنوان متهمان ردیف اول شناخته شدند. مقام‌های پلیس به جرم غفلت در انجام وظیفه و کوتاهی مقصر شناخته شدند، به همین دلیل فرمانده پلیس محلی بازداشت شد.
متهمان اصلی پرونده نیز متناسب به جرایم انجام شده به زندان و اعدام محکوم شدند. خشونت علیه زنان سال‌ها است که در اقصی نقاط جهان دیده می‌شود. زنان بیگناه زیادی بر سر این گونه خشونت‌ها مسیر زندگیشان برای همیشه تغییر کرده و بسیاری نیز جان خود را از دست می‌دهند.
در طول جلسه داوری پرونده، فرخنده بی‌گناه شناخته شد و اتهام سوزاندن قرآن کذب بوده است.
معترضان از مقام‌های دولتی خواستار محاکمه افراد شناخته شده بودند و قتل فرخنده را نوعی بی‌عدالتی و خشونت وحشیانه توصیف کرده‌اند.
آنها قتل فرخنده را لکه ننگین در حکومت افغانستان بیان کردند. قتل فرخنده نه تنها در افغانستان بلکه با واکنش‌های شدیدی در سراسر جهان همراه بود. اما واکنش‌ها زمانی شدت بیشتر گرفت که شماری از مقام‌های دولتی از این حادثه اعلام حمایت کردند.
واکنش اتحادیه اروپا
پس از این حادثه نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای قتل این زن را بشدت محکوم کرد. در اعلامیه این اتحادیه آمده بود که هیچ دلیل توجیه کننده برای چنین عمل وحشیانه‌ای نمی‌تواند وجود داشته باشد و هر تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به این عمل فجیع در تضاد با قوانین و اصول پذیرفته شده افغانستان قرار دارد.

کدخبر: 62348 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟