3 ساعت وحشت و دلهره در گروگانگیری زن باردار و کودک 2 ساله از سوی «پدر شیشه ای» + عکس

حدود ساعت 20 شب سه شنبه مردی هراسان با پلیس 110 تماس گرفت و در حالی که از شدت نگرانی و اضطراب لرزش محسوسی در صدایش نمایان بود به ماموران انتظامی گفت: دامادم پس از مصرف شیشه، دختر باردار و نوه ام را گروگان گرفته است و قصد دارد آن ها را با چاقو به قتل برساند. در پی این تماس دلهره آمیز، بلافاصله بی سیم های پلیس به کار افتاد. هر لحظه درنگ می توانست فاجعه ای بزرگ را رقم بزند. عقربه های ساعت به کندی حرکت می کردند که خودروهای گشت کلانتری خواجه ربیع آژیرکشان مقابل منزل ویلایی در خیابان ایثارگران متوقف شدند.

حادثه گروگانگیری در طبقه اول این منزل مسکونی در حالی هر لحظه بر وحشت و اضطراب اهالی می افزود که درمنزل با قفل آویز کتابی از داخل بسته شده بود. نیروهای انتظامی با مشاهده این صحنه هولناک،بلافاصله ماجرا را تلفنی به قاضی علی موحدی راد (معاون دادستان مشهد) اطلاع دادند. مقام قضایی که به عمق این فاجعه می اندیشید با صدور دستورات ویژه ای از نیروهای انتظامی خواست ماجرا را با تدابیر خاصی مدیریت کنند و البته برای آرام کردن گروگانگیر از شیوه های روانشناسی بهره ببرند اما در عین حال قاضی «موحدی راد» برای پیشگیری از حادثه ای خونین دستور تیراندازی به سوی گروگانگیر با توجه به شرایط خاص عملیات را با به کارگیری قانون حمل سلاح صادر کرد.

این گونه بود که به دستور سرهنگ عبداللهی (رئیس کلانتری خواجه ربیع) تک تیراندازها و نیروهای عملیاتی پلیس در اطراف ساختمان پناه گرفتند و منتظر دستور شلیک باقی ماندند. از سوی دیگر نیز پنجره کوچک تنها روزنه ای بود که نیروهای پلیس می توانستند مرد گروگانگیر را تحت نظر بگیرند.

فرمانده کلانتری که به صورت تلفنی با معاون دادستان در ارتباط بود تا بتواند این عملیات را با کمترین خسارت جانی مدیریت کند به آرامی کنار پنجره قرار گرفت.اما ناگهان ورق برگشت.

مرد شیشه ای با دیدن ماموران انتظامی نیش چاقو را به پهلوی همسرش فرو کرد. نصیحت ها و راهنمایی های نیروهای انتظامی هیچ تاثیری در رفتار توهم زای مرد شیشه ای نداشت. او زن 30 ساله و پسر 2 ساله اش را داخل اتاق روی زمین انداخته بود و تیغه چاقو را زیر گلوی همسرش می‌فشرد.

در این لحظه ناگهان مرد شیشه ای فریاد کشید :«بیشتر حرف بزنی چاقو را در قلبش فرو می کنم!» و بچه را هم می کشم!! تک تیراندازها نیز چشم به فرمانده دوخته بودند. چشم های از حدقه در آمده مرد 35 ساله و چاقویی که نوک آن خون آلود شده بود از وقوع حادثه ای خطرناک خبر می داد.

در این هنگام بود که با دستور پزشک سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی مشهد، نیروهای امدادی اورژانس اجتماعی نیز وارد عمل شدند اما ارشادات و نصایح روانشناسانه نیروهای متخصص هم فایده ای نداشت و مرد شیشه ای همچنان برای عملی کردن تهدیدات خود گاهی نوک چاقو را در شکم همسر و بدن کودک خردسال فرو می کرد تا این که پلیس آخرین تیر در ترکش را هم رها کرد.

فرمانده عملیات پس از مشورت با قاضی «موحدی راد» به پدر، خواهر و برادر مرد شیشه ای اجازه ورود به منزل را داد تا شاید او با صحبت های نزدیکانش، از این اقدام وحشتناک خود صرفنظر کند اما 45 دقیقه گفت و گوی بستگان هم نتیجه ای نداشت. حدود 3 ساعت از ماجرای گروگانگیری می گذشت که ناگهان ماموران از تنها پنجره رو به حیاط مرد شیشه ای را دیدند که چاقو را بالا برد تا آن را محکم بر بدن همسرش فرود آورد.

دیگر هیچ درنگی جایز نبود، زن باردار و کودک خردسالش تنها چند ثانیه با مرگ فاصله داشتند که ناگهان فرمانده عملیات دستور شلیک را صادر کرد. صدای دلخراش گلوله ای که از پنجره شلیک شد مرد شیشه ای را در جا میخکوب کرد اما گلوله روی دیوار اتاق جا گرفت. در حالی که هنوز مرد 35 ساله از حالت توهم و حیرت خارج نشده بود، نیروهای پلیس با شکستن سریع در منزل وارد اتاق شدند و چاقوی خون آلود را از دست وی خارج کردند. با این اقدام هماهنگ و مدیریت شده همه حاضران نفس راحتی کشیدند و 3 ساعت لحظات پراضطراب و وحشت خاتمه یافت.

2 مجروح این حادثه نیز بلافاصله با خودروی اورژانس به بیمارستان شهید هاشمی نژاد منتقل و در بخش سی سی یو بستری شدند.

معاون دادستان مشهد با قدردانی از تدابیر نیروهای عملیاتی و فرمانده کلانتری خواجه ربیع برای پیشگیری از وقوع جنایتی هولناک گفت: اگر این عملیات با شیوه های خاص و تدابیر ویژه هدایت نمی شد هر لحظه احتمال فاجعه ای بزرگ می رفت. قاضی موحدی راد افزود: بررسی های مقدماتی نشان می‌دهد مرد شیشه ای از مدت ها قبل همسر و فرزندش را رها کرده و به یکی از کشورهای خارجی رفته بود اما پس از بازگشت به مشهد و در حالی که به مواد مخدر صنعتی آلوده بود، دچار توهم های ناشی از مصرف شیشه شده و به اختلافات خانوادگی خود دامن می زد.

وی تصریح کرد: متهم این پرونده که سابقه فرار از زندان را نیز دارد توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده است و پرونده وی روال قانونی خود را در دادسرا طی خواهد کرد.

سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی مشهد اضافه کرد: در حالی که این زن چند روز آخر بارداری خود را می‌گذراند به خاطر فشار نوک چاقو به شکم وی، یکی از انگشتان جنینش نیز آسیب دید. این مقام قضایی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت این ماجرا، دستور آماده باش به نیروهای تکاوری نیز صادر شده بود اما پس از 3 ساعت تلاش در نهایت زن و کودک 2 ساله نجات یافتند و حال عمومی آن ها نیز رضایت بخش است.

سیدخلیل سجادپور

کدخبر: 76408 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟