هرم مرموز سیاره کوتوله + فیلم
حجم ویدیو: 11.95M | مدت زمان ویدیو: 00:00:01

محققان ناسا می‌گویند هنوز هم سر در گم و گیج بوده و نمی‌دانند این هرم کوه مانند چگونه بر سطح سیاره کوتوله سرس تشکیل شده است.

دیواره‌های هرم شیبدار بوده و سری کاملاً گنبدی شکل دارد، نام این کوه آهونا مونس بوده که به وسیله فضاپیمای «داون» از آن عکسبرداری شده است. در تصاویر جدید به دست آمده از ارتفاع (385 کیلومتر) از بالای سیاره کوتوله سرس عکس گرفته شده است.

کریس راسل محقق ناسا از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: هیچ‌کس انتظار نداشت که کوهی مانند آهونا را در سرس ببیند. 2 لکه بسیار روشن نیز بر سطح سرس دیده می‌شود. ما هنوز نمی‌دانیم این لکه‌های روشن از موادی است که در کوه آهونا وجود داشته یا نه؟ در حال انجام تحقیق بیشتر در این ارتباط هستیم. شکل کوه به هرم و مخروط شبیه است و ارتفاع آن تا 6 کیلومتر می‌رسد.

چنین شرایطی ما را گیج کرده است. به نظر ما لکه‌های روشن شامل مواد جدیدی است که منشأ آن را نمی‌‌دانیم. چاله موجود روی این سیاره کوتوله به نام «کوپالو» نیز مورد توجه ماست. ما معتقدیم که این مواد روشن می‌تواند نمک باشد. برخی مناطق نیز می‌توانند از مذاب عناصر دیگری باشند داده‌های جدید می‌تواند به ما در بازیابی عناصر موجود بر سطح این سیاره کوتوله کمک کند.

کدخبر: 41938 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟