گزارشگر تلویزیون خبرنگاران فرهنگی را به چالش دعوت کرد +عکس

الهام گوران گزارشگر واحد مرکزی خبر با بیان اینکه نگاه خبرنگاران عرصه فرهنگ و هنر جهانی شده است گفت: من فکر می‌کنم در سال‌های اخیر توجه به موضوعات هنری در بخش خبر زیاد شده است و نگاه به این حوزه نیز آسیب شناسانه‌تر شده است و تنها به امر خبررسانی صرف بسنده نشده و بسیاری از اخبار تحلیلی شده است و تنها از برگزاری یک موضوع صحبت نمی‌کنند. خبرنگاران این حوزه تحلیلگر شده‌اند و نگاه‌شان جهانی شده است و به صرف هنر به یک موضوع نگاه نمی‌کنند و به بحث اقتصاد هنر هم می‌پردازند و اینها برایشان مهم است. به دلیل اینکه موضوعات دیگر که وابسته به هنر هستند مهم شده است. در واقع امر پرسش‌گری پررنگ شده و امروز خبرنگاران مسئولان مرتبط با هنر را هم می‌توانند زیر سوال برده و عملکردهای‌شان را بررسی کنند و دیگر با یک سری مباحث کلی روبه رو نیستیم و پرداخت بهتری داشته و به لحاظ حرفه‌ای سطح کار بالاتر رفته است.
وی درباره وضعیت و جایگاه خبرنگاران بیان کرد: ما وقتی از حرفه خبرنگاری، روزنامه‌نگاری و گزارشگری صحبت می‌کنیم همیشه می‌گوییم باید این حرفه را انتخاب کنیم. در صورتی که فرد تحصیلات مرتبط نداشته باشد و انتخاب این شغل انتخاب خودش نباشد، تنها در صورتی می‌تواند دراین حرفه مانا باشد که راهی برای دوست داشتن این حرفه پیدا کند وگرنه نمی‌تواند دراین حرفه بماند. درباره خبرنگار هنر وقتی صحبت می‌کنیم این ارادت و انتخاب دوباره باید تکرار شود. یعنی خبرنگاری که یک بار این شغل را انتخاب می‌کند باید یکبار دیگر خبرنگار هنری بودن را هم انتخاب کند. شاید این رشته و این حوزه چالش‌هایی مثل حضور در جنگ و غیره را نداشته باشد و فکر کنند حوزه کاری راحتی است، اما این ظاهر امر است، چرا که باید بسیار عمیق بود و بسیار نیاز به درصحنه بودن دارد. خبرنگار این حوزه باید از فعالیت تعداد بی‌شماری از هنرمند ان مطلع باشد و خبرنگار فرهنگی هنری بودن را دوست داشته باشد و چیزی بیشتر از یک حرفه برایش باشد.
این گزارشگر در ادامه بیان کرد: فکر می‌کنم بیشتر از هرچیز خبرنگاران هنری باید سواد فرهنگی هنری خود را بالا ببرند. نه به منظور درس خواندن، بلکه باید اطلاعات عمومی حوزه هنر خود را بالا ببرند. مثلا در حوزه سیاست خیلی نیاز به عمیق دانستن یک موضوع نیست و همین که اتفاقات سیاسی را پیگیری کنید کافی است، اما در مباحث هنری اینطور نیست و چون خط قرمزها پایین‌تر است اظهار نظرات هم خیلی صریح‎تر است و خیلی راحت اخباری منتشر می‌شود که منجر به جریحه‌دار شدن فضای عمومی جامعه می‌شود. مثل ثبت جهانی آثار فرهنگی و هنری که چون خبرنگاران از قوانین این حوزه اطلاعی ندارند، گاهی دچار انتشار اخبار نادرست و تشویش اذهان عمومی می‌شوند. من فکر می‌کنم مهمترین چیزی که خبرنگاران این حوزه به آن نیاز دارند، بالا بردن سطح سواد و اطلاعات عمومی و یادگرفتن قوانین این حوزه است. ضمن این که خبرنگاران در این حوزه به لحاظ صنفی فعال نیستند. در دنیای مدرن وقتی صنف‌ها فعالیت دارند خیلی از مسائل و مطالبات راحت‌تر حل می‌شوند و به نظرم این حوزه به این دوعامل بسیار نیاز دارد.
گوران همچنین به مهمترین رویداد‌های هنری یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: ما در عرصه هنر سینما برجستگی فیلم "فروشنده" و مشخصا دریافت جایزه از سوی آقای فرهادی و حسینی را در جشنواره کن داشتیم و در عرصه هنرهای تجسمی نیز برگزاری حراج تهران مهمترین رویداد فرهنگی و هنری در سالی که گذشت، بود.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حایشه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

کدخبر: 180723 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟