پخش‌کننده آمریکایی شانس  فیلم فروشنده را در اسکار بالا می برد/انتقاد فیلم سازان ایرانی بالا گرفت +عکس

از نظر گروهی از منتقدان موفقیت‌های جهانی فیلم «فروشنده» و داشتن پخش‌کننده آمریکایی شانس این فیلم را در رقابت اسکار بالا خواهد برد و از این لحاظ فیلم اصغر فرهادی بهترین گزینه برای اسکار است، اما در عین حال فیلم‌های دیگری نیز این‌روزها برای معرفی به عنوان نماینده ایران مطرح می‌شوند که «ایستاده در غبار» یکی از آنهاست. محمدحسین مهدویان در این‌باره به آی سینما می‌گوید گرچه خودش طرفدار سینمای فرهادی است اما همه فیلم‌های مناسب باید فرصت بررسی شدن داشته باشند.
در حالی که در چند روز گذشته «ایستاده در غبار» از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان گزینه‌ای برای معرفی به آکادمی اسکار در نظر گرفته می‌شود، محمدحسین مهدویان کارگردان این فیلم با اشاره به این‌که طرح این موضوع از سوی رسانه‌ها برایش جالب بوده است، به آی سینما می‌گوید: «به نظر همه قطعی شده بود که باید فیلم آقای فرهادی به اسکار معرفی شود در حالی که این انتخاب مکانیزم مشخصی دارد، یعنی هیاتی انتخاب می‌شود که فیلم‌ها را بررسی و درباره فرستادن نماینده ایران به اسکار تصمیم می‌گیرند و نباید قبل از اعلام آن نماینده ایران را قطعی دانست. البته من فیلم «فروشنده» را ندیده‌ام اما می‌دانم که قطعا فیلم خوبی است، به نظرم اصغر فرهادی اساسا فیلم بد نمی‌سازد.»
او در ادامه درباره واکنش رسانه‌ها می‌گوید: «اولین چیزی که به آن فکر کردم این بود که چرا حتی خودم به این موضوع فکر نکرده بودم که نماینده ایران در اسکار کیست؟ منظورم این است که آنقدر این ذهنیت شکل گرفته بود و فرستادن «فروشنده» به اسکار محرز شده بود که دیگر به گزینه‌های دیگر فکر نمی‌شد؛ در حالی که فیلم من هم مثل همه فیلم‌های دیگری که امسال اکران شده‌اند به طور بالقوه این شانس را دارد که به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شود؛ باید به این فکر کنیم که چرا فیلم‌های دیگر نه؟ چرا «لانتوری»، «ابد و یک‌روز»، «اژدها وارد می‌شود» و «نفس» نه؟»
از نظر او همه فیلم‌ها باید شانس یکسانی داشته باشند: «هرچقدر هم این فیلم، فیلم معتبر و خوبی باشد، نباید فیلم‌های خوب دیگری که اکران شدند مثل فیلم سعید روستایی یا «لانتوری» نادیده گرفته شوند، بلکه بر اساس نظر این شورا باید بهترین نماینده برای اسکار انتخاب شود و این انتخاب هم عادلانه صورت گیرد.»
منظور او را از انتخاب عادلانه می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: «یعنی معیارهایی را که در سال‌های گذشته هم در نظر گرفته می‌شد برای انتخاب در نظر بگیرند، مثلا این‌که کدام فیلم شانس یا موفقیت بیشتری برای دیده شدن در این رقابت را دارد یا ساختار کدام فیلم مناسب‌تر است در واقع مجموع این مسائل در نظر گرفته شود و این بررسی هم باید واقعی باشد. البته این را هم بگویم که هر فیلمی که این شورا انتخاب کند قطعا شایسته است و همه باید از آن حمایت کنند.»
با توجه به این‌‌که خود او هم داشتن شانس در این رقابت‌ها را یکی از عوامل مهم انتخاب فیلم‌ می‌داند، به او یادآور می‌شویم منتقدان بسیاری شانس «فروشنده» را از همه فیلم‌ها بالاتر می‌دانند و در ادامه می‌پرسیم در صورت انتخاب این فیلم از آن حمایت خواهد کرد یا نه؟ که مهدویان پاسخ می‌دهد: «بله طبیعتا حمایت خواهم کرد، کمااینکه در دوره‌های قبل هم مثلا درباره فیلم «گذشته» مدام نتایج را دنبال می‌کردم و برایم مهم بود و هر موفقیتی برایم باعث افتخار بود. چرا نباید باشد؟»
با این وجود مهدویان معتقد است فیلم‌هایی که در کن جایزه گرفته‌اند معمولا در اسکار چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند: «مثلا تارانتینو کارگردان «داستان عامه‌پسند» که در کن مورد توجه قرار گرفته بود سال‌ها طول کشید تا جایزه اسکار را ببرد، در مورد «گذشته» هم همین اتفاق افتاد آن سال‌هم برای همه محرز بود و همه فکر می‌کردند اسکار به این فیلم هم روی خوش نشان می‌دهد که دیدید این‌طور نشد. یعنی جایزه کن می‌تواند یک امتیاز منفی برای فیلمی که قرار است به اسکار معرفی شود، باشد.»
به این ترتیب از او می‌پرسیم که خودش معرفی فیلم «ایستاده در غبار» را به اسکار تصمیم درستی می‌داند یا خیر؟ که پاسخ می‌دهد: «ایستاده در غبار، فیلم خاصی است و حتی من برای جشنواره فیلم فجر و اکران داخلی هم نمی‌توانستم پیش‌بینی‌ای داشته باشم، چه برسد به اسکار که این‌قدر شناخت کمی نسبت به آن دارم. وقتی گفتم که همه باید به نظر آن شورا احترام بگذاریم، حرف سیاست ورزانه‌ای نزدم. واقعا فکر می‌کنم من نمی‌توانم نظر دهم و انتخاب کمیته انتخاب نماینده ایران بهترین تصمیم است، با این‌که حتی فکر می‌کنم برخی انتخاب‌های سال‌های گذشته‌شان غلط بوده، اما همچنان به نظرم درنهایت بهترین مرجع برای این موضوع هستند چون صنف‌های مختلفی جوانب را بررسی می‌کنند و ترکیب درستی هم دارد.»
به گفته او شورایی که تشکیل می‌شود اگر هم قرار است هرکدام از این فیلم‌ها را کنار بگذارد باید با دلیل این‌کار را بکند: «نباید هم این شورا فرمایشی تشکیل شود و همه چیز از پیش‌تعیین شده باشد، بلکه باید همه فیلم‌ها در لحظه ورود به این شورا شانس یکسانی برای معرفی به اسکار داشته باشند. مثلا در کایه دوسینما می‌خواندم که یک منتقد ایرانی‌الاصل «لانتوری» را برای معرفی به اسکار پیشنهاد داده بود و دلایل خودش را هم داشت. شکل گرفتن این پارادایم در رسانه‌ها اتفاق خوبی است و نباید تنها یک نظر غلبه پیدا کند بلکه رسانه‌ها باید دیدگاه منتقدانه داشته باشند، چون از نقد درست کنش درست شکل می‌گیرد. البته این را هم بگویم که من طرفدار اصغر فرهادی هستم و مطئنم «فروشنده» با توجه به موفقیت‌هایش فیلم معرکه‌ای است.» برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حاشیه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

کدخبر: 192367 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟