کمیته المپیک آمریکا به خاطر رفتار شناگران آمریکایی از برزیل پوزش خواست

در بیانیه‌ سخنگوی این کمیته آمده است: "از سوی کمیته المپیک ایالات متحده از میزبانانمان در ریو و مردم برزیل به خاطر این گرفتاری در میان آنچه که باید ستایش از بهترین‌ها باشد عذرخواهی می‌کنیم."

چند روز پیش، رایان لاکته، شناگر آمریکایی و برنده دوازده مدال المپیک، گفت که صبح روز یکشنبه، هنگامی که پس از شرکت در یک میهمانی همراه با سه تن دیگر از اعضای تیم شنای آمریکا (گانر بنتز، جک کونگر و جیمز فیگن) به محل اقامتشان در دهکده المپیک ریو باز می‌گشتند، سارقان مسلح تاکسی را متوقف کردند و از آنان پول خواستند.

پلیس ریو دوژانیرو پس از تحقیقات در مورد اقدام به این سرقت -مسلحانه">سرقت مسلحانه، گفت که در اظهارات این چهار نفر تناقض وجود دارد و نتیجه گرفت که ادعای آنان بی‌اساس است. در پایان تحقیقات، رئیس پلیس شهر ریو در یک نشست خبری گفت که رایان لاکته به منظور سرپوش نهادن "بر یک حادثه ناخوشایند" دست به دروغگویی زده است.

به گفته رئیس پلیس ریو، این چهار ورزشکار در ساعات اولیه بامداد روز ١٤ اوت محل مهمانی را با تاکسی ترک کردند و عازم دهکده المپیک شدند. در سر راه، برای استفاده از دستشویی در یک پمپ بنزین توقف کردند و یکی از آنها به وسایل داخل این محل آسیب رساند. در پی این واقعه، بین آنان و دو محافظ مسلح پمپ بنزین جدال لفظی روی داد و محافظان با نشان دادن اسلحه خود، از ورزشکاران خواستند ازتاکسی پیاده شوند و پول خسارتی را که وارد شده بپردازند. پس دریافت پول، به آنان اجازه داده شد به راه خود بروند.


پلیس فیلم ‌های دوربین مدار بسته را که هنگام خروج ورزشکاران از پمپ بنزین و ورود آنان به دهکده المپیک گرفته شده بود در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

ماجرا زمانی رسانه‌ای شد که مادر رایان لاکته به رسانه‌ها گفت که پسرش به او تلفن کرده و گفته که هدف یک سرقت مسلحانه قرار گرفته است.

سخنگوی کمیته المپیک آمریکا تلویحا اظهارات رئیس پلیس ریو در مورد این ماجرا را تایید کرده و گفته است: "رفتار این ورزشکاران قابل قبول نیست و نباید آن را نماینده ارزش‌های تیم ملی آمریکا یا رفتار اکثریت قابل توجه اعضای آن دانست." وی افزوده است که موضوع بررسی بیشتری خواهد شد و کمیته ملی المپیک در مورد این ورزشکاران تصمیم خواهد گرفت.

همزمان با نشست خبری رئیس پلیس ریو، در یک کلانتری در نزدیکی همین محل از گانر بنتر و جک کونگر تحقیقات به عمل می‌آمد. کمیته المپیک آمریکا گفته است که این دو نفر پس از پاسخ به سئوالات پلیس، شامگاه پنجشنبه ریو را به مقصد آمریکا ترک کردند. به گزارش خبرگزاری‌ها، هنگام عبور این ورزشکاران، برزیلی‌های حاضر در محل آنها را دروغگو و متقلب خطاب می‌کردند.

رایان لاکته پیشتر به آمریکا بازگشته و کمیته امیدوار است جیمز فیگن نیز پس از "اصلاح" اظهارات اولیه خود به پلیس، بتواند گذرنامه خود را پس بگیرد و به آمریکا بازگردد.

با آغاز پیگیری ماجرای "سرقت مسلحانه" قاضی دادگاهی در ریو دستور داده بود تا به نتیجه رسیدن این تحقیقات، هر چهار نفر در برزیل باقی بمانند. مشخص نیست که آیا پرونده این ماجرا به طور کامل بسته شده یا اینکه دستگاه قضایی برزیل آن را به طور غیابی پیگیری خواهد کرد. علاوه بر اقدام مجرمانه در آسیب عمدی به پمپ بنزین، اتهام دروغ و "اتلاف وقت پلیس" در برزیل قابل پیگرد قضایی است و برای آن مجازات حبس پیش‌بینی شده است.

با وجود حساسیتی که مقامات برزیلی نسبت به ادعای شناگران آمریکایی نشان داده بودند، با پایان گرفتن ماجرا، به سادگی خطای آنان را بخشیدند. سخنگوی کمیته برگزاری المپیک ریو به خبرنگاران گفت: "باید درک کنیم که این بچه‌ها می خواستند کمی تفریح کنند." او گفت که هر چهار نفر به نمایندگی از کشورشان به ریو آمدند، و پس از چهار سال تمرین و کار سخت، تمامی تلاش خود را برای رونق بخشیدن به بازی‌ها به کار گرفتند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حاشیه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

کدخبر: 191935 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟