کشتی‎های کروز فعلا به ایران نمی‎آیند

رکنااقتصادی:مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از تدوین‎ استانداردهای فنی و ایمنی ویژه ناوگان گردشگری و مسافری خبر داد و گفت: دستورالعمل‎های لازم برای استاندارد سازی و ایمنی‎ ناوگان گردشگری تهیه شده و پس از کارشناسی کامل به هیات عامل سازمان تقدیم شده است تا با تایید و تصویب هیات عامل، ابلاغ و به کار گرفته شود.
نادر پسنده به خبرنگار مارین تایمز اظهار کرد: همه مسائل و موضوعات مربوط به نحوه صدور گواهینامه ایمنی شناورهای مسافری، استانداردهای این شناورها و ساختار شناور ایمن و بهره‎ور نیز در این دستورالعمل دیده شده است.
وی با بیان اینکه پس از تصویب این دستورالعمل و به محض ابلاغ، اجرای آن نیز آغاز خواهد شد، افزود: علاوه بر آن، قبل از اجرای دستورالعمل نامبرده، برنامه‎های ویژه‌ای برای ارتقای ایمنی شناورهای مسافری و گردشگری از جمله بازرسی متمرکز شناورها، حذف شناور غیراستاندارد، نظارت بر عملکرد شناورها، پیگیری فروش اینترنتی همه بلیت‎های شناورهای مسافری و برقراری نظم در همه ترمینال‎های مسافری دریایی در دست اقدام داریم.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی گفت: برای نوروز سال 96، افزایش ناوگان برای ما در اولویت نخواهد بود بلکه ما بیش از آن به استانداردسازی ناوگان پرداخته و خواهیم پرداخت و توسعه ناوگان را به خود شرکت‎های کشتیرانی واگذار کرده‎ایم، زیرا تاکنون آنها مطابق با توان خود ظرفیت لازم را برای این کار تامین کرده‌اند.
وی افزود: البته شناور و صندلی بیشتر برای آنها حکم درآمد بیشتر را دارد؛ بنابراین ممکن است برای نوروز 96 نیز افزایش ظرفیت مسافری داشته باشند که سازمان بنادر و دریانوردی باید آنها را از لحاظ ایمنی تایید کند.
پسنده درباره قیمت بلیت شناورهای مسافری در نوروز گفت: تعیین قیمت این بلیت‎ها بر عهده امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیست بلکه ارگان‎های مربوطه به همراه خود شرکت‎ها هر ساله قیمت را تعیین خواهند کرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ورود کشتی‎های کروز به بنادر ایران تصریح کرد: این موضوع با جدیت دنبال می‎شود به گونه‎ای که اکنون با چند شرکت خارجی و آژانس ایرانی به منظور مشارکت و همکاری برای تردد کشتی های کروزهای خارجی در بنادر جنوبی ایران مذاکره و رایزنی شده است که این مذاکرات هنوز ادامه دارد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره چرایی به نتیجه نرسیدن این مذاکرات تا کنون اعلام کرد: از آنجایی که کشتی‎های کروزهای بزرگ برنامه خود را از یک سال قبل می‎بندند و مسیر تردد، بنادر مورد نظر را برای توقف، هتل‌های اقامتی، اتوبوس‎های خدمت‌رسان و ... از قبل هماهنگ می‎کنند اکنون هیچ کروز بزرگی را نمی‌توان یافت که بدون برنامه باشد و برای سفر به سواحل خلیج فارس و دریای عمان اعلام آمادگی کند.
وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل حداقل تا شش ماه دیگر نمی‎توان منتظر کروزهای بزرگ در بنادر ایران بود.
پسنده اظهار کرد: البته ما به سراغ کروزهای کوچک‎تر هم رفته‎ایم و سعی داریم تا در کوتاه مدت شاهد ورود یکی از این کروز‎ها به سواحل خلیج فارس و دریای عمان باشیم.
وی یادآور شد: البته باید بدانیم که همه این اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی خارج از حیطه وظایف این سازمان است و به عنوان هماهنگ کننده ایفای نقش می‎کند، زیرا وظیفه اصلی گردشگری بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و از آنجایی که تردد در نوار ساحلی جنوب کشور سازمان‎های منطقه آزاد، نیروی انتظامی، مرزبانی و... را نیز دخیل می‎کند سازمان بنادر ودریانوردی به عنوان هماهنگ کننده این برنامه کار انجام می‎دهد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به مهم‎ترین دستاورد برجام در حوزه دریا گفت: خوشبختانه با لغو تحریم‎ها و گذشت یک سال از اجرای برجام، اکنون همه موسسات معتبر بین‎المللی رده‌بندی که پیش از تحریم ها در ایران فعالیت داشتند به کشور بازگشته و فعالیت رسمی خود را در ایران آغاز کرده‎اند.
وی افزود: این موسسات هم در قالب مشارکت با دو موسسه رده بندی ایرانی همکاری می‎کنند و هم به صورت مستقل گواهینامه صادر می‏‎کنند البته موسسات رده‌بندی ایرانی از امکانات آنها بهره برده و استفاده می‎کنند.
پسنده درباره وضعیت راه‎اندازی موسسه رده‌بندی ملی در کشور و ادغام دو موسسه فعلی با یکدیگر گفت: این موضوع به صورت یک پیشنهاد هنوز هم در حال بررسی و کارشناسی است زیرا باید همه جوانب آن بررسی شود تا از مشکلات و موانع جلوگیری شود.
وی در پایان گفت: در مساله تشکیل موسه رده‌بندی ملی ایرانی، ارتقای دانش و توانمندی موسسه رده بندی یکی از نگرانی‎ها و حساسیت‎های که به شیوه‎های مختلف مورد بررسی قرار می‎گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟