دولت و مجلس همکاری نکنند دست به دامن رهبری می‌شویم/ توسعه مترو به ۱۲ خط

رکنا اجتماعی : محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران ، ری و تجریش با بیان اینکه تهران در سال های آینده به جمعیت ۲۰ میلیونی خواهد رسید، اظهار کرد:شهر تهران می‌تواند به یک شهر بین المللی تیدیل شود، اما متاسفانه شاخص‌های لازم را ندارد.

وی افزود: برای آنکه شهر تهران به یک شهر بین المللی تبدیل شود باید زیر ساخت ارتباطی و حمل و نقل پیشرفته از جمله حمل و نقل ریلی مانند مترو داشته باشد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه پایتخت باید زیر ساخت ورزشی و هوایی وسیعی داشته باشد، ادامه داد: بایداز نظر ترانزیتی به هر نقطه‌ای از جهان پرواز داشته باشیم.

هاشمی بیان کرد:‌تهران نقش بین المللی خود را برای جهانی شدن در این سال‌ها ایفا نکرده است.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف برای اداره شهر تهران این است که میزان رضایت مندی مردمی بالا باشد، ادامه داد: در حوزه مسکن درجه رضایت مندی در تهران بد نیست، ولی در سطح رضایت بخش هم نیست، از سوی دیگر در بخش تاسیسات شهری و خدمات شهری و حمل و نقل هم وضعیت مناسبی نداریم.

رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان کرد: ۱۰ میلیون سفر باید توسط حمل و نقل ریلی داشته باشیم در حالی که ۲.۵ میلیون سفر روزانه با مترو و ۵ میلیون سفر روزانه با اتوبوس انجام می‌شود که باید این عدد افزایش پیدا کند و این نشان می‌دهد که در بخش حمل و نقل عمومی ضعف داریم و عقب هستیم.

لزوم افزایش 4 برابری سفر با مترو در تهران

وی اظهار داشت: آلودگی هوا مسئله اصلی و دغدغه مردم است و باید سیستم حمل و نقل ریلی که به عنوان یک سیستم کارآمد است این چالش را برطرف کند از این رو تصمیم داریم که تعداد ۲.۵ میلیون سفر با مترو را ۴ برابر کنیم و به عدد ۱۰ میلیون سفر در روز با مترو برسیم.

رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه توسعه مترو در دوران قالیباف خوب بود، اما زیر ساخت مترو نیازمند تجهیزات است که در این حوزه ضعیف عمل شده است، تاکید کرد:در مترو با کمبود واگن مواجه هستیم، در حالی که نیاز امروز شهر به سه هزار واگن است، اما فقط هزار واگن داریم.

وی با تاکید بر اینکه تعداد سفر‌ها را باید افزایش دهیم، ادامه داد:باید ۷ خط مترو به ۱۲ خط و تعداد ایستگاه‌های مترو به ۲۷۵ ایستگاه برسد.

رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش عنوان کرد: در بخش اتوبوسرانی به دنبال آن هستیم که ۷ تا ۹ هزار دستگاه اتوبوس صفر شیک و دارای سیستم سرمایشی و گرمایشی به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم.

وی با اشاره به پایین بودن کارایی بی آرتی در تهران گفت: باید BRT شبیه مترو عمل کند به گونه‌ای که تقاطعی بر سر راه نباشد، اما در حال حاضر خطوط بی آرتی ضعف‌هایی دارد که باید برطرف شود.

هاشمی تاکید کرد: برای اشتغال زایی می‌توانیم کارخانه تولید انبوه اتوبوس داشته باشیم و نه تنها برای نیاز شهر تهران بلکه برای سایر کلانشهر‌ها اتوبوس تولید کنیم که این امر نه تنها اشتغال زایی ایجاد کرده بلکه گام‌های موثری در جهت اقتصاد مقاومتی برداشته می شود.

رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان کرد: باید به کمک مجلس و دولت، سه هزار واگن، ۷ هزار دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی به شهر ترزیق شود و اگر این کمک صورت نگیرد شخصا نزد مقام معظم رهبری خواهم رفت تا بلکه بتوانیم مشکل حمل و نقل را حل کنیم.

وی گفت: بدهی به پیمانکاران که خدمات به شهر ارائه می‌دهند و بدهی به ارگان‌های دولتی از مهمترین مواردی است که باید از سوی شهرداری پرداخت شود و برای این اتفاق نیاز به درآمد‌های پایدار هستیم.

هاشمی عنوان کرد: باید با روش‌هایی پرداخت بدهی‌ها را به تاخیر بیندازیم و از بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی بودجه ای را به این امر اختصاص بدهیم.

وی گفت: دولت می‌تواند تا ۵۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل ریلی را پرداخت کند البته دولت احمدی نژاد لایحه ۲ میلیارد ریالی را برای توسعه ناوگان حمل و نقلی تهران ارائه و دستور پرداخت داد اما این کمک هم به مرحله اجرا نرسید.

هاشمی با تاکید بر اینکه در کشور ما قانون Law به درستی اجرا نمی‌شود از این رو بهتر است قوانین به درستی به اجرا گذاشته شود، گفت:عده‌ای از مدیران شهری با تخریب باغات به دنبال پول بودند و قانون را اجرا نکردند.

لزوم صرف هزینه 8 هزار میلیاردی برای حمل و نقل

وی با بیان اینکه یک سفر با مترو ۴ هزار تومان برای هر فرد تمام می شود اما دولت برای این موضوع سهمیه‌ای پرداخت می‌کند و برای مسافر کمتر از هزار تومان هزینه دارد،گفت: ۸ هزار میلیارد برای حمل و نقل باید هزینه شود،همچنین شهردار جدید باید مدیریت درآمد و مدیریت هزینه داشته باشند، این در حالی است برخی مدیران فقط مدیر هزینه هستند.

رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان کرد: گذشتگان، شهر را به دلیل نداشتن درآمد پایدار به زیر سوال بردند و وقتی واگذاری‌های زیاد به خصوص در شمال تهران اتفاق افتاد باعث ایجاد ترافیک‌های شدیدی شد از این رو ما به دنبال مدیری هستیم که درآمد‌های پایدار برای شهر داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سال ۷۶ که بنده عضو هئیت مدیره و مدیرعامل مترو شدم، حکم بنده را وزارت کشور صادر کرد، ادامه داد: در آن سال به دنبال آن بودم که مترو را از بدنه دولت خارج کنم و این شرکت رابه زیر مجموعه شهرداری انتقال بدهیم که در نهایت سه سال بعد از فعالیت بنده درمترو در سال ۷۹ مصوب شد که مترو جزء بدنه شهرداری باشد و نه دولت، در آن سال‌ها انتقاداتی زیادی به بنده شد که مترو بدون پشتوانه دولت اداره نمی‌شود، اما نشان دادیم که این امر محقق می شود.

هاشمی با اشاره به اینکه دوست ندارم درباره عملکرد مدیران قبلی اظهار نظر منفی داشته باشم، بیان کرد: چرا از سال ۹۳ به بعد حسابرسی نشده است.

وی در خصوص شب‌های تهران و وضعیت کارتن خواب گفت: گزارش محرمانه‌ای تهیه کردیم و آسیب‌های اجتماعی را رصد کردیم که متاسفانه این آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش است، البته تشکل‌های اجتماعی می‌تواند کمک شایانی به کارتن خواب‌ها و معتادان خیابانی داشته باشند.

وی اذعان کرد: در تهران نیاز به خرد جمعی و آرامش در تصمیم گیری و اجرا داریم و درباره خرد جمعی، برای اداره بهتر شهر از نظرات و پیشنهادات اساتید دانشگاهی، نخبگان و حتی شهروندان استفاده خواهیم کرد.

افتتاح بعضی ایستگاه های مترو با پیشرفت 40 درصدی

هاشمی بیان کرد:‌خط ۳ و ۶ و ۷ و ۸ مترو به بهره برداری رسیده اما متاسفانه شاهد بودیم بعضی از ایستگاه‌ها با ۴۰ درصد پیشرفت افتتاح شده است و برای تکمیل این ۴ خط ۱۲ هزار میلیارد بودجه نیاز داریم.

وی در پایان گفت: از ظرفیت ایجاد شده در شهر تهران باید استفاده کنیم و گرایش مردم از خودرو محوری به حمل و نقل محوری باید تغییر کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟