نخستین بانک زعفران در ایران راه اندازی شد

رکنااقتصادی: غلامرضا کریمی، رئیس بانک زعفران ایران، گفت: «هدف از تأسیس این بانک که برای نخستین بار در ایران فعالیت خود را آغاز کرده، حفظ و نگهداری بهداشتی و کنترل‌شدۀ زعفران است.»
وی افزود: «جلوگیری از سَلَف‌خری و به باد رفتن دسترنج کشاورزان از دیگر اهداف تشکیل بانک است و برنامۀ بعدی نیز تهیه و معرفی برند زعفران ایرانی خواهد بود که هم‌اکنون توسط کارشناسان یک شرکت خصوصی که این بانک نیز از زیرمجموعه‌های آن شرکت است، در حال تهیه است.»
کریمی در خصوص مزیت سپردن زعفران به این بانک گفت: «تاکنون و به‌خصوص در فصل برداشت شاهد سرقت Stealing زعفران چه در زمین و چه در انبار  بودیم و از سوی دیگر برخی کشاورزان نیز تمایل داشتند محصول خود را در منزل و به شیوۀ سنتی نگه‌داری کنند که در آن روش به‌تدریج از کیفیت محصول کاسته می‌شد. درحالی‌که در این بانک، زعفران در فضایی تاریک و بین درجه حرارت 7 تا 9 درجه سانتی‌گراد نگه‌داری می‌شود.»
وی در خصوص نحوۀ خدمات ارائه‌شده در این بانک گفت پس از ارزیابی زعفران دریافتی ازلحاظ کیفی، شناسنامۀ زعفران ازنظر وزن و کیفیت، تهیه می‌شود که این سند در حکم اوراق مشارکت قابل‌واگذاری به غیر خواهد بود. همچنین هر زمان کشاورز قصد دریافت زعفران خود را داشته باشد، معادل ریالی زعفران بر اساس نرخ روز به وی مسترد می‌شود.
کریمی بابیان اینکه این بانک مجهز به سیستم‌های حفاظتی روز دنیا است و توسط نیروهای مسلح به‌صورت شبانه‌روزی حراست می‌شود، گفت: «به همین دلیل آدرس بانک رسانه‌ای نخواهد شد.»
در حال حاضر منطقۀ تربت‌حیدریه با داشتن بیش از 8 هزار هکتار زمین کشت زعفران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های این محصول در جهان به شمار می‌رود و پایتخت زعفران ایران لقب گرفته‌ است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت‌حیدریه به این کار اشتغال دارند.
میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی 4 کیلوگرم در هکتار است که این رقم در تربت‌حیدریه به 4.2 کیلوگرم می‌رسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟