عسل شهد شیرین الوند

رکنا اقتصادی: قرار گرفتن همدان در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه قله الوند و وجود بیش از 400 نوع گونه گیاهی معطر در اقلیم این استان ، موجب شده که عسل تولیدی آن از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد.
وجود انواع گل ها و گیاهان در دامنه الوند، مرتع های وسیع، آب و هوا مناسب ، اقلیم چهار فصل و آب شدن اندک و اندک برف در دامنه های الوند همدان را به یکی از قطبهای مهم تولید عسل مرغوبی و با کیفیت مطرح کرده است.
بنا بر اعلام منابع طبیعی و کشاورزی استان همدان بیش از یک هزار و 600 گونه گیاهی شامل گون سفید، رازیانه، بابونه سفید، افرا، اقاقیا، شبدر، گل قاصدک، نارون، صنوبر، سنجد، آویشن، بیدمشک، آفتابگردان ، کلزا، سنبله ارغوانی، کنگر علفی، گشنیز و یونجه در استان همدان رویش می کند که از مهمترین منابع پرشهد برای تغذیه زنبور عسل است.
مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان روز دوشنبه نیز بر اهمیت تقویت صنعت پرورش زنبور عسل در استان به منظور ایجاد رشد و توسعه اقتصادی بخش کشاورزی تاکید کرد. 
محمدرضا خدابنده لو افزود: زنبورداران استان همدان 9 درصد محصول عسل کشور را تولید می کند.
وی بر اهمیت تقویت صنعت پرورش زنبور عسل در استان به منظور ایجاد رشد و توسعه اقتصادی بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: یک هزار و 962 تن عسل در سال جاری تاکنون در استان همدان تولید شده است.
وی کیفیت عسل همدان را در کشور به لحاظ تنوع اقلیمی و وجود انواع گیاهان و گل های پر شهد برای پرورش زنبور عسل مطلوب ارزیابی کرد و افزود: دو هزار و 228 نفر زنبوردار در استان همدان به این صنعت مشغول هستند.
وی تصریح کرد: 202 هزار و 950 فروند کندو مجهز زنبور عسل در استان همدان وجود دارد و پرورش زنبور عسل در کندوهای بومی انجام نمی شود.
خدابنده لو ادامه داد: هشت درصد کلنی زنبور عسل و 9 درصد تولید عسل کشور در استان همدان است و آمارها نشان می دهد میانگین تولید در همدان از میانگین کشوری بالاتر است.
وی سرانه مصرف عسل در استان همدان را 930 گرم ذکر کرد و افزود: استاندارد سرانه مصرف جهانی 2 کیلوگرم است و بر اساس میزان مصرف در استان حدود 160 تن مازاد تولید وجود دارد.
مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تنوع گیاهی در منطقه همدان قابل توجه است و کیفیت عسل هم بالا می رود و موجب می شود عسل تولیدی از کیفیت بهتری برخوردار است.
وی اظهار کرد: باتوجه به وجود ظرفیت های طبیعی مستعد در استان، هیچ گونه محدودیتی برای توسعه زنبورداری و پرورش عسل وجود ندارد.
خدابنده لو همچنین رعایت زمان کوچ دهی کلنی های زنبور عسل را در افزایش تولید بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: زنبورداران با کوچ بموقع کلنی ها می توانند افزون بر بهره مندی مناسب از تنوع گیاهی و ذخایر طبیعت ، مانع از تحمیل خسارت های سنگین ناشی از سرما زدگی و افت دما به زنبورداران شوند.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچنین رعایت زمان کوچ دهی کلنی های زنبور عسل را در افزایش تولید بسیار مهم ارزیابی کرد.
وی بیان کرد: زنبورداران با کوچ به موقع کلنی ها می توانند افزون بر بهره مندی مناسب از تنوع گیاهی و ذخایر طبیعت ، مانع از تحمیل خسارت های سنگین ناشی از سرما زدگی و افت دما به زنبورداران شوند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: 30 درصد از زنبورداران استان همدان در شهرستان رزن هستند .
محمد نظرپور افزود: 150 زنبوردار حرفه ای در استان فعال هستند که اقدام به کوچ روی کرده و کلنی های زنبور عسل را در فصول سرما به نقاط گرم و ییلاقی کشور انتقال می دهند. 
وی در ادامه گفت: همه شهرستان های استان دارای کلنی های زنبور عسل هستند که شهرستان ملایر دارای بیشترین تعداد کلنی و شهرستان نهاوند نیز بیشترین میزان تولید استان را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه استان همدان از نظر تعداد زنبوردار رتبه 10 کشور را دارد، اظهار کرد: این استان در زمینه تعداد کندوی عسل رتبه نهم کشور را دارد و سرانه تعداد کلنی برای هر زنبوردار همدانی 85 کلنی است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: گرده افشانی زنبور عسل عملکرد برخی باغ ها را تا 50 درصد در سطح افزایش می دهد. 
حجت الله شهبازی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: باغ های میوه به عنوان یکی از بهترین منابع تامین شهد مورد نیاز زنبور های عسل هستند و در باغ های استان امکان پرورش زنبور عسل محدودیتی ندارد. 
وی با بیان اینکه تاثیر بسیار مهم زنبور عسل در گرده افشانی یکی از عوامل افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین ارتقا کیفیت محصولات کشاورزی محسوب می شود افزود: گرده افشانی زنبور عسل موجب افزایش 20 تا 50 درصدی عملکرد باغ های مثمر استان می شود. 
وی با بیان اینکه با وجود این تاثیرگذاری قابل توجه زنبور عسل، باغداران استان تمایلی به پرورش زنبور در باغ های خود ندارند ادامه داد: فرهنگ سازی و آموزش باغداران برای ترویج پرورش زنبورعسل با اهمیت است. 
وی تصریح کرد: بهره گیری مناسب از ظرفیت های موجود موجب مطرح شدن عسل به عنوان یکی از کالاهای مرغوب صادراتی استان همدان می شود. 
وی تاکید کرد: استفاده از زنبور عسل در باغات می تواند عملکرد محصول را سه برابر افزایش دهد و برای گیاهانی مانند درخت بادام که گرده های سنگینی دارند و لقاح آنها توسط باد بخوبی امکان پذیر نیست، زنبور بهترین وسیله گرده افشانی در چنین گیاهانی است. 
یک کارشناس کشاورزی نیز گفت: شاید یکی از دلائل آفرینش زنبور عسل به عنوان یک حشره مفید، گرده‌افشانی در باغ‌ها بر روی گل‌ها و در نهایت حفظ محیط زیست باشد. 
محمدرضا سوریان افزود: 80 درصد عمل گرده‌افشانی توسط حشرات به ‌وسیله زنبور‌عسل انجام می‌شود و بسیاری از سبزی‌ و صیفی‌‌ها مانند هویج، کرفس، پیاز، تربچه و شلغم فقط هنگامی بذر تولید می‌کنند که گل آنها به مقدار کافی گرده‌افشانی شده‌ باشد. 
وی تصریح کرد: تولید بذر در گیاهان علوفه‌ای مانند یونجه، انواع شبدر و ماشک نیز نیاز به ملاقات زنبور دارد و بیشتر درختان میوه نیز بدون گرده ‌افشانی زنبور عسل به مقدار تولید مناسب و کیفیت مطلوب میوه نخواهند رسید. 
وی ادامه داد: بر اساس شواهد موجود و به‌ طور متوسط، ارزش افزوده محصولات زراعی و باغی که در نتیجه گرده‌افشانی زنبور عسل ایجاد می‌شود، حدود 143 بار بیشتر از ارزش عسل و سایر تولیدات کندو است. 
گفتنی است، استان همدان دارای 74 هزار هکتار باغ است و دو هزار و 228 نفر زنبوردار در استان همدان به این صنعت مشغول هستند. 
202 هزار و 950 فروند کندو مدرن زنبور عسل در استان همدان وجود دارد و پرورش زنبور عسل در کندوهای بومی انجام نمی شود. 
استان همدان دارای یک هزار و 500 گونه گیاهی است و بر اساس آخرین یافته های تحقیقی بیش از 315 گونه دارویی خودرو در اراضی ملی استان همدان شناسایی شده است که مهمترین آنها رازیانه ، پنیرک، آویشن، بابونه، اسپند، گاوزبان، ریواس، کنگر، گلپر، بومادران، خاک شیر، سماق، نسترن وحشی و مریم گلی است.
علاوه بر این، گونه های معطر، دارویی و صنعتی به صورت پراکنده در اراضی همدان یافت شده و بخشی از آنها نظیر سیر، رازیانه، گشنیز، کلزا و سیاهدانه در بخش کشاورزی به صورت انبوه تولید می شوند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟