به گزارش خبر نگار اقتصادی رکنا : شرکت نفت و گاز پارس هم‌اکنون عهده‌دار تولید و توسعه در میدان‌های پارس جنوبی، پارس شمالی و گلشن و فردوسی و فرزاد A و B است. با توجه به اهمیت تولید از میدان گازی پارس جنوبی که میدان مشترک با کشور قطر است، روند توسعه این میدان گازی در دولت یازدهم بر اساس اولویت‌بندی طرح‌ها در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت و توسعه هدفمند فازهای باقیمانده پارس جنوبی آغاز شد.

بنا به این گزارس حوزه نفتی پارس  جنوبی با مساحت ٩ هزار و ٧٠٠ کیلومتر بزرگترین میدان گازی، جهان است که سه هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع آن در ایران قرار دارد. این میدان گازی با دارا بودن ١٤,٢ تریلیون مترمکعب ذخیره گاز، هشت درصد ذخایر گازی جهان را در خود جای داده، ضمن این که ١٨ میلیارد بشکه هم ذخیره میعانات گازی این میدان است.

محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت‌ و گاز پارس در تشریح وضع توسعه پارس جنوبی می‌گوید: مجموع تولید گاز پارس جنوبی از آغاز بهره‌برداری تا پایان سال ٩٤، حدود ٨٧٩ میلیارد مترمکعب بوده که معادل ٣٧٨ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته است.

وی با بیان این‌که تولید گاز پارس جنوبی در سال ١٣٩٢ حدود ٢٨٥ میلیون مترمکعب در روز بود، افزود: به زودی با راه‌اندازی بخش‌هایی از فاز ٢١ برداشت گاز از این میدان گازی به ٥١٥ مترمکعب در روز می‌رسد.

مشکین فام با بیان این‌که امسال رکورد تولید گاز در پارس جنوبی شکسته می‌شود، افزود: مجموع افزایش ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی تا پایان امسال به ١٤٠ میلیون مترمکعب می‌رسد که البته تاکنون ٩٥ میلیون مترمکعب از آن محقق شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این‌که ٦٦ درصد از گاز مصرفی کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود، گفت: امسال با تولید روزانه ١٤٠ میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی، رکوردی تازه از تولید در این مخزن گازی به ثبت رسید.

وی با بیان این که ایران هم‌اکنون روزانه ٥٠٠ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌کند، افزود: با ظرفیت‎سازی انجام شده تا پایان امسال این مقدار به ٥٥٠ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

وی سال ٩٥ را سالی خوب برای شرکت نفت‌ و گاز پارس به لحاظ برداشت گاز از این میدان مشترک گازی اعلام کرد و افزود: چنانچه همه فازهای پارس جنوبی تکمیل شوند، روزانه ٢٠٠ میلیون مترمکعب دیگر به ظرفیت برداشت گاز از این میدان اضافه خواهد شد. با توسعه کامل پارس جنوبی ایران می‌تواند روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی، ٩ میلیون تن اتان در سال، ١٠ میلیون تن ال پی جی و پنج هزار تن گوگرد در روز برداشت کند. 

 

کدخبر: 234274 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟