تب قیمت، گریبانگیر گوشت شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی رکنا : وزارت جهاد کشاورزی گران فروشی و سودجویی دلالان در بازار توزیع را عامل اصلی گران فروشی می داند و این درحالی است که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی افزایش صادرات و کمبود دام در میادین را علت این امر بیان کرده است.

محمدرضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به بازار متلاطم گوشت گوسفندی اظهار داشت: 90 درصد گوشت قرمز از تولیدات داخلی و مابقی از طریق واردات تامین می شود از این رو در تامین دام مشکلی در کشور وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه نرخ دام زنده از ابتدای سال 93 تا چند ماه اخیر تغییری نداشته است، افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو دام زنده سبک با کیفیت 14 هزار تومان که با احتساب سود مغازه دار حداکثر با کیلویی 34 هزار تومان به فروش می رسد.
ملاصالحی با اشاره به اینکه حداکثر قیمت منطقی برای هر کیلو لاشه 28 هزار تومان است، ادامه داد: اکنون هر کیلو شقه بدون دنبه 40 و بعضا در برخی مناطق و قصابی ها تا 50 هزارتومان به مشتری عرضه می شود که این امر بیانگر سودجویی دلالان در شبکه توزیع و اجهاف در حق مصرف کننده و تولیدکننده است چرا که نفعی از این گرانی نصیب دامدار نمی شود و بی دلیل متهم این گرانی است.
رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دام سنگین هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته ایم، افزود: با توجه به آنکه نرخ هر کیلو دام سنگین( گوساله) 12 هزار تومان است اما با قیمت 32 هزار تومان در قصابی ها عرضه می شود.
وی با اشاره به وضعیت صادرات دام زنده بیان کرد: صحبت های مبنی بر افزایش صادرات دام زنده و کبمود آن برای گرانی ها مطرح است اما باید گفت که طی ماه های اخیر به سبب شرایط جوی و صادرات دام از طریق دریا به کشورهای حاشیه خلیج فارس میزان صادرات به یک پنجم فصول دیگر رسیده است.
گفتنی است که طی ماه های اخیر قصابی ها، با تاخیر مطالبات دامداران را پرداخت می کردند اما در شرایط فعلی پول خود را نقدی دریافت می کنند که درنهایت سیستم دلالی برای حاشیه سود بیشتر شایعه کمبود دام در بازار را به راه انداختن

از سوی دیگر منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام زندهبیان کرد: در حال حاضر دام به فراوانی در دامداری ها موجود است و هیچ گونه کمبودی در ذخیره تامین دام زنده وجود ندارد.
وی افزود: عرضه دام به صورت نقدی از سوی دامداران با خواسته قصابی ها سازگار نیست چرا که آنها در نظر دارند که خرید های خود را به صورت چک های مدت دار انجام دهند که دامداران به خاطر بدقولی آنها حاضر به پذیرش آن نیستند.
وی اخلال در شبکه توزیع را عامل اصلی گرانی گوشت در بازار تهران اعلام کرد.
رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده تصریح کرد: روزانه این شورا توانایی عرضه 70 هزار راس دام سبک را دارد که با این وجود تنها نیاز است که ساختار سیستم توزیع اصلاح شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 234464 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟