دستورنخست‌وزیرهندبازارمالی‌این‌کشور را به هم ریخت

رکنا اقتصادی : طی ماه‌های گذشته نارندرا مودی نخست‌وزیر هند اعتبار اسکناس‌های 500 و هزار روپیه‌ای این کشور را مردود اعلام کرد و قرار شد دولت این کشور اسکناس‌های قدیمی را با اسکناس‌های 500 و 2هزار روپیه‌ای جدید جایگزین کند. اما هم اکنون این مسئله به یکی از بحران‌های بزرگ مالی در سطح این کشور تبدیل شده است.
از یک سو میلیون‌ها هندی در بانک‌های این کشور حساب ندارند و به همین دلیل قادر به معاوضه اسکناس‌های قدیمی و تحویل آنها به بانک نیستند. و از سوی دیگر دولت هند نیز نتوانسته است به میزان کافی اسکناس‌های جدید در بازار تولید کند که همین امر سرمایه میلیون‌ها هندی را تباه کرده است.
دولت هند با هدف مقابله با فساد مالی و همچنین فرار Escape افراد از پرداخت مالیات در کنار جمع‌آوری اسکناس‌های تقلبی از بازار دست به تعویض اسکناس‌های رایج این کشور زد. نتیجه این نابسامانی به بحران در این کشور تبدیل شده است. 
بانک مرکزی هند تا پیش از این به طور متوسط سالانه 20 هزار تن اسکناس چاپ می‌کرد که به نظر می‌رسد با اجرای طرح جدید این بانک چاره‌ای جز دو برابر کردن تولید اسکناس خود نخواهد داشت.
از روز 13 دسامبر اسکناس‌های قدیمی در این کشور به طور کامل بی‌اعتبار شدند و همین امر به بحران کمبود اسکناس در این کشور تبدیل شده و هم اکنون مردم هند به پرداخت الکترونیک و همچنین استفاده از تلفن همراه در نقل و انتقال پول روی آوردند. به گونه‌ای که تعداد نقل و انتقالات از طریق تلفن همراه طی روزهای گذشته به 14 برابر متوسط ماه نوامبر رسیده است. 
تا پیش از این 78 درصد از کل مبادلات مالی در هند به صورت نقدی صورت می‌گرفت که این رقم در آمریکا تنها 20 درصد بوده است اما هم اکنون تعداد جمعیتی که از کیف پول الکترونیکی در هند استفاده می‌کنند به 230 میلیون نفر رسیده است. 
هم اکنون نخست‌وزیر هند در حال تاکید بر مزایای اقتصاد بدون اسکناس برای مبارزه با فساد مالی در این کشور است.
پیامدهای این بحران به قدری شدید است که در حال شکل دادن یک دیدگاه برای جلوگیری از اجرای اقدامات مشابه در دیگر کشورهای بر مبنای عواقب آن است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:فارس

کدخبر: 234912 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟