گردشگری در پایتخت انرژی ایران رونق می گیرد

رکنا اقتصادی : عسلویه که تا چند سال گذشته تنها روستایی گمنام در استان بوشهر بود،‌ اکنون به پایتخت انرژی ایران تبدیل شده است.
اکنون 63 درصد گاز کشور از مخزن مشترک پارس جنوبی تامین و در پالایشگاه های عسلویه فرآورش می شود. تا پایان سال نیز چند فاز دیگر به بهره برداری رسیده و تولید گاز ایران به میزان تولید قطر می رسد. با این وجود،‌ علاوه بر منابع زیر زمینی،‌ روی زمین نیز در این منطقه از جذابیت های زیادی بر خوردار است.
عسلویه طبیعت منحصر به فردی دارد. ساحل زیبا در کنار خلیج نایبند و جنگل های حرا می تواند پای هر گردشگری را به این منطقه باز کند. از همین رو در چند سال اخیر توجه به حوزه گردشگری در کنار درآمد از محل انرژی مورد توجه قرار گرفته است. در گام نخست نیز ساخت پارک ساحلی با فاینانس 4.5 میلیارد دلاری از کانادا در دستور کار قرار گرفت.
اما به گفته مدیرعامل شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد، ساخت دهکده گردشگری دریایی در عسلویه باید از 12 سال پیش صورت می گرفت چرا که در این منطقه شرایط کار و شرایط آب و هوایی در نیمه اول سال سخت است اما در نیمه دوم سال می توان با تکیه بر هوای مطلوب، ارزهایی که از کشور خارج و در کشورهای همسایه خرج می شود را به سمت عسلویه و سایر مناطق محروم که جاذبه گردشگری زیباتری دارند، هدایت کرد که در این صورت علاوه بر خروج کمتر ارز از کشور، هم وضعیت استان بهبود بخشیده می شود و هم اشتغالزایی صورت می گیرد.
محمد صفاییان با اشاره به این که نخستین لنجی که وارد عسلویه شده و 150 سال قدمت دارد را بازسازی کرده و تبدیل به کافی شاپ می شود، گفت: به دلیل موقعیت سواحل دهکده امکانات غواصی ایجاد شده است و ما به دنبال اشتغالزایی و کسب رضایت کارکنان و خانواده های صنعت پتروشیمی هستیم.
وی با تاکید بر این که خانواده ها و کارکنان 15 سال است که با توجه به سختی کار و شرایط زندگی، دچار برخی مشکلات شده اند، گفت: سال گذشته 12 میلیارد تومان و در سال جاری 6 میلیارد تومان در دهکده گردشگری دریایی پازارگاد سرمایه گذاری شده و پیش بینی می شود که ظرف 4 سال سرمایه بازگردد البته رضایت کارکنان برای ما ارجح است.
صفاییان با اشاره به بازدید هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از این منطقه درهفته گذشته، گفت: سال گذشته 3 مدرسه ساختیم و در سالجاری کلنگ ساخت 5 مدرسه زده می شود. در منطقه جم، مهد کودک و دو مدرسه جدید متوسطه در نظر گرفته ایم، یک مدرسه احداث شده نیز توسط آریاساسول تحویل داده شده است. یک مدرسه و 2 خانه بهداشت را در تابستان در منطقه زلزله زده بوشهر، تحویل داده ایم.
مدیرعامل شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد با اشاره به لزوم توجه به افراد بومی نیز گفت: با اهل تسنن و بومیان منطقه در امور اجتماعی مشارکت بسیاری داشته ایم، بطوریکه در سال جاری مراسم هفته وحدت را با حضور 370 روحانی سنی و شیعه برگزار کردیم.
وی با اشاره به سمت خود به عنوان دبیر شورای راهبردی، درمورد شرایط ایمنی و HSE نیز گفت: به طور مرتب هر 14 روز کمیته بحران جلسه تشکیل می دهد؛ قوی ترین تجهیزات را در منطقه برای روبرویی با بحران داریم؛ وجود ماشین آتش نشانی با قدرت پرتاب 135 متری آب در عسلویه موجود است به گونه ای که 3 استان همجوار هنوز این ماشین را تهیه نکرده اند. همچنین درصدد خرید خودروهای سنگین به ارزش 10 میلیارد تومان هستیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:آنا

کدخبر: 234959 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟