کارت اعتباری خرید کالای ایرانی بی اعتبار بود ؟

رکنا اقتصادی : حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی ایران گفت: کارت اعتباری از بهترین روش های تحریک تقاضای موثر و مولد محسوب می شود و تقریبا بیشتر اقتصاددانان و صنعتگران به این موضوع معتقد هستند، اما در ایران چیزی که در زمینه کارت اعتباری خرید کالای ایرانی اتفاق افتاد غیر از این که با چنین روش اجرایی به اعتبار کالای ایرانی،‌ اقتصاد مملکت و به خرید مردم ضربه زد،‌ هیچ نتیجه دیگری نداشت.
وی تصریح کرد: به سبب اشکالاتی که این طرح داشت متاسفانه یک درصد از کل این بودجه مصرف نشد. این طرح شش ماهه بود اما تقریبا 10 ماه طول کشید تا با حداقل اعتبار اجرایی شد؛ پس از آن 15 روز تا مرحله دوم طرح بیشتر فرصت در نظر گرفته نشد و سومین بار نیز مصادف شد با ایام محرم  وصفر و به ویژه ایام عزاداری عاشورا و تاسوها و ... که در بازار رکود حاکم بود و این ایام تمام شد و طرح نیز به پایان رسید.
وی بیان کرد: دومین اشکال نیز این بود که دامنه شمول باید حداقل کل کارمندهای دولت،‌ بازنشستگان کشوری و لشکری بودند که نشد و متاسفانه فقط تعداد مخاطب محدود شامل شدند که سازمان های آنها نیز شرایط بسیار بهتری داشتند.
وی درباره این موضوع که گفته می شود کالاهای خوبی در طرح کارت اعتباری خرید کالا مورد استفاده قرار نگرفته بنابراین طرح مورد استقبال مردم واقع نشده است،‌ گفت: این تهمتی است که متاسفانه برخی افرادی که برای اجرای صحیح این طرح همکاری نکردند و به تولید ضربه زدند،‌ مطرح می کنند.
وی تاکید کرد: 130 تولید کننده که بهترین برندها و کالاها را در داخل تولید می کنند در این طرح شرکت کردند و وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت بسیاری از تولید کنندگان را در این طرح نپذیرفت. در این طرح بهترین تولیدکنندگان با کالاهایی که از نظر کیفیت و خدمات پس از فروش در شرایط خوبی بودند،‌ شرکت کردند و این مساله واقعا تهمت بسیار بزرگی است که متاسفانه کسانی که در محقق نشدن این طرح دخیل بودند،‌ اقدام به فرافکنی و زدن تهمت به تولید داخل کردند.
غزنوی درباره اینکه وضعیت استقبال مردم از کالاهای 130 تولید کننده شرکت کننده در طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی اظهار کرد: در کل 50 میلیارد تومان در این طرح کالا فروش رفته است در حالی که این 130 تولید کننده و برند ایرانی هزاران میلیارد تومان فروش کالا در بازار داخلی دارند.
وی خاطر نشان کرد:‌ متاسفانه این طرح هم خرید را عقب انداخت،‌ هم مردم را چشم انتظار گذاشت هم به تولید آسیب رساند و به نظر بنده بانک مرکزی و سازمان مدیریت مقصر اصلی این مساله هستند.
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران گفت: این طرح مختص کشور نیست در کشورهای اروپایی، چین و کشورهایی که در رکود به سر می برده اند نیز اجرایی شده و چه بسا بهتر هم اجرا شده است اما متاسفانه در ایران برای اجرای این طرح همکاری نشد.
وی در پاسخ به این سوال که اگر همکاری های لازم صورت می گرفت، فکر می کنید تولید کنندگان داخلی به چه میزان فروش دست می یافتند،‌ بیان کرد: اگر به طور کامل و صحیح اجرایی می شد حداقل 4 هزار و 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده،‌ کالا فروخته می شد و بهترین راهکار بود و به جای اینکه پول مستقیم به تولید بدهند از طریق تحریک تقاضا، فروش را افزایش می دادند یعنی مردم کالا می خرند و پول آن را از طریق کارت اعتباری به تولید کننده می دادند.
وی درباره وضعیت فعلی لوازم خانگی در کشور و بازار عنوان کرد: رکود مقداری رو به بهبود بوده و میزان تولیدات نیز افزایش پیدا کرده است؛‌ وقتی دولت سهم خود را انجام نداده و متاسفانه منت بر سر تولید گذاشته و تبلیغ فراوان کرده است؛‌ به نظر بنده با موضوع کارت اعتباری در حق تولید کننده خیانت Cheat شد.
غزنوی درباره اینکه در مدت باقی مانده ازعمر دولت یازدهم آیا می توان انتظار داشت بازار لوازم خانگی از رکود خارج شده و دوباره رونق یابد،‌ گفت: حمایت بخشی از بدنه دولت از کالای تولید داخل متاسفانه صفر است و شرایط بازار و بهبود وضعیت کالای داخل به حمایت کامل دولت بستگی دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:اقتصاد آنلاین

کدخبر: 234976 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟