گرانی دلار غول مسکن را بیدار می کند

رکنا اقتصادی : حسن محتشم  با اشاره به نوسانات نرخ ارز در یک ماه اخیر و تاثیر آن بر بخش مسکن گفت:قطعا افزایش نرخ دلار به خودی خود بر سایر کالاها و مصالح ساختمانی مرتبط با ساخت و ساز مسکن تاثیرگذار خواهد بود بنابراین دولت و وزارت راه و شهرسازی باید توجه کنند که حال به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن باید از انبوه سازان حمایت بیشتری شود تا ساخت و ساز بیش از این در رکود باقی نماند.
وی افزود:ادامه رکود ساخت و ساز موجب خواهد شد تا گپ بزرگی میان عرضه و تقاضا بوجود بیاید در نتیجه کمبود عرضه در آینده بسیار خطرناک خواهد بود.
محتشم با تاکید بر اینکه برای پاسخ به تقاضا باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود اظهار داشت:متاسفانه در حال حاضر 400 هزار واحد مسکونی در بهترین شرایط احداث می شود بنابراین وقتی کمبود عرضه باشد و واحدهای ساخته شده هم به فروش نرود دارندگان مسکن واحدهای مسکونی خود را به دلیل عدم فروش وارد بازار اجاره می کنند و چون متقاضیان قدرت خرید ندارند ناچار به اجاره نشینی می شوند و همین افزایش تقاضا برای اجاره موجب بالا رفتن نرخ اجاره بها بیش از حد معمول می شود.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه مشکل بخش مسکن با نوسانات نرخ دلار رفع نخواهد شد و سازنده ها به این نوسانات توجهی ندارند گفت: مشکل کنونی ساخت و ساز و تولید مسکن، نبود نقدینگی است.
وی درخصوص اینکه آیا رشد نرخ دلار می‌تواند موجب تشویق سازنده‌ها برای بازگشت به عرصه ساخت و ساز شود، گفت: انبوه‌سازانی که آلوده به ساخت و ساز هستند و به این کار عشق می‌ورزند به این مسائل نوسانات نرخ ارز توجهی ندارند بنابراین باید به این نکته توجه کرد که انبوه‌سازان واقعی که به تدریج از صحنه ساخت و ساز کنار رفته‌اند به یکباره نیز تصمیم به بازگشت نمی‌گیرند.
رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه رکود در اقتصاد کلان نیز یکی دیگر از دلایل اصلی رکود بخش مسکن است خاطرنشان کرد: تا زمانی که اقتصاد کلان رونق نگیرد بخش مسکن نیز از رکود خارج نخواهد شد و به روال عادی بازنخواهد گشت.
وی افزود: قطعا تا زمانی که دولت بر روی تورم تک رقمی تاکید دارد و گردش پول و نقدینگی شرایط مناسبی نداشته باشد وضعیت اقتصاد و بخش مسکن بر همین منوال خواهد ماند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:جام جم آنلاین

کدخبر: 235798 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟