بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز شرط گذاشت

رکنا اقتصادی : دولت و بانک مرکزی در ابتدای امسال اعلام کردند ارز تا پایان سال جاری تک نرخی خواهد شد و تمامی بازارهای موازی قیمت گذاری از جمله ارز آزاد، ارز مبادله ای و ... جمع آوری می شود، با این حال به نظر می رسد بنا به دلایلی اجرای این برنامه به سال آینده موکول شده است.
رییس کل بانک مرکزی اخیرا درباره روند یکسان سازی نرخ ارز گفت: بارها درباره این موضوع از من سوال شده و من گفته ام که پیش نیازهایی برای این کار لازم است و تا زمانی که تامین نشود با قاطعیت نمی توان گفت نرخ ارز چه زمانی یکسان می شود.
سیف ادامه داد: من قبل از این گفته بودم ۶ ماه بعد از برجام به شرط تهیه پیش نیازها و عادی سازی روابط بانکی می توان نرخ ارز را یکسان سازی کرد، ولی هنوز دسترسی های ما در بخش بانکی اشکالاتی دارد و ما باید از عادی شدن روابط اطمینان حاصل کنیم.
این عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: با این حال در اولین فرصت ممکن ارز تک نرخی عملیاتی می شود. چون برنامه ریزی ها صورت گرفته، اگر شرایط فراهم شود می توان دو ماه بعد از تکمیل شرایط هم ارز را یکسان سازی کرد؛ با این حال بخشی از یکسان سازی تاکنون عملیاتی شده ولی به دلایلی که عنوان شد تصمیم گرفتیم سرعت آن را کُند کنیم.
رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: به عنوان نمونه برخی کالاها در گذشته ارز مبادله ای می گرفتند و تصمیم گرفته شده بود که با ارز آزاد فعالیت کنند اما دوباره برنامه ریزی شد تا با ارز مبادله ای تامین شوند. به صورت کلی به نظر می رسد در حال حاضر دلار با نوسانات بالا و پایین آن در رقم ۳۶۰۰ تومان مناسب باشد که نشان دهنده شرایط واقعی اقتصاد است.
در عین حال، سیدکمال سیدعلی معاون سابق ارزی بانک مرکزی نیز در خصوص تعویق زمان اجرای ارز تک نرخی معتقد است برخی پیش نیازها از جمله برقراری کامل روابط بانکی و رفع تحریم ها در این بخش عملیاتی نشده و همچنان فاصله ۸۰۰ تومانی بین ارز دولتی و آزاد وجود دارد که می تواند فساد آور باشد.
وی با طرح این سوالات که در حال حاضر آیا شرایط یکسان سازی نرخ ارز وجود دارد که انجام نشده است؟ آیا موانع بین المللی برداشته شده و آیا امکان نقل و انتقالات ارزی وجود دارد؟ بیان داشت: همه می دانند چند نرخی ماندن ارز فسادزا است و حالا نیز نرخ های اتاق مبادلات با بیرون ۸۰۰ تومان فاصله دارد.
سیدعلی تاکید کرد: برای انجام یکسان سازی نرخ ارز باید شروط آن فراهم و پول ها تامین شود و دریافتی ها نیز بیاید. با وجود شرایط تحریم و برجام، قطعا یکسان سازی نرخ ارز در آینده نزدیک انجام می شود.
علیرضا لگزایی در خصوص تصمیماتی که برای اجرای ارز تک نرخی گرفته شده و همچنین مجوزی که در اختیار بانک ها به منظور خرید و فروش ارز قرار داده شده است، گفت: بانک ها به لحاظ اجرایی به صورت ذاتی این امکان را دارند که برای خرید و فروش ارز اقدام کنند و در سال های دور نیز این اتفاق افتاده است.
قائم مقام بانک ملت اظهارداشت: سیستم بانک ها آمادگی اجرایی شدن ارز تک نرخی را دارند، ولی سیاست گذاری آن باید در دولت و بانک مرکزی انجام شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:اقتصاد آنلاین

کدخبر: 236341 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟