مشکل ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی حل می شود

 

رکنا اقتصادی : پس از ابلاغ دستورالعمل یاد شده در عصر 12 دی ماه سایت ثبت‌سفارش خودرو غیر فعال شد و بعد از 24 ساعت در حالی باز شد که تغییراتی در آن رخ داده بود.

بر این اساس واردکنندگانی  که تاکنون گواهی تمدید فعالیت خود از شرکت مادر را به مرکز امور اصناف ارائه نداده بودند همچون کیا و هیوندایی حذف شدند. دسته دومی که در این لیست حذف شدند، شرکت‌های واردکننده واسطه‌ای هستند که بنا به گفته مسوولان صنعتی مهلتی برای ارائه مجوز از شرکت مادر برای آنها در نظر گرفته شده بود، اما آنها نتوانستند در مهلت مقرر مجوز خود را ارائه کنند. برندهای اوپل، هوندا، اشکودا، ب‌ام و، سیئات و آئودی در این رده قرار می‌گیرند.

 بنابر لیست قبلی تعداد 66 مدل خودرو اجازه ثبت‌سفارش داشتند؛ حال آنکه لیست کنونی به 36 مدل خودرو کاهش یافته است. آب رفتن مدل‌های خودروها نشان از کاهش تعداد شرکت‌های واردکننده خودرو دارد. به‌طوری که در حال حاضر تنها 14 شرکت اجازه ثبت‌سفارش خودرو دارند.

بنا بر لیست کنونی ثبت‌سفارش برای برندهایی چون بنز، رنو، تویوتا، پورشه، نیسان، ترامچی، گریت وال، میتسوبیشی، ام‌جی، دی‌اس (برند لوکس پژو)، سوناتا هیبریدی و جی‌آی سی که دارای نمایندگی رسمی از سوی شرکت مادر هستند باز است و این شرکت‌ها اجازه واردات خودرو به کشور را دارند.

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه به خبرنگار پول نیوز گفت: مذاکراتی انجام شده و در هفته جاری این مشکل مرتفع شده و ثبت سفارش برای خودروهایی که از سایت حذف شده اند انجام می شود.

وی با بیان اینکه این تغییرات با هدف حمایت از حقوق مصرف کننده صورت گرفته است گفت: قیمت خودروهایی که ثبت سفارش آنها متوقف شده هیچ تغییری از این بابت نخواهند داشت. همچنین قیمت خودروهایی که ثبت سفارش آنها مانند قبل صورت می گیرد نیز تغییر نمی کند و چنانچه تغییر قیمتی در خودروهای وارداتی وجود داشته باشد از نوسانات دلار ناشی می شود.

 سال‌های گذشته برخی شرکت‌های داخلی مجوز نمایندگی واردات خودروهای خارجی را نه از خودروساز خارجی صاحب برند بلکه از شرکت‌های واسطه اخذ کرده‌اند که سال گذشته با اجرایی شدن برجام، وزارت صنعت، معدن و تجارت از این شرکت‌ها خواست هر چه زودتر نسبت به مذاکره با خودروسازان خارجی صاحب برند و کسب نمایندگی مستقیم اقدام کنند، زیرا در غیر این صورت مجوز فعالیت آنها باطل خواهد شد.

به دنبال آن ۱۶ آبان ماه امسال رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران (از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت) در نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت نام شرکت‌هایی که با واسطه اقدام به اخذ نمایندگی واردات محصولات گروه خودرویی کرده‌اند را اعلام و ابلاغ کرد که از ۱۸ آذر ماه گواهی فعالیت صادره برای این شرکت‌ها ابطال خواهد شد، اما پس از آن رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران خبر داد که تا اطلاع ثانوی این مهلت تمدید شده است و در نهایت در 12 دی ماه با ابلاغیه اسحاق جهانگیری این سیاست اجرایی شده و حالا به گفته احتشام زاد در هفته جاری مشکلات پیش آمده مرتفع خواهد شد.

منبع : پول نیوز

 

کدخبر: 236398 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟