تقویت ۱۲ واحدی شاخص کل بورس/ بازار سهام با معدنی‌ها کمی جان گرفت

رکنااقتصادی: شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 22 دی‌ماه 95 با افزایش 12 واحدی روی رقم 78 هزار و 622 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 12 واحدی به عدد 15 هزار و 275 واحد رسید.

امروز همچنین شاخص آزاد شناور با افزایش 39 واحدی به عدد 86 هزار و 227 واحد رسید. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 63 واحدی به رقم 55 هزار و 945 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 279 واحدی روی عدد 166 هزار و 540 واحد متوقف شد.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 3 واحدی روی عدد 830 واحد ایستاد.

براساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت معدنی و صنعتی گلگهر با 34 واحد، توسعه معادن و فلزات با 27 واحد و ملی صنایع مس ایران با 21 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 62 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 39 واحد و پالایش نفت تهران با 38 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 119 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 783 میلیون و 377 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 52 هزار و 622 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های تولید محور خودرو، بین‌المللی محصولات پارس، لبنیات کالبر، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، صکوک اجاره «صامیا»، اوراق‌های مشارکت شهرداری مشهد از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های تاپیکو، ایتالران، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، حق تقدم خرید سهام روزدارو، حق تقدم خرید سهام سیمان کردستان، حق تقدم خرید سهام سایپا شیشه، قند نیشابور، صنایع جوشکاب‌ یزد، شیشه و گاز، پتروشیمی فجر متوقف شدند.

امروز همچنین 18.87 درصد از کل سهام گروه صنایع کاغذ پارس از سوی یک شخص حقیقی به قیمت پایه هر سهم 350 تومان روانه میز فروش فرابورس شد.

امروز در ملی صنایع مس ایران 30 میلیون سهم به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده مواجه شد.

کمتر از 30 میلیون سهم صنعتی دریایی ایران نیز به ارزش کمتر از 8 میلیارد تومان کد به کد شد.

در آهن و فولاد ارفع اما امروز 29 میلیون سهم به ارزش بیش از 8.5 میلیارد تومان در کد‌های درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.

اندکی بیش از 16 میلیون سهم اعتباری کوثر مرکزی به ارزش بیش از 1.5 میلیارد تومان میان کدهای سهامدار عمده با معاملات انتقالی مواجه شد.

در گسترش صنایع انرژی آذراب نیز امروز 16 میلیون سهم به ارزش کمتر از 4 میلیارد تومان کد به کد شد.

در صنایع فولاد آلیاژی یزد کمتر از 5 میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

براساس این گزارش امروز بازار سهام در حالی نظاره‌گر گزارش‌های عملکردی صنایع شاخص‌ساز و پربیننده بازار بود که در گروه خودرویی‌ها اعلام ظرفیت‌های تولیدی و فروش به اقبال برخی خریداران به ویژه در گروه ایران‌خودرو انجامید. هرچند که معاملاتی متعادل بر این گروه حاکم بود.

در گروه‌ خودرویی‌ها حق تقدم خرید سهام پارس‌خودرو در حالی امروز به کمتر از 7 تومان به ازای هر سهم رسید که انتظار برای اعلام تعدیل مثبت پس از پایان پذیره‌نویسی حق تقدم به افزایش تقاضا برای این دارایی انجامیده است.

در گروه پالایشی‌ها نیز پس از انتشار گزارش ناامیدکننده پالایش نفت تبریز و ارائه نرخ‌های نفت خام در سه ماهه اول و دوم امسال از سوی پالایش نفت اصفهان امروز در حالی غلبه عرضه بر تقاضای سهام نمایندگان این گروه را تا کف کامل دامنه نوسان قیمت‌ها کشاند که انتظار برای اعلام بودجه‌های قابل اتکا در سال آینده فرصتی را برای جمع‌آوری سهام محدود در این گروه فراهم آورد.

امروز هم‌زمان با افزایش نوسان قیمت‌ها در بازارهای جهانی کالاهای اساسی گروه معدنی‌ها به پیشرو شدن دوقلو‌های سنگ آهنی و به دنبال آن گروه فلزات اساسی شاهد لیدر شدن این گروه در بازار سهام و افزایش خریداران با وجود افزایش عرضه‌های حقوقی‌ها بود.

در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی امروز شرکت مواد ویژه لیا با سقف خرید کمتر از میلیون سهمی امروز پایان یافت.

در این نماد معاملاتی انتظار برای افزایش سرمایه دست کم 200 درصدی هدف 1500 تومانی را پیش‌پای خود گذاشته است.

در گروه پتروشیمی‌ها اما تداوم افزایش قیمت جهانی اوره در حالی همچنان جمع‌آوری برخی سهم‌ها در این گروه را جذاب کرده که افزایش عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها اصلاح ناگزیر قیمت‌ها را همچنان در پی داشته است.

در گروه معدنی‌ها امروز گروه سرب و روی در اغلب نمادهای معاملاتی خود شاهد افزایش تقاضا و رنج شدن قیمت‌ها در مثبت کامل بود.

در گروه فولادی‌ها نیز اگرچه افزایش عرضه در برابر تقاضا معاملات سهام را در محدوده صفر تابلو مدیریت می‌کند اما در تک سهم‌‌های این گروه برخی امیدها را برای معامله‌گران افزایش داده است.

امروز بازار سهامی بازاری متعادل و توأم با افزایش نسبی تقاضا در گروه‌های پیشرو و شاخص‌ساز بازار بود که در این بین گروه معدنی‌ها به پشتوانه گروه‌های سنگ آهنی توانستند لیدرهای بازار باشند. بازاری که با میانداری حقیقی‌ها این روزها چراغ آن روشن نگه داشته شده است.

منبع: ایران اکونومیست

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 237452 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟