نخستین هواپیمای ایرباس خریداری شده در مهرآباد به زمین نشست

        رکنا اقتصادی : چهارروز دیگر، توافق برجام یک‌ساله می‌شود. یکی از دستاوردهای توافق برجام، خرید هواپیما از غول‌های هواپیماسازی دنیا از جمله ایرباس و بوئینگ بود که تقریبا در سالروز این توافق، اولین هواپیمای خریداری شده در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

اوایل دی‌ماه امسال شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) قرارداد نهایی خرید 100 هواپیمای میان‌برد و دوربرد را با شرکت ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک منعقد کرد؛ این اقدام در کنار خرید 80 فروند هواپیمای بویینگ، تاریخی‌ترین اقدام در تاریخ صنعت هوانوردی و از آن فراتر، اقتصاد ملی ایران بود. این قراردادها پس از ۴۱ سال بین «هما» و بوئینگ و «هما» و ایرباس امضا شدند.

در مراسم تحویل این هواپیما، وزیر راه و شهرسازی، مقاماتی از کمپانی ایرباس و تعدادی از اعضای هیات دولت خضور داشتند.

ایرباس A۳۲۱، خانواده‌ای از هواپیماهای لاغرپ یکر از هواپیمای مسافربری ساخته شرکت ایرباس است. ساخت ایرباس A۳۲۱ از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و نخستین بار در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷۷ در تولوز فرانسه به پرواز درآمد و در ژوئیه سال بعد در اختیار شرکت هواپیمایی ایرفرانس قرار گرفت.

ایرباس ۳۲۱ امکان آن را خواهد داشت که به طور همزمان در پروازهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما که جزو هواپیماهای با بدنه باریک و از نظر ظرفیت پرواز در حوزه کوتاه‌برد و میان‌برد قرار می‌گیرد، یکی از پرطرفدارترین هواپیمای ایرباس در طول سال‌های گذشته بوده است.

این هواپیما به ایران‌ایر اعلام کرده ظرفیت مسافرپذیری‌اش حدود ۱۹۵ نفر است در صورت حذف کردن برخی کلاس‌های پروازی توانایی آن را دارد که تا پیش از ۲۳۰ مسافر را در خود جای دهد.

 

 

کدخبر: 237670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟