روسها تلگرام راهم هک کردند /شوک اقتصادی به بازار اینترنت

رکنااقتصادی: انتشار گزارش جدیدی از رابطه طولانی مدت دونالد ترامپ با روس‌ها نشان از این دارد که سرویس امنیتی روسیه حتی تلگرام را نیز هک کرده است.

شب گذشته گزارشی تأیید نشده منتسب به یکی از مأموران سرویس امنیتی بریتانیا توسط وب‌سایت BuzzFeed منتشر شد که نشان از رابطه‌ی عمیق دونالد ترامپ با روس‌ها دارد. بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ و روسیه بیش از ۵ سال با یکدیگر رابطه دارند که این موضوع کمک امنیتی روس‌ها به ترامپ در افشای اطلاعات در رابطه با حزب دموکرات و هیلاری کلینتون را بیش از پیش تقویت می‌کند. اما نکته‌ای که توجه بسیاری در حوزه‌ی فناوری را جلب کرده، بخشی از گزارش است که امنیت سرویس تلگرام را زیر سؤال می‌برد.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط منبع منتشرکننده‌ی این سند، تلگرام آن‌چنان که به نظر می‌رسد و توسط توسعه‌دهندگان آن ادعا می‌شود، امن نیست.بخش سایبری سرویس امنیتی روسیه توجه ویژه‌ای به امکان ارسال پیام رمزنگاری‌شده‌ی تلگرام نشان داده و از این‌رو تمرکز خود را روی این سرویس افزایش داده است که این موضوع را می‌توان به دلیل استفاده از تلگرام توسط مخالفین سیاسی نظام کنونی حاکم خواند. به اعتقاد منبع مورد نظر، سرویس امنیتی روسیه موفق شده است این سرویس ارتباطی را هک کند که از این‌رو نمی‌توان تلگرام را آن‌چنان که ادعا می‌شود، امن خواند.

این موضوع را باید اخطار مهمی برای کاربرانی خواند که از سرویس تلگرام استفاده می‌کنند. به گزارش ورج، تلگرام در واکنش به این گزارش، روی این موضوع که گزارش تأیید نشده، تأکید کرده است. تلگرام در این خصوص می‌گوید:ما فکر می‌کنیم این گزارش بی‌اعتبار و جعلی است. البته در صورتی که این گزارش صحیح باشد، احتمالا اشاره به اختلال شبکه‌ی SMS دارد که توسط سرویس امنیتی در آوریل ۲۰۱۶ یا موارد مشابه ایجاد شده است.

در ماه آوریل گزارش‌هایی منتشر شده بود که نشان از ارسال SMS-های جعلی برای ورود به حساب‌های کاربری تلگرام توسط مأموران سرویس امنیتی روسیه داشت. البته این خطر هنوز هم متوجه کاربرانی است که از احراز هویت دومرحله‌ای استفاده نمی‌کنند.

البته احتمالات دیگری نیز وجود دارد که صحت گزارش منتشرشده را زیر سؤال می‌برد، به‌طوری‌که نتایج تحقیقات انجام‌شده توسط FBI در تابستان سال ۲۰۱۶ شماری از موارد اشاره‌شده نظیر دیدار مایکل کوهن، وکیل دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین در پراگ را زیر سؤال برده است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، کوهن در زمان احتمالی این دیدار در لس‌آنجلس به سر می‌برد.

انتشار گزارش مورد نظر، انتقادات در قبال سرویس امنیتی تلگرام و به‌کارگیری پروتکل مستقل امنیتی توسط این سرویس را افزایش داده است. به‌طوری‌که نادیم کوبیسی، یکی از منتقدان تلگرام با انتشار توییتی اعلام کرده که قابلیت Forward Secrecy در تلگرام با انجام حمله به سرورهای این کمپانی از بین رفته است و در نتیجه هیچ‌یک از طرفینی که متصور مکالمه امن هستند، از این موضوع اطلاع نخواهند داشت. تلگرام در واکنش به گفته‌های نادیم کوبیسی، اعلام کرده که روش پیشنهادی توسط وی غیرعملی است.

منبع: زومیت

 

کدخبر: 237923 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟