دخل و خرج خانه های سالمندان با هم نمی خواند

رکنا اقتصادی: حسین نحوی‌نژاد افزود: به همین علت کیفیت خدمات در مراکز سالمندان کاهش می یابد یا اینکه به خانواده‌های سالمندان فشار اقتصادی وارد می شود.وی تصریح کرد: مهم‌ترین چالش خانه‌های سالمندان در کشور، قیمت تمام شده آنها است که آن را نمی‌توانیم به صورت یارانه به آنها پرداخت کنیم چون رقم بالایی است و با توجه به اینکه سالمندان مخارج بالایی از جمله مخارج درمانی دارند از سازمان برنامه و بودجه کشور می‌خواهیم که بودجه‌های مربوط به سالمندان را افزایش دهد.معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در خصوص ظرفیت پذیرش سالمندان نیز گفت: ظرفیت پذیرش سالمندان در خانه‌های سالمندان را سالانه تلاش می‌کنیم بیشتر از پنج درصد افزایش نیابد چراکه سیاست ما، اجرای استراتژی «مراقبت در منزل» برای سالمندان است.
نحوی‌نژاد افزود: اکنون نیز به دنبال گسترش طرح «مراقبت در منزل سالمندان» هستیم و در این راستا 10 هزار نفر از سالمندان کشور هم‌اکنون تحت پوشش این طرح قرار دارند و 15 هزار نفر دیگر از سالمندان نیز تحت پوشش «ویزیت در منزل» هستند.
وی خاطرنشان کرد: برای تربیت مراقبان خانگی، افراد داوطلب را آموزش می‌دهیم و به 200 هزار مراقب خانگی نیاز داریم که البته اعتبارات در این زمینه کم است.
50 درصد خانه‌های سالمندان فرسوده است
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: 50 درصد خانه‌های سالمندان قدیمی و فرسوده بوده و برای بازسازی و نوسازی نیاز به وام‌های کم بهره و بلاعوض دارند؛ این نوسازی‌ها حداقل به یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
به گفته نحوی‌نژاد، هم‌اکنون 230 خانه سالمندان در کشور فعالیت دارد که تعدادی از آنها به طور اختصاصی به اقلیت‌های مذهبی تعلق دارد؛ یک خانه سالمندان روسی ارتدوکس، یک خانه سالمندان ارمنی، دو خانه سالمندان کاتولیک، یک خانه سالمندان یهود و یک خانه سالمندان زرتشتی از جمله خانه‌های سالمندان مخصوص اقلیت‌های مذهبی است.
وی یادآور شد: 18 هزار سالمند در مراکز شبانه روزی سالمندان، نگهداری می‌شوند.
600 تا 700 هزار سالمند تحت حمایت‌های بهزیستی قرار دارند که یکصد هزار نفر آنان در مراکز شبانه روزی و روزانه سالمندان نگهداری می‌شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:ایرنا

کدخبر: 238166 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟