درآمد نفتی ایران به ۴۱ میلیارد دلار رسید

رکنااقتصادی: بیژن نامدار زنگنه درباره دلایل توقف واردات گاز از ترکمنستان، گفت: حجم واردات گاز از این کشور همسایه، ناچیز بوده است.

وزیر نفت با اعلام اینکه پیگیری موضوع توقف واردات گاز از ترکمنستان را به شرکت ملی گاز واگذار کرده‌ایم، تصریح کرد: پیگیری این مساله در سطح وزارت نفت و دولت پیگیری نخواهد شد.

این عضو کابینه یازدهم با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران، روابط با تمامی کشورهای همسایه است، اظهار داشت: اختلافات باید بین شرکت ملی گاز و ترکمن گاز ترکمنستان حل و فصل شود.

افتتاح ۵ فاز پارس‌جنوبی تا پایان امسال

زنگنه در ادامه با بیان اینکه در طول حدود سه سال گذشته تاکنون، ۱۱ فاز جدید پارس‌جنوبی به بهره‌برداری رسیده و یا امسال راه‌اندازی خواهد شد، افزود: تا پیش از پایان امسال، راه‌اندازی و افتتاح پنج فاز جدید شامل فازهای ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس‌جنوبی انجام می‌شود.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به افزایش تولید نفت از میادین مشترک غرب کارون، یادآور شد: همزمان با افزایش تولید نفت و گاز در کشور، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

وزیر نفت با بیان اینکه بر اساس اقتصاد مقاومتی گازرسانی به روستاها در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، تاکید کرد: تا پایان امسال پیش‌بینی می‌شود خط لوله انتقال گاز به زاهدان آماده بهره‌برداری شود که در این صورت، قول رئیس‌جمهور تحقق می‌یابد.

وی افزود: در جهت اقتصاد مقاومتی، ۱۰ قلم کالای اصلی صنعت نفت مشخص و برای خودکفایی در عرصه داخلی به صنعتگران داخلی عرضه شده و در این زمینه موفقیت خوبی داشته‌ایم.

افزایش درآمد نفتی ایران به ۴۱ میلیارد دلار

زنگنه در خصوص درآمدهای فروش نفت خام و میعانات گازی کشور هم توضیح داد: تا پایان امسال، درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به حدود ۴۱ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

وزیر نفت با اشاره به تحقق کامل درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۵، گفت: در طول ۹ ماه نخست امسال، حدود ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات گازی وصول شده است.

این عضو کابینه با بیان اینکه قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده ۵۵ دلار پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: از اول ژانویه، تعهدات اوپک عملیاتی می‌شود که براساس آن، کشورها قرار است تولید خود را کاهش دهند.

دوره گرانی نفت فرا رسیده است

این مقام مسئول، افزود: اطمینان دارم عمده کاهش تولید اوپک و غیر اوپک براساس تعهدات آنها عملی خواهد شد و این باعث می‌شود بخشی از نفت مازاد بازار از بازار خارج شود و عدم توازن کنونی عرضه و تقاضا به توازن برسد و قیمت‌ها به سمت بالا برود.

وزیر نفت با یادآوری اینکه در شرایط فعلی هم وضع قیمت نفت در بازار رو به بالا است، اظهار داشت: البته این افزایش قیمت، بیشتر از آثار روانی تصمیم اوپک بوده و از اول ژانویه آثار فیزیکی تصمیم اوپک هم در بازار آشکار می‌شود؛ امیدواریم این موضوع در تثبیت قیمت نفت موثر باشد.

وضع بازار نفت خوب است

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، این عضو کابینه دولت با بیان اینکه فکر می‌کنم شرایط بازار نفت پایدار است و به سمت خوبی پیش می‌رود، تبیین کرد: هم اکنون قیمت‌ها به سمت پایین نیست؛ حتی خود مصرف‌کنندگان نفت هم مایل نیستند که قیمت نفت خیلی به سمت پایین بیاید.

به گفته زنگنه؛ بعد از سال‌ها مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نفت با هم اعتقاد دارند که قیمت‌های پایین به نفع اقتصاد جهانی، عرضه پایدار انرژی و حتی تولید انرژی‌های نو نیست.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برخی از کشورها پول نفت ایران را بلوکه کرده‌اند هم توضیح داد: نه، من این را تائید نمی‌کنم و هیچ پولی از ایران بلوکه نمی‌شود و تمام پولمان را دریافت می‌کنیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 238488 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟