قبض گاز کم مصرف ها گران می شود

رکنااقتصادی: مصوبه جدید دولت مبنی بر یکسان کردن قیمت گاز برای همه پله های مصرفی، باعث می شود مردمی که تا پیش از این مصرف کمتری داشتند و صرفه جویی می کردند، مجبور شوند قیمت بیشتری برای مصرف گاز خود بپردازند؛ در مقابل با این مصوبه، کسانی که مصرف بیشتری داشتند و از گاز به صورت بی رویه و برای گرم کردن استخر و سونا و … استفاده می کردند، تخفیف بگیرند و هزینه هایشان کاهش یابد.
در این زمینه جواد نوفرستی، رییس کارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش و همچنین کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با عضو شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، ضمن اشاره به تک نرخی شدن قبوض گاز و افزایش قیمت گاز برای مشترکان کم مصرف، شیوه صحیح قیمت گذاری در حامل های انرژی را تبیین کرد.
نوفرستی درباره منشا این مصوبه گفت: مسئولین شرکت ملی گاز در شیوه جدید محاسبه قبوض گاز، استناد به قانون Law بودجه کرده اند ولی سخنگوی  کمیسیون انرژی مجلس هم اشاره کرد که چنین موضوعی در بودجه وجود ندارد. این مسئله، مصوبه هیئت دولت است که ارتباطی نه به مجلس دارد و نه به شرکت گاز. شرکت گاز تنها مجری اوامر است و سرخود کاری را انجام نمی دهد.
این کارشناس حوزه انرژی پیام شفاف این مصوبه برای کاهش قیمت گاز پرمصرف ها را مصرف بیشتر دانست و گفت: بایستی هزینه اضافی که از دو دهک اول گرفته شده در قبض های بعدی پس داده شود و همچنین تخفیفی که به پرمصرف ها داده شده است، بازپس گرفته شود.
وی اعمال این مصوبه را مبهم و غیر منطقی دانست و افزود: سوالی که در اینجا به وجود می آید این است که هیئت دولت بر اساس چه منطقی این کار را انجام داده است. آقای قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز تاکید کردند که بایستی مسئولین نسبت به این اقدام گزارش دهند. از این مسئله نباید به سادگی گذشت چرا که تصمیم بسیار عجیبی است.
نوفرستی خاطرنشان کرد: اگر تک نرخی کردن به نحوی انجام می شد که مثلا سقف قیمت را در نظر می گرفتیم، باز هم می شد که توجیهی برای آن آورد. در ضرورت افزایش قیمت گاز و حامل های انرژی هیچ شکی نیست ولی در حال حاضر، پرداختی پرمصرف ها کمتر و کم مصرف ها بیشتر خواهد شد. به نحوی که دهک اول مصرفی ۳۵ درصد و دهک دوم حدود ۱۵ درصد ضرر خواهند کرد.
وی درباره قیمت گذاری صحیح گاز و همه حامل های انرژی گفت: نه تنها باید قیمت به صورت پلکانی افزایش یابد بلکه بایستی این افزایش قیمت به صورت تصاعدی بالا برود یعنی تفاوت قیمت پله سوم و چهارم بیشتر از تفاوت پله دوم و سوم باشد. در حال حاضر رشد پله دوم و سوم به یک نحوی است و بعد از آن، رشد قیمت کند می شود که غلط است.
این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: حداقل کاری که باید در مورد قیمت گذاری رعایت شود این است که آخرین پله مصرف، معادل قیمت تمام شده یا معدل نرخ صادراتی در نظر گرفته شود. شرایط ایده آل تر این است که پله های آخر حتی بیشتر از قیمت تمام شده را بپردازند. چرا که گازی که بیهوده و مازاد مصرف می شود، می تواند پتانسیلی برای صادرات باشد.
وی افزود: در مورد گاز عددی برای نرخ تمام شده اعلام نشده است، بنابراین می توان حداقل نرخ صادراتی گاز ما به ترکیه که کمتر از ۳۰ سنت نمی باشد (بیشتر از ۱۰۰۰ تومان) را برای آخرین پله مصرفی در نظر بگیریم. مصرف گاز ما در فصول گرم حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب در روز و در پیک مصرف زمستان به ۵۵۰ میلیون متر مکعب نیز می رسد.
نوفرستی با انتقاد از برخی نظرات در مورد مقابله با پرمصرف ها گفت: نمی توان کسی را از خدمات محدود کرد اما می توان برای کسی که پر مصرف است، قیمت تمام شده و یا حتی قیمت های بالاتر در نظر گرفت. قطع و محروم کردن مردم از خدمت یا کالایی اشتباه است ولی می توان با قیمت بالاتر آن را در اختیار پرمصرف ها قرار داد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولین دولت های مختلف، هیچ انگیزه ای برای کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف ندارند و تنها دغدغه شان، عبور از فصل پیک مصرف است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:تابناک

کدخبر: 238962 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟